Film

Foxcatcher

  • - kg -
  • 2015. március 7.

Film

Orr rég futott be akkora karriert, mint az a ragasztott ormányzat, mely Steve Carell orcáján éktelenkedik, s már első látásra drámai színezetet ad a carelli figu­rának. Ami nagyon is helyénvaló, mert az ismert komikus az élet megnyomorítottját, egy milliárdos amerikai dinasztia sarját alakítja, akit nemcsak az ág, de a mondott orr és a sors is húzza. Láttunk már ilyet; a kissé terhelt örököst, akiben elfojtva buzog a kék vér, s e buzgás aztán véres drámába fordul. Bennett Miller, az amerikai true storyk specialistája, John DuPontban, a birkózósportot felkaroló milliárdosban, az ő kék hírekbe torkolló éle­tében látta meg a minőségi drámázás lehetőségét, és neki lett igaza: valóban minden életben van legalább egy filmre kívánkozó dráma, DuPontéban ez az átlagnál nagyobb is. Carell jól hozza az orra mögül üveges tekintettel kikémlelő birkózómecénást, a zavaros belső indíttatásból – mondjuk anyakomplexussal súlyosbított patriotizmusból (plusz/mínusz némi birkózó­erotika) – birkózócsapatot gründoló milliárdost. A csapat dísze az olimpiai bajnok Schultz testvérpár
– újdonsült mecénásuk nem csak
a sportdicsőséget, de a kisebbik Schultz szeretetét is magának akarja, az idősebb testvér – bár kiváló edző – csak zavart kelt az amúgy is zavart elmében. Miller hagyja a pszichologizálást másra, ráérősen építgeti a drámáját, az alkalomhoz illő komor színekkel festi alá a menetrendszerűen fokozódó feszültséget. Ha gondolt is valamit e három ember viszonylatáról, azt megtartotta magának: ez éppúgy lehet művészi érdem, mint rendezői restség.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.