"Belepakolhatsz mindent" (Raven, az RVN frontján)

  • Zubor Tamás
  • 2004. június 17.

Film

Raven a Quantum State psytrance-formációban kezdte elektronikus zenei pályafutását, majd nagy sikerû zenetechnikai, -készítési cikksorozatot jegyzett a Drumandbass.hu-n, megalapította és azóta is gondozza a Triphop.hu-t, miközben írta és írja saját zenéit. Most összehozott egy trip-hop formációt, az RVN-t, mely június huszadikán, vasárnap az A38-on adja harmadik koncertjét.

Raven a Quantum State psytrance-formációban kezdte elektronikus zenei pályafutását, majd nagy sikerû zenetechnikai, -készítési cikksorozatot jegyzett a Drumandbass.hu-n, megalapította és azóta is gondozza a Triphop.hu-t, miközben írta és írja saját zenéit. Most összehozott egy trip-hop formációt, az RVN-t, mely június huszadikán, vasárnap az A38-on adja harmadik koncertjét.

Magyar Narancs: Hogyan jutottál el a psy-tõl a trip-hopig?

Raven: Sokféle elektronikus irányzatban körülnéztem, mert nagyon érdekesnek tûnt, hogy egyetlen ember is összerakhat efféle zenéket. Belekóstoltam a goatrance-be, a breakbeatbe, aztán elidõztem az etnós vonalnál, majd eljutottam a trip-hophoz. Pár évvel korábban meghallgatni se bírtam egy trip-hop felvételt, de hát kicsit öregedtem, és lassúbb tempóra vágytam. A trip-hop teljesen stílustalan, belepakolhatsz mindent és ráhúzhatod ezt a címkét. Rakhatsz hozzá szöveget, etnós témákat, kanyaríthatod a dub felé, nagyon széles a spektrum. Ráadásul úgy látom, a trip-hop közönsége a legnyitottabb, szívesen hallgat négynegyedet, breakbeatet és popzenét is.

MN: Hogyan alakult ki ez a stílus?

R: Próbáltam utánanézni és rendszerezni, amikor elindítottam a Triphop.hu-t, de igazából teljesen lehetetlen vállalkozás. Akikhez a stílust kötik, azok kezdettõl le akarják magukról dobni ezt a címkét. Nehéz eldönteni, hogy a hip-hopból indult valami a rock felé, vagy a rockból a hip-hop felé. Lassú, nagy érzelmi töltettel bíró zene a triphop, rockhagyományokkal és hiphop elemekkel.

MN: A Triphop.hu készítõjeként rálátásod lehet az irányzat hazai helyzetére. Beszélhetünk magyar trip-hop életrõl?

R: Nem nagyon. Például nincsen magyar trip-hop zenekar. Sok demót kapunk, általában dzsesszes zenekaroktól, akik lassabbat játszanak, és szeretnének megjelenni a weben, illetve hobbizenészektõl, akik csináltak néhány lassú számot. Jó lenne, ha lennének triphop koncertek is, de nem feltétlenül a legnagyobb nevekkel, mint a Massive Attack vagy Tricky, esetleg Emilia Torrini. Akkor lenne jól mûködõ trip-hop élet, ha a középvonalbeli formációkat ide tudnánk hozni. 'k még nem lerágott csontok. Érkeznek hozzánk külföldrõl is promók, legutóbb egy lengyel kiadó spanyol formációjának tökéletes elektrotrip-hop lemezét kaptuk, meg egy skandináv csapatét, és Amerikából is egészen fantasztikus anyagok jönnek. Belõlük elõbb-utóbb ismert nevek lesznek.

MN: Az RVN formáció lenne az elsõ magyar trip-hop zenekar?

R: Ez egy kín, így magamra húzni. Az volt a cél, hogy néhány zenésszel képesek legyünk egy órán át olyan élõ programot nyújtani, amiben sok a trip-hop, de másfelé is elkalandozunk.

MN: Hogyan álltok föl?

R: Négyen vagyunk. Fatima, a dobos, aki algériai származású és kiválóan játszik arab ütõs hangszereken, de egy-két éve a fúvósokkal is barátkozik. Aztán van egy gitárosunk, aki sessionzenész, és ketten adjuk az elektronikus zenei hátteret. Ez jelenleg elég erõs nálunk, de szeretnénk elérni, hogy minél kevesebb elektronika legyen, s minél több élõ hangszer.

MN: Mennyire épül a repertoárotok a korábbi Raven-számokra?

R: A korábbi számaim is csak egy-másfél évesek, de van néhány teljesen új is. Az lenne jó, ha a régebbiek és az újabbak együtt tudnának fejlõdni a zenekarral. Idõvel egyre inkább bevonjuk a zenészeinket is a stúdiómunkába, ami a mai technikai lehetõségeknek köszönhetõen már nem is annyira stúdióban zajlik, mint inkább az interneten. Egymásnak küldözgetünk fájlokat, egyszerre is tudunk alkotni, mindenki otthon, a saját környezetében. De amikor összejövünk, akkor is egy szobaként kialakított stúdióban vagyunk. Az elektronikus zenék készítése sokkal lazább és kötetlenebb, mint amilyen a "hagyományos" zeneszerzés volt.

MN: Hogy néz ki a stúdiótok, mivel dolgoztok?

R: Több számítógéppel, komoly hangkártyákkal, szekvenszerekkel, szemplerekkel, szintetizátorok-kal. Az élõ dobokat variáljuk a dob-gépekkel, a szintetizátorba belejátsszuk a gitárt, a végén pedig a számítógépben rakjuk össze az egészet, végleges formába - a stúdiórendszer alkalmas arra, hogy nagyon rugalmasak legyünk. A komponáláskor nem használjuk a komputert, csak a stúdiómunkálatoknál, akkor viszont a végletekig.

MN: Lemezterv?

R: Mint minden zenésznek, nekem is régi vágyam volt, hogy albumom jelenjen meg. Egy-két kisebb-nagyobb kompiláción meg is jelentem, de már teljesen eltávolodtam ettõl a lehetõségtõl. Nem igazán hoztak ismertséget, nem jártak promóciós elõnyökkel, nem beszélve az anyagiakról - bár ez kevésbé érdekel. Mindenesetre nem látok különösebb fantáziát a lemezkiadásban. A tapasztalatok azt mutatják, hogy van egy összeg, amit az emberek kifizetnek a zenékért, de az is kiderült, hogy nem annyira albumokat hallgatnak, mint inkább számokat, playlisteket. Az internet kínálta elõnyökrõl ugyanakkor lecsúsztak a kiadók vagy öt évvel, a világon mindenütt. Közben elterjedt az mp3 forma, amirõl próbálták bebizonyítani, hogy nem megfelelõ minõségû, holott azt sem tudták, hogy milyen körülmények között hallgatják az emberek. Mi letölthetõvé fogjuk tenni a számainkat, de néhány ezres letöltés esetén nem érdemes azzal foglalkozni, hogy ezt pénzért tegyük. Szóval mindent az interneten csinálunk, a promóciót, a zenekiadást, a kapcsolattartást; semmi nem indokolja, hogy bármi közünk legyen a cédéhez.

MN: A fellépésektõl várjátok inkább az ismertséget?

R: Nem tervezünk világra szóló durranást; inkább értõ közönségnek játszanánk, mintsem hatalmas tömegek elõtt. És remélhetõleg egyre többen követnek majd minket ebben.

Zubor Tamás

Party.origo.hu

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.