"Fatális és igazságtalan"(Fiath András filmrendező)

  • Gönczi M.
  • 2000. május 18.

Film

Magyar Narancs: A film sokszor maga a rendező. Független vagy kísérleti filmes vagy?

Magyar Narancs: A film sokszor maga a rendező. Független vagy kísérleti filmes vagy?Az idei filmszemlén ment első nagyjátékfilmje, a Veszett idők. Azóta mindössze négy alkalommal vetítették a Toldiban, s kérdéses, vajon eljut-e szélesebb közönség elé.

Fiath András: Szerintem nincs olyan, nem létezik független filmes, mert mindig minden függ valamitől, legtöbbször a hatalomtól és a pénztől. A Veszett idők nemhogy low-budget, de no-budget film. A pénzhiány az oka, hogy nem készült még el a fényhangos kópia. Ez útját állja a forgalmazásnak, hiszen így csak a két tekercses (kép + hang) változathoz szükséges technikai háttérrel rendelkező mozik tudják vetíteni. Ilyen viszont csak egyetlenegy van az országban, a Toldi. Visszatérve a kérdésedre, leginkább underground filmesnek érzem magam, de kísérletezőnek is másfelől.

MN: A filmet a Balázs Béla Stúdió (BBS) támogatta. Miért nincs pénz a végleges változatra?

FA: Én rendező vagyok, nincs beleszólásom a pénzügyekbe. A BBS segítsége nélkül viszont még ennyi sem valósulhatott volna meg.

MN: Elég érthetetlen, hogy a BBS felvállal egy filmet, és az szinte nézhetetlen állapotban kerül a filmszemlére.

FA: Nagyon kevés időnk volt, a vágásra is mindössze három hetünk maradt.

MN: A film viszont azóta dobozban van.

FA: Igen, pedig már több artmozi is kérte vetítésre - nem tudva az állapotáról. Szerencsére megoldódni látszik ez a képtelen helyzet. A vezetőség részéről konkrét ígéretet kaptam, hogy június elejére meglesz a lehetőség a standard fényhangos, forgalmazható kópia elkészítésére. Most erre várok. Különösképpen, hogy ez a film egyben a diplomamunkám is a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán.

MN: A történet 2017-ben játszódik Dunacityben. Mégsem érzem sci-finek, inkább szimbólumok és rejtett utalások sorának egy jól kidolgozott társadalomképben.

FA: A film eredetileg nem sci-finek készült. Pauer Henrik tragikus halála újragondoltatta, átkomponáltatta velem a történetet, ekkor merült fel Dunacity képe. A film maga laza epizódok végtelen sora, egy frusztrált utópia, amely egy feje tetejére állított világot mutat be, a mindennapok rémálmait, úgy, ahogyan azt a káros szenvedélyeknek (drog) hódoló emberek érzékelhetik. A középpontban a Miniszteri Orvosdoktorral készült, utópisztikus túlzásokkal interpretált interjú helyezkedik. E köré épül föl a sci-fi elemeket kerülő, non- lineáris történet.

MN: A filmben feltűnik egy óriásplakát "Legyőzni teret és időt" felirattal. Miért tartottad fontosnak kiemelni?

FA: A valóságidő, a filmidő, a relatív idő nem arányos, nem azonos. Ez az illuzórikus háromszög sokat foglalkoztatott.

MN: Előző kisfilmjeid, a Tranzit vagy az Idővakság is nagyrészt e körül mozognak.

FA: A sci-fi, az antiutópia - és köztük mára egyre keskenyebb a határ - is egyfajta időfilozófia, időutazás. Utazás, aminek előfeltétele a mozgás, a mozgás pedig maga az élet. Élet, amiről az emberek azt hiszik, hogy tudatosan szervezik, holott nagymértékben fatális és igazságtalan. Sokkal fontosabb a plakát, amin a szöveg áll. Általában a plakát. Világunk telis-tele van képekkel, mégis egyre kevesebb a látnivaló, amire érdemes odafigyelni. Cézanne mondta a század elején: "Minden eltűnőben van, az embernek igyekeznie kell, ha még látni akar valamit." Nyomasztónak tartom ezt a reklámözönt, ami körülvesz minket. Szemrongáló képorgia, amivel városaink minden képpel borítható felülete tele van, és megakadályozza az embert a tulajdonképpeni látni tudásban, helyet adva a nagyon rossz értelemben vett képimádatnak. Mindezekre ironizál egy üres plakátfelület előtt játszódó akciójelenet a filmben.

MN: Írtad, rendezted, fényképezted a filmet, sőt még a zenéjét is te szerezted. Lehet azt mondani, hogy ez egy egyszemélyes film?

FA: Nem. Semmiképpen sem. Az alkotói folyamatban nagyon sokan részt vettek a társoperatőr Matkócsik Andrástól kezdve a színészekig. Sőt Erhardt Miklós, a BBS egyik vezetőségi tagja is írt két nagyon jelentős dialógot bele.

MN: Tényleg folytatod?

FA: Igen, készülök a Veszett idők folytatására. A zöld láng szintén Dunacityben játszódik majd.

Gönczi M.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.