Szlávik János infektológus: a súlyos állapotban lévő betegek 10-15 százaléka szorul gépi lélegeztetésre

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. március 30.

Katasztrófa

Elmondása szerint a gyógyulás után még további, kéthetes otthoni karanténra van szükség.

Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője nyilatkozott a jelenlegi magyarorszégi járványhelyzetről. Az M1-en elmondta, hogy a koronavírus-járvány halálos áldozatainak nagy része az idős, krónikus betegséggel küzdő emberek közül kerül ki.

Hozzátette azt is, hogy az enyhe tünetekkel rendelkezők otthon is gyógyulhatnak, tüneteik - a láz, köhögés - néhány hét alatt enyhülhetnek.

"Kórházban csak a súlyos, sokszor életveszélyes állapotban lévőket kell kezelni; közülük körülbelül 10-15 százalék szorul gépi lélegeztetésre" - emelte ki.

Szlávik elmondása szerint azt is megállapították, hogy a koronavírus a már teljesen gyógyult, és már jó állapotban lévő betegek szervezetében is kimutatható. Ezért a gyógyultak esetében, akik három napja jól vannak, további, kéthetes otthoni karanténra van szükség. Szlávik szerint csak így biztosítható, hogy ők se adják tovább a betegséget.

Hozzátette, vannak olyan gyógyszerek, amelyekkel a betegség súlyossá válása megelőzhető, ezek között vannak különböző malária elleni készítmények, antibiotikumok és más vírus elleni gyógyszerek. Ezek kombinációjával - úgy tűnik - Magyarországon is sikerül a súlyosabb szövődmények kialakulását csökkenteni. A betegek 30-40 százalékánál alkalmaznak ilyen készítményeket - mondta Szlávik János.

Valódi gyógyszer azonban koronavírus ellen egyelőre csak kísérleti stádiumban létezik - hangsúlyozta.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.