A választások előtt további negyedmilliárddal segítik Habony üzlettársai a szlovén szélsőjobbot
D_KOS20180511021.jpg
Orbán Viktor miniszterelnök, Janez Jansa, a Szlovén Demokrata Párt (SDS) elnöke és Milan Zver, az SDS európai parlamenti képviselője az SDS kampányrendezvényén

A választások előtt további negyedmilliárddal segítik Habony üzlettársai a szlovén szélsőjobbot

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018. május 29.

Külpol

Orbán Viktor mindent bevet, hogy győzelemre segítse szlovén barátját. Választások előtt hatalmas összegek áramolnak Habony közeléből a szlovén jobboldal médiájába, ahol felbukkant a Macedóniában is bevásárló Adamik Ágnes is.

Hogy hogyan segíti Habony Árpád és pár üzlettársa a szlovén jobboldali SDS kampányát, többször írtunk. Habony Árpád és két társa, Schatz Péter és Halkó Gabriella még tavaly vásárolták meg a Nova24TV többségi tulajdonrészét. Schatz, a Ripost tulajdonosa Szlovéniában is alapított egy Ripost nevű társaságot, mellyel bevásárolta magát a Nova Obzorja kiadóba, amely két hetilap tulajdonosa (Demokrcija, Skandal24). Mindkét cégben, melyben többségi tulajdonosok lettek a magyarok, a Janez Janša vezette SDS, illetve a párt tagjai a kisebbségi tulajdonosok, Habonyék tehát pártmédiát vásároltak. Arról, hogy Orbán és Habony miként segíti Janšát és pártját, márciusban részletesen írt a Magyar Narancs.

Barátom, Janša

Orbán Viktor komolyan támogatja a szlovén szélsőjobboldal vezérét, Janez Janšát. A magyar adófizetők százmilliói és a NER kulcsfigurái is Janša rendelkezésére állnak, aki még az idén visszakerülhet a hatalomba. A furcsa pénzmozgások miatt a helyi ügyészség már vizsgálódik.

Ma azonban további fejleményekről számolt be a Večer szlovén lap.

Azt írják, a magyar választások másnapján, április 10-én Schatz személyesen ment be egy közjegyzőhöz, és emelte meg a Ripost Založništvo d.o.o. nevű szlovén cégének tőkéjét 380 ezer euróval (121 millió forint). Húsz perccel később pedig Adamik Ágnes is megjelent ugyanannál a közjegyzőnél, és berakott 403 ezer eurót (128 millió forint) a Crecol Media, medijska in holdinška družba d.o.o. nevű reklámcégébe, melyet tavaly novemberben alapított. Az időzítés nem a magyar, hanem a szlovén választások miatt érdekes: most vasárnap lesznek ugyanis az előrehozott parlamenti választások Szlovéniában, a pénz pedig pont a hivatalos kampánykezdet előtt érkezett a pártközeli cégek számlájára. (A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban részletesen foglalkozunk a szlovéniai választásokkal, és Janez Janša esélyeivel.)

Schatz Péter

Schatz Péter

 

Schatz és Adamik tehát összesen 800 ezer eurót (255 millió euró) pumpált a két cégbe, ám nem csak ez köti össze őket. Schatz Ripostja és Adamik Crecolja ugyanarra a ljubljanai címre van bejegyezve, ahová a többi más SDS-közeli médiacég is. Ráadásul, ahogy arról a Magyar Narancs beszámolt, Schatz és Adamik a macedón médiapiacon is megvetették a lábukat. Adamik nyolc híroldalt vásárolt májusban, Schatz pedig egy országos hírcsatornánál lett többségi tulajdonos és elindította – szlovén cégével – a macedón Ripostot. Csakúgy mint Szlovéniában, Macedóniában is a nacionalista jobboldalhoz erősen kötődő kiadványokat vásároltak fel a magyarok. Schatz és Adamik sokáig együtt dolgoztak a köztévénél, és szinte egyszerre távoztak onnan. A Večer egyik forrása azt állítja, Adamik azóta Schatznak dolgozik. Azt, hogy Adamiknak miből telik külföldi médiabefektetésekre, nem tudni, mert egyetlen cég van a nevén, mely a veszteséges 2015 után 2016-ban mindössze 744 ezer forint nyereséget termelt.

A Večer szerint a két, összesen 800 ezer eurós tőkeemelés hatalmas összeg a szlovén piac méretéhez képest, és nem magyarázható mással, csak politikai okokkal. Orbán és Janša régóta segítik egymást, Schatzt pedig Habony köreihez sorolja a szlovén lap is.

Adamik Ágnes Szkopjében szelfizik

Adamik Ágnes Szkopjében szelfizik

Fotó: Facebook

Az elmúlt két évben már 2,2 millió euró (több mint 700 millió forint) áramlott Habony köreiből az SDS pártmédiájába: Habonyék 800 ezer eurót fizettek a Nova24TV többségéért, Schatz 630 ezer euróért vásárolta meg Nova Obzorja kiadót, és ehhez jött még a két cég összesen 803 ezer eurós tőkeemelése. A lap emlékeztet, hogy a mostani választások előtt különösen erős az SDS kampánya, melyet minden bizonnyal nem csak pénzzel segítenek Habonyék.

Habonyék felbukkanása óta Szlovéniában is megjelent az a módszer, hogy a bulvárt ötvözik a politikai propagandával mint itthon teszi azt például pont Schatz Péter Ripostja. Ahogy arról a Magyar Narancs is beszámolt, áprilisban az SDS pont olyan nemzeti konzultációt postázott a választóknak, melyet a Fidesz-kormányoktól megszokhattunk. Arról is írtunk, hogy a magyarok birtokolta szlovén médiacégek nem csak azzal segítik az SDS-t, hogy a párt propagandáját terjesztik: fizetett Facebook és Instagram hirdetésekben terjesztik a párt reklámjait. Ráadásul az SDS migránsok megállítására felszólító plakátja pont úgy néz ki, mint amivel a magyar kormány is kampányolt. Orbán Viktor pedig maga is beszállt a kampányba, május elején személyesen utazott el az SDS nagygyűlésére, hogy Janša mellett szólaljon fel.

Habony Árpádék fizetik a szlovén szélsőjobb kampányát

Hamarosan választások lesznek Szlovéniában, elkél a segítség. Újabb szintre lépett Orbán Viktor és Janez Janša barátsága. Ahogy arról a Magyar Narancs is beszámolt, Habony Árpád és két hozzá köthető magyar társaság tavaly bevásárolta magát a Szlovén Demokrata Párt (Slovenska Demokratska Stranka, SDS) médiájába.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.