Film

Foxcatcher

  • - kg -
  • 2015. március 7.

Film

Orr rég futott be akkora karriert, mint az a ragasztott ormányzat, mely Steve Carell orcáján éktelenkedik, s már első látásra drámai színezetet ad a carelli figu­rának. Ami nagyon is helyénvaló, mert az ismert komikus az élet megnyomorítottját, egy milliárdos amerikai dinasztia sarját alakítja, akit nemcsak az ág, de a mondott orr és a sors is húzza. Láttunk már ilyet; a kissé terhelt örököst, akiben elfojtva buzog a kék vér, s e buzgás aztán véres drámába fordul. Bennett Miller, az amerikai true storyk specialistája, John DuPontban, a birkózósportot felkaroló milliárdosban, az ő kék hírekbe torkolló éle­tében látta meg a minőségi drámázás lehetőségét, és neki lett igaza: valóban minden életben van legalább egy filmre kívánkozó dráma, DuPontéban ez az átlagnál nagyobb is. Carell jól hozza az orra mögül üveges tekintettel kikémlelő birkózómecénást, a zavaros belső indíttatásból – mondjuk anyakomplexussal súlyosbított patriotizmusból (plusz/mínusz némi birkózó­erotika) – birkózócsapatot gründoló milliárdost. A csapat dísze az olimpiai bajnok Schultz testvérpár
– újdonsült mecénásuk nem csak
a sportdicsőséget, de a kisebbik Schultz szeretetét is magának akarja, az idősebb testvér – bár kiváló edző – csak zavart kelt az amúgy is zavart elmében. Miller hagyja a pszichologizálást másra, ráérősen építgeti a drámáját, az alkalomhoz illő komor színekkel festi alá a menetrendszerűen fokozódó feszültséget. Ha gondolt is valamit e három ember viszonylatáról, azt megtartotta magának: ez éppúgy lehet művészi érdem, mint rendezői restség.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.