Film

Esélylesők

  • 2015. március 7.

Film

Egy úrhatnám polgár kihasználja, hogy leánya az ismert pénzember elkényeztetett fiacskájával jár. Beszáll a milliárdos kétes üzletébe – hogy azután a pilótajáték-elvű ügyeskedésen rajtavesztve, saját lányát elárulva, a gazdag ember nejét megzsarolva szerezze vissza amúgy kölcsönbe kapott pénzét. A pénzember felesége, az egykori színésznő – unalmában, a bőkezű patrónus szerepében tetszelegve – romos színházépületet vásároltat férjével, ám a gazdasági válság elsodorja valamennyi ígéretét és igyekezetét: megalázva távozik a művészkörből, a felújítandó épület pedig nem a kisváros kulturális életének fellegvára lesz, hanem ingatlanbefektetésként hasznosul.

A manipulációk sűrű, rossz szagú szövevénye tárul fel az olasz pénzarisztokrácia világában játszódó filmben. Gazdag, újgazdag és gazdagság után vágyakozó hőseinek közös vonása az elvtelen önzés. Mindenki mindenkit elárul, elsősorban saját magát, nincs egyetlen szereplő sem, aki haboznék a másik fejére taposni, ha abból valamilyen előnye származik. A legpozitívabb szereplő egy cserbenhagyásos gázolást úszna meg, ha tehetné.

Paolo Virzì több nézőpontból előadott, egy thriller feszültségét hordozó története közvetlen rokona azoknak a hatvanas-hetvenes években született nyugtalanító, nem­egyszer politikai kriminek álcázott, de mindig erősen társadalomkritikus olasz filmeknek, amelyek nem csupán elidegenedett emberi egzisztenciák önmagukat vagy másokat pusztító energiáinak működését képezték le, de modelleztek egy széthullott, értékeit elvesztett, csak­is a pénz által mozgásban tartott társadalmat is.

Forgalmazza a Vertigo Média

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.