"Halálra unnám magam" (DJ LTJ Bukem)

  • - lakinger -
  • 2000. május 18.

Film

MN: Mitől lett a GLR hangzása olyan egységes?
MN: Mitől lett a GLR hangzása olyan egységes?Kinéz vagy tizenhatnak, de Bukem a drum & bass egyik legkeményebben dolgozó DJ-je és producere. Goldie aranyfogai mellett az ő befektetési bankárra hajazó szemüvege lehetne a műfaj logója. Május 11-én Journey Inwards című lemezét mutatta be a Petőfi Csarnokban.

Magyar Narancs: Már a 90-es évek közepén szép sikereid voltak, miért vártál mostanáig az első nagylemezeddel?

LTJ Bukem: Az elmúlt öt év nem kifejezetten rólam, inkább kis kiadómról, a Good Looking Recordsról szólt. Azzal foglalatoskodtam, hogy létrejöjjön egy önálló hangú csoportosulás; ez volt a célja annak a rengeteg válogatásnak is, amit összeraktunk. Egy saját lemezzel ez háttérbe szorult volna, de most már elég stabil a kiadó helyzete ahhoz, hogy szólólemezeket is megjelentessünk.

Több mint tíz éve DJ-skedem, és húsz éve folyamatosan vásárolok mindenféle lemezt. Kezdetben persze nem drum & bass, hanem soul-, pop- és dzsesszlemezeket vettem. Így most csak magamat adom, amikor megmutatom azt a rengeteg hatást, ami ért.

LTJB: A kiadóban egyedül én foglalkozom toborzással, úgyhogy ebben elég nagy szerepem volt. Mielőtt szerződést kötök valakivel, évekig figyelemmel kísérem, amit csinál - hogy milyen keményen dolgozik, hogy milyen termékeny... és nem utolsósorban, hogy milyen ember. Felőlem bármilyen jó zenéket írhat, ha seggfej, akkor nem szerződtetem.

MN: Piacképes az ilyen mentalitás?

LTJB: Nagyon is. Másképp nem is működhetne. Egyszerűen le-he-tet-len. Ha van húsz zenészed, és abból tíz olyan pöcs, hogy nem tudsz együtt dolgozni vele, akkor kész, meghalt az egész.

MN: A sikeretekhez mennyiben járult hozzá a kiadványok tetszetős dizájnja?

LTJB: Az image nagyon fontos, ezt egy pillanatig sem tagadom. A kiadónál egy külön részleg iszonyatos gonddal dolgozza ki a grafikákat. Ez éppolyan fontos, mint a zene, de mondhatnám a sajtót vagy a számvitelt is. Mindenre figyelni kell ugyanúgy.

MN: A piaci viszonyokat nem nehezíti a GLR függetlensége?

LTJB: Hál´ isten a menedzsmentben dolgozik Tony Fordham, aki egy zseni, neki sokat köszönhetünk. S mivel a drum & bass egyre népszerűbb, amúgy is szerencsések vagyunk. Most kezdenek az emberek ráérezni. A 90-es évek közepén, amikor az első számaimat csináltam, sokáig csak rossz kritikákat kaptam. Mostanra meg az amerikaiak is rákaptak a drum & bassre. Öt éve Miamiban egy bazi nagy hodályban két ember előtt léptünk fel, most áprilisban pedig ötezernek kevertem.

MN: Nem akarják megvenni a kiadót?

LTJB: Dehogynem. Rengeteg ajánlatot kaptunk multiktól meg mindenféle egyéni befektetőtől is. Volt, hogy öt-hatmillió fontot kínáltak. De ha elfogadtam volna, akkor most halálra unnám magamat; és különben is fontosabb, amit ebbe a vállalkozásba magamból beletettem. Ha eladnám, nem lenne semmim, egyszerűen nem tudnék mit kezdeni. Ráadásul nem is tudná nálam jobban senki sem futtatni.

MN: Ezek szerint maradtok "a föld alatt"?

LTJB: Csak annyiban, hogy a zenénket nem árusítjuk ki. De igazság szerint ezzel az "underground" dologgal mindig bajban vagyok. Nekem az underground mentalitás azt jelenti, hogy hiszek abban a zenében, amit csinálok, és nem vagyok hajlandó azért változtatni rajta, hogy sikeresebb legyen a piacon.

Nem hinném, hogy a mi lemezeink valaha is vezetni fogják az eladási listákat, de ha mégis megtörténne, az óriási volna, hiszen nem kellett érte bármiféle kompromisszumot kötnünk. De mondom, már eddig is elég szerencsések voltunk. Persze egy kicsivel többet szeretnénk mindenből - több fellépést, több lemezt. Egy kicsivel még szeretnénk magasabbra nőni.

- lakinger -

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.