"Halálra unnám magam" (DJ LTJ Bukem)

  • - lakinger -
  • 2000. május 18.

Film

MN: Mitől lett a GLR hangzása olyan egységes?
MN: Mitől lett a GLR hangzása olyan egységes?Kinéz vagy tizenhatnak, de Bukem a drum & bass egyik legkeményebben dolgozó DJ-je és producere. Goldie aranyfogai mellett az ő befektetési bankárra hajazó szemüvege lehetne a műfaj logója. Május 11-én Journey Inwards című lemezét mutatta be a Petőfi Csarnokban.

Magyar Narancs: Már a 90-es évek közepén szép sikereid voltak, miért vártál mostanáig az első nagylemezeddel?

LTJ Bukem: Az elmúlt öt év nem kifejezetten rólam, inkább kis kiadómról, a Good Looking Recordsról szólt. Azzal foglalatoskodtam, hogy létrejöjjön egy önálló hangú csoportosulás; ez volt a célja annak a rengeteg válogatásnak is, amit összeraktunk. Egy saját lemezzel ez háttérbe szorult volna, de most már elég stabil a kiadó helyzete ahhoz, hogy szólólemezeket is megjelentessünk.

Több mint tíz éve DJ-skedem, és húsz éve folyamatosan vásárolok mindenféle lemezt. Kezdetben persze nem drum & bass, hanem soul-, pop- és dzsesszlemezeket vettem. Így most csak magamat adom, amikor megmutatom azt a rengeteg hatást, ami ért.

LTJB: A kiadóban egyedül én foglalkozom toborzással, úgyhogy ebben elég nagy szerepem volt. Mielőtt szerződést kötök valakivel, évekig figyelemmel kísérem, amit csinál - hogy milyen keményen dolgozik, hogy milyen termékeny... és nem utolsósorban, hogy milyen ember. Felőlem bármilyen jó zenéket írhat, ha seggfej, akkor nem szerződtetem.

MN: Piacképes az ilyen mentalitás?

LTJB: Nagyon is. Másképp nem is működhetne. Egyszerűen le-he-tet-len. Ha van húsz zenészed, és abból tíz olyan pöcs, hogy nem tudsz együtt dolgozni vele, akkor kész, meghalt az egész.

MN: A sikeretekhez mennyiben járult hozzá a kiadványok tetszetős dizájnja?

LTJB: Az image nagyon fontos, ezt egy pillanatig sem tagadom. A kiadónál egy külön részleg iszonyatos gonddal dolgozza ki a grafikákat. Ez éppolyan fontos, mint a zene, de mondhatnám a sajtót vagy a számvitelt is. Mindenre figyelni kell ugyanúgy.

MN: A piaci viszonyokat nem nehezíti a GLR függetlensége?

LTJB: Hál´ isten a menedzsmentben dolgozik Tony Fordham, aki egy zseni, neki sokat köszönhetünk. S mivel a drum & bass egyre népszerűbb, amúgy is szerencsések vagyunk. Most kezdenek az emberek ráérezni. A 90-es évek közepén, amikor az első számaimat csináltam, sokáig csak rossz kritikákat kaptam. Mostanra meg az amerikaiak is rákaptak a drum & bassre. Öt éve Miamiban egy bazi nagy hodályban két ember előtt léptünk fel, most áprilisban pedig ötezernek kevertem.

MN: Nem akarják megvenni a kiadót?

LTJB: Dehogynem. Rengeteg ajánlatot kaptunk multiktól meg mindenféle egyéni befektetőtől is. Volt, hogy öt-hatmillió fontot kínáltak. De ha elfogadtam volna, akkor most halálra unnám magamat; és különben is fontosabb, amit ebbe a vállalkozásba magamból beletettem. Ha eladnám, nem lenne semmim, egyszerűen nem tudnék mit kezdeni. Ráadásul nem is tudná nálam jobban senki sem futtatni.

MN: Ezek szerint maradtok "a föld alatt"?

LTJB: Csak annyiban, hogy a zenénket nem árusítjuk ki. De igazság szerint ezzel az "underground" dologgal mindig bajban vagyok. Nekem az underground mentalitás azt jelenti, hogy hiszek abban a zenében, amit csinálok, és nem vagyok hajlandó azért változtatni rajta, hogy sikeresebb legyen a piacon.

Nem hinném, hogy a mi lemezeink valaha is vezetni fogják az eladási listákat, de ha mégis megtörténne, az óriási volna, hiszen nem kellett érte bármiféle kompromisszumot kötnünk. De mondom, már eddig is elég szerencsések voltunk. Persze egy kicsivel többet szeretnénk mindenből - több fellépést, több lemezt. Egy kicsivel még szeretnénk magasabbra nőni.

- lakinger -

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.