Hajléktalankórus lép fel a parlamentben
koUrus.jpg

Hajléktalankórus lép fel a parlamentben

  • narancs.hu
  • 2017. március 20.

Külpol

No nem a magyar Országgyűlésbe, hanem az Európai Parlamentbe kapott meghívást a hajléktalan emberekből álló énekkórus.

Míg Magyarországon továbbra is törvényileg üldözik a hajléktalanságot, addig az ír The High Hopes Choir hétfő este ad koncertet Brüsszelben. A fellépés szervezője a FEANTSA, mely az Európai Unió hajléktalan emberekkel foglalkozó szervezeteit tömöríti. A FEANTSA a héten indítja el kampányát Légy igazságos, Európa – Kiállás a hajléktalan emberekért címmel, melynek célja, hogy az EU célkitűzései közé bekerüljön a hajléktalanság elleni küzdelem. A válság miatt ugyanis egyre több ember veszítette el az otthonát, akik emiatt azonnal a társadalom perifériájára is kerülnek. A kampány célja olyan eszközök és programok kidolgozása, mely Európa-szerte csökkenti a hajléktalanságot.

 

A High Hopes Choir olyan írországi hajléktalanokból áll, akik ki akarnak törni mostani helyzetükből, vagy akik korábban maguk is hajléktalanok voltak, vagy akik hajléktalan embereket segítő szervezetnél dolgoznak.

A kórus tagjai azt üzenik, hogy minden ember számára van remény, és remélik, fellépésükkel sikerül az európai döntéshozók figyelmét felhívni a lakhatási problémákra. A félórás koncert után a kórustagok személyes történeteiket is megosztják a közönséggel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.