Gerendai Károly: tőlem csak tiszteletjegyet kértek a politikusok

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018. november 8.

Gazdaság

Megkérdeztük a magát atipikusnak valló üzletembert, hogy hogyan formálódott Magyarországon az üzleti világ az elmúlt 30 évben, mennyire szól bele a politika, és a társadalomban meddig tartható fenn az utóbbi években kialakult helyzet. Részlet a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsból.

MN: Olyan sem fordult elő, hogy valakit be kellett volna venni az üzletbe?

GK: Hozzánk soha ilyen jellegű megkeresés nem érkezett. Hallok ilyesmiről mendemondákat, de konkrét esetként csak olyanról van tudomásom, ahol korrekt, piaci áron vásároltak meg politikaközeli vállalkozók cégeket. Volt egy nagyon tanulságos beszélgetésem egyszer egy NER-közeli emberrel. Ő mesélte, hogy miközben mindenki azt terjeszti róluk, elveszik a cégeket és kicsinálnak embe­re­ket, sokan azzal keresik meg, hogy szálljon be a cégébe, és nem kell pénzt sem adnia, csak segítsen kinyírni a konkurenciát a kapcsolataival.

(...)

Velem csak olyan fordult elő, hogy politikusok vagy hatalomközeli emberek kértek tiszteletjegyet – mert a Sziget-jegy egyfajta konvertibilis valuta lett az országban –, és a legtöbb esetben adtam is nekik. De nem azért, hogy cserébe kapjunk valami támogatást, hanem azt gondoltam, az nekünk is jó, ha ismerik a fesztiváljainkat.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

Az egyik legaggasztóbb jelenségnek azt érzékelem, hogy a vállalkozói kultúrában, sőt a társadalom egészében működik egy önkorlátozó mechanizmus. Nem várják meg, hogy valaki a fejükre koppintson, hanem eleve nem mernek olyat tenni, amiről azt gondolják, az valakinek „odafent” rosszul eshet.

(...)

MN: Kívülről azt látni, hogy a hatalom részéről teljes az elzárkózás a párbeszédtől. Személyes kapcsolatok szintjén lehet emberien beszélni velük? A Szeretem Magyarországot Klubban nyitottak az emberek?

GK: Az a tapasztalatom, hogy a legtöbben párbeszédképesebbek, mint amennyire kifele mutatják. A Szeretem Magyarországot Klub esetében a meghívottak tudják, hogy ezek nem sajtónyilvános találkozók, annak ellenére sem, hogy a klubtagoknak nagy a médiael­érésük. A klub már 13 éve működik, és ennyi idő alatt még egyszer sem fordult elő, hogy bizalmas információ kiszivárgott volna. Ezért kialakult egy olyanfajta bizalom, olyan embe­rek is eljöttek, akik amúgy rejtőzködnek a nyilvánosság elől – mint például Habony Árpád –, és hajlandók viszonylag nyíltan beszélni olyan témákról, amelyekről azt gondolhatnánk, hogy nekik nem szabad.

Gerendai beszélt többek között arról is, hogy milyen hatása van a gazdasági életre, szereplőkre annak, hogy harmadszorra is kétharmados hatalom van, vannak-e a kulisszák mögött "kemény sztorik". Továbbá arról is, hogy a rendezvénypiac jelentős része sem piaci alapon működik és mi a helyzet ebben a tekintetben a Szigettel.

A teljes interjút a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatják. Előfizetésre és digitális vásárlásra itt van lehetőség.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."