Film

Foxcatcher

  • - kg -
  • 2015. március 7.

Film

Orr rég futott be akkora karriert, mint az a ragasztott ormányzat, mely Steve Carell orcáján éktelenkedik, s már első látásra drámai színezetet ad a carelli figu­rának. Ami nagyon is helyénvaló, mert az ismert komikus az élet megnyomorítottját, egy milliárdos amerikai dinasztia sarját alakítja, akit nemcsak az ág, de a mondott orr és a sors is húzza. Láttunk már ilyet; a kissé terhelt örököst, akiben elfojtva buzog a kék vér, s e buzgás aztán véres drámába fordul. Bennett Miller, az amerikai true storyk specialistája, John DuPontban, a birkózósportot felkaroló milliárdosban, az ő kék hírekbe torkolló éle­tében látta meg a minőségi drámázás lehetőségét, és neki lett igaza: valóban minden életben van legalább egy filmre kívánkozó dráma, DuPontéban ez az átlagnál nagyobb is. Carell jól hozza az orra mögül üveges tekintettel kikémlelő birkózómecénást, a zavaros belső indíttatásból – mondjuk anyakomplexussal súlyosbított patriotizmusból (plusz/mínusz némi birkózó­erotika) – birkózócsapatot gründoló milliárdost. A csapat dísze az olimpiai bajnok Schultz testvérpár
– újdonsült mecénásuk nem csak
a sportdicsőséget, de a kisebbik Schultz szeretetét is magának akarja, az idősebb testvér – bár kiváló edző – csak zavart kelt az amúgy is zavart elmében. Miller hagyja a pszichologizálást másra, ráérősen építgeti a drámáját, az alkalomhoz illő komor színekkel festi alá a menetrendszerűen fokozódó feszültséget. Ha gondolt is valamit e három ember viszonylatáról, azt megtartotta magának: ez éppúgy lehet művészi érdem, mint rendezői restség.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.