"Fatális és igazságtalan"(Fiath András filmrendező)

  • Gönczi M.
  • 2000. május 18.

Film

Magyar Narancs: A film sokszor maga a rendező. Független vagy kísérleti filmes vagy?

Magyar Narancs: A film sokszor maga a rendező. Független vagy kísérleti filmes vagy?Az idei filmszemlén ment első nagyjátékfilmje, a Veszett idők. Azóta mindössze négy alkalommal vetítették a Toldiban, s kérdéses, vajon eljut-e szélesebb közönség elé.

Fiath András: Szerintem nincs olyan, nem létezik független filmes, mert mindig minden függ valamitől, legtöbbször a hatalomtól és a pénztől. A Veszett idők nemhogy low-budget, de no-budget film. A pénzhiány az oka, hogy nem készült még el a fényhangos kópia. Ez útját állja a forgalmazásnak, hiszen így csak a két tekercses (kép + hang) változathoz szükséges technikai háttérrel rendelkező mozik tudják vetíteni. Ilyen viszont csak egyetlenegy van az országban, a Toldi. Visszatérve a kérdésedre, leginkább underground filmesnek érzem magam, de kísérletezőnek is másfelől.

MN: A filmet a Balázs Béla Stúdió (BBS) támogatta. Miért nincs pénz a végleges változatra?

FA: Én rendező vagyok, nincs beleszólásom a pénzügyekbe. A BBS segítsége nélkül viszont még ennyi sem valósulhatott volna meg.

MN: Elég érthetetlen, hogy a BBS felvállal egy filmet, és az szinte nézhetetlen állapotban kerül a filmszemlére.

FA: Nagyon kevés időnk volt, a vágásra is mindössze három hetünk maradt.

MN: A film viszont azóta dobozban van.

FA: Igen, pedig már több artmozi is kérte vetítésre - nem tudva az állapotáról. Szerencsére megoldódni látszik ez a képtelen helyzet. A vezetőség részéről konkrét ígéretet kaptam, hogy június elejére meglesz a lehetőség a standard fényhangos, forgalmazható kópia elkészítésére. Most erre várok. Különösképpen, hogy ez a film egyben a diplomamunkám is a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán.

MN: A történet 2017-ben játszódik Dunacityben. Mégsem érzem sci-finek, inkább szimbólumok és rejtett utalások sorának egy jól kidolgozott társadalomképben.

FA: A film eredetileg nem sci-finek készült. Pauer Henrik tragikus halála újragondoltatta, átkomponáltatta velem a történetet, ekkor merült fel Dunacity képe. A film maga laza epizódok végtelen sora, egy frusztrált utópia, amely egy feje tetejére állított világot mutat be, a mindennapok rémálmait, úgy, ahogyan azt a káros szenvedélyeknek (drog) hódoló emberek érzékelhetik. A középpontban a Miniszteri Orvosdoktorral készült, utópisztikus túlzásokkal interpretált interjú helyezkedik. E köré épül föl a sci-fi elemeket kerülő, non- lineáris történet.

MN: A filmben feltűnik egy óriásplakát "Legyőzni teret és időt" felirattal. Miért tartottad fontosnak kiemelni?

FA: A valóságidő, a filmidő, a relatív idő nem arányos, nem azonos. Ez az illuzórikus háromszög sokat foglalkoztatott.

MN: Előző kisfilmjeid, a Tranzit vagy az Idővakság is nagyrészt e körül mozognak.

FA: A sci-fi, az antiutópia - és köztük mára egyre keskenyebb a határ - is egyfajta időfilozófia, időutazás. Utazás, aminek előfeltétele a mozgás, a mozgás pedig maga az élet. Élet, amiről az emberek azt hiszik, hogy tudatosan szervezik, holott nagymértékben fatális és igazságtalan. Sokkal fontosabb a plakát, amin a szöveg áll. Általában a plakát. Világunk telis-tele van képekkel, mégis egyre kevesebb a látnivaló, amire érdemes odafigyelni. Cézanne mondta a század elején: "Minden eltűnőben van, az embernek igyekeznie kell, ha még látni akar valamit." Nyomasztónak tartom ezt a reklámözönt, ami körülvesz minket. Szemrongáló képorgia, amivel városaink minden képpel borítható felülete tele van, és megakadályozza az embert a tulajdonképpeni látni tudásban, helyet adva a nagyon rossz értelemben vett képimádatnak. Mindezekre ironizál egy üres plakátfelület előtt játszódó akciójelenet a filmben.

MN: Írtad, rendezted, fényképezted a filmet, sőt még a zenéjét is te szerezted. Lehet azt mondani, hogy ez egy egyszemélyes film?

FA: Nem. Semmiképpen sem. Az alkotói folyamatban nagyon sokan részt vettek a társoperatőr Matkócsik Andrástól kezdve a színészekig. Sőt Erhardt Miklós, a BBS egyik vezetőségi tagja is írt két nagyon jelentős dialógot bele.

MN: Tényleg folytatod?

FA: Igen, készülök a Veszett idők folytatására. A zöld láng szintén Dunacityben játszódik majd.

Gönczi M.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.