"Fatális és igazságtalan"(Fiath András filmrendező)

  • Gönczi M.
  • 2000. május 18.

Film

Magyar Narancs: A film sokszor maga a rendező. Független vagy kísérleti filmes vagy?

Magyar Narancs: A film sokszor maga a rendező. Független vagy kísérleti filmes vagy?Az idei filmszemlén ment első nagyjátékfilmje, a Veszett idők. Azóta mindössze négy alkalommal vetítették a Toldiban, s kérdéses, vajon eljut-e szélesebb közönség elé.

Fiath András: Szerintem nincs olyan, nem létezik független filmes, mert mindig minden függ valamitől, legtöbbször a hatalomtól és a pénztől. A Veszett idők nemhogy low-budget, de no-budget film. A pénzhiány az oka, hogy nem készült még el a fényhangos kópia. Ez útját állja a forgalmazásnak, hiszen így csak a két tekercses (kép + hang) változathoz szükséges technikai háttérrel rendelkező mozik tudják vetíteni. Ilyen viszont csak egyetlenegy van az országban, a Toldi. Visszatérve a kérdésedre, leginkább underground filmesnek érzem magam, de kísérletezőnek is másfelől.

MN: A filmet a Balázs Béla Stúdió (BBS) támogatta. Miért nincs pénz a végleges változatra?

FA: Én rendező vagyok, nincs beleszólásom a pénzügyekbe. A BBS segítsége nélkül viszont még ennyi sem valósulhatott volna meg.

MN: Elég érthetetlen, hogy a BBS felvállal egy filmet, és az szinte nézhetetlen állapotban kerül a filmszemlére.

FA: Nagyon kevés időnk volt, a vágásra is mindössze három hetünk maradt.

MN: A film viszont azóta dobozban van.

FA: Igen, pedig már több artmozi is kérte vetítésre - nem tudva az állapotáról. Szerencsére megoldódni látszik ez a képtelen helyzet. A vezetőség részéről konkrét ígéretet kaptam, hogy június elejére meglesz a lehetőség a standard fényhangos, forgalmazható kópia elkészítésére. Most erre várok. Különösképpen, hogy ez a film egyben a diplomamunkám is a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán.

MN: A történet 2017-ben játszódik Dunacityben. Mégsem érzem sci-finek, inkább szimbólumok és rejtett utalások sorának egy jól kidolgozott társadalomképben.

FA: A film eredetileg nem sci-finek készült. Pauer Henrik tragikus halála újragondoltatta, átkomponáltatta velem a történetet, ekkor merült fel Dunacity képe. A film maga laza epizódok végtelen sora, egy frusztrált utópia, amely egy feje tetejére állított világot mutat be, a mindennapok rémálmait, úgy, ahogyan azt a káros szenvedélyeknek (drog) hódoló emberek érzékelhetik. A középpontban a Miniszteri Orvosdoktorral készült, utópisztikus túlzásokkal interpretált interjú helyezkedik. E köré épül föl a sci-fi elemeket kerülő, non- lineáris történet.

MN: A filmben feltűnik egy óriásplakát "Legyőzni teret és időt" felirattal. Miért tartottad fontosnak kiemelni?

FA: A valóságidő, a filmidő, a relatív idő nem arányos, nem azonos. Ez az illuzórikus háromszög sokat foglalkoztatott.

MN: Előző kisfilmjeid, a Tranzit vagy az Idővakság is nagyrészt e körül mozognak.

FA: A sci-fi, az antiutópia - és köztük mára egyre keskenyebb a határ - is egyfajta időfilozófia, időutazás. Utazás, aminek előfeltétele a mozgás, a mozgás pedig maga az élet. Élet, amiről az emberek azt hiszik, hogy tudatosan szervezik, holott nagymértékben fatális és igazságtalan. Sokkal fontosabb a plakát, amin a szöveg áll. Általában a plakát. Világunk telis-tele van képekkel, mégis egyre kevesebb a látnivaló, amire érdemes odafigyelni. Cézanne mondta a század elején: "Minden eltűnőben van, az embernek igyekeznie kell, ha még látni akar valamit." Nyomasztónak tartom ezt a reklámözönt, ami körülvesz minket. Szemrongáló képorgia, amivel városaink minden képpel borítható felülete tele van, és megakadályozza az embert a tulajdonképpeni látni tudásban, helyet adva a nagyon rossz értelemben vett képimádatnak. Mindezekre ironizál egy üres plakátfelület előtt játszódó akciójelenet a filmben.

MN: Írtad, rendezted, fényképezted a filmet, sőt még a zenéjét is te szerezted. Lehet azt mondani, hogy ez egy egyszemélyes film?

FA: Nem. Semmiképpen sem. Az alkotói folyamatban nagyon sokan részt vettek a társoperatőr Matkócsik Andrástól kezdve a színészekig. Sőt Erhardt Miklós, a BBS egyik vezetőségi tagja is írt két nagyon jelentős dialógot bele.

MN: Tényleg folytatod?

FA: Igen, készülök a Veszett idők folytatására. A zöld láng szintén Dunacityben játszódik majd.

Gönczi M.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.