Koncert

Szétpikkelyesedett egység

Sounds of Diversity Ensemble: A sokszínűség hangjai

Kritika

Az előadás a kortárs művészet elérhetőségét és megérthetőségét szerette volna reprezentálni, ennek jegyében tánc és fényjáték keretezett négy kortárs zeneművet.

Molnár Viktortól a The Zone, Petra Šuškótól (Csehország) a Sixth Sense, Przemysław Schellertől (Lengyelország) a Grande Valse Brillante, végül Matej Slobodától (Szlovákia) a Consonanze stravaganti e lumi danzanti hangzott el a négy visegrádi országból verbuválódott, 16 tagú együttes előadásában. Meglepő volt hallani, hogy az est zeneszerzői a polarizált kortárs zenei nyelvet mennyire hasonlóan beszélik. Fogalmazásmódjuk letisztult, kevéssé kísérleti, sőt mintha kissé retrospektív lett volna. Munkáik közös pontja egyértelműen az erős hangulatfestés centrális szerepe volt: nem motívumokból, hanem hangzásokból és ritmusokból építkeztek. Ez elkönnyítette a darabokat, de a filmzenékre jellemző magamutogatás és egyértelműsítés nélkül. Konkrét zenei motívumokra és egzakt frázisokra nehezen lehetett volna bontani a kompozíciókat.

Látszólag minden összeállt, mégis szétpikkelyesedett az előadás, ami a „nagy ív” hiánya miatt történhetett meg. Noha a külsőségek stimmeltek, mégis olyan keretet adtak a produkciónak, amelyet a művészi professzionalizmus és érzékenység csak hézagosan tudott kitölteni. Az alapvetően zeneközpontú koncepció egy külső, eszközalapú keretrendszerre épített, ami nem valamiféle gondolatiságból fakadt: a Gesamtkunstwerk eszköztárából a befogadhatóság könnyítése érdekében válogattak az előadók. És a megválasztott eszközök nem tudtak egymáshoz szervesen kapcsolódni, átfogó koncepció hiányában az este darabossá és követhetetlenné vált. Az események csak eszközeikben és hangulatukban kapcsolódtak egymáshoz, valójában semmilyen kohéziós erő nem volt az előadásban. Mintha a kortárs művészetet ért vádat – mely szerint az érthetetlen és önkényes – a komplexitás hiányával akarták volna cáfolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.