Koncert

Mint az itatós

Csong Mjonghun és a Tokiói Filharmonikus Zenekar

Kritika

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

A turnéjuk három különböző műsorából a legizgalmasabbikat hozták el, két szólistájuk közül pedig a Grammy-díjas japán zongoristát, Ozone Makotót, aki pár éve már fellépett Budapesten, ahogy a dél-koreai karmester, Csong Mjonghun is, aki a milánói Filarmonica della Scala zenekarát vezényelte ugyanitt, 2016-ban.

Leonard Bernstein West Side Storyjának zenekari szvitje, a Szimfonikus táncok több szempontból is kihívásokat rejtő mű. Zenekari apparátusa bővelkedik a szimfonikus zenekaroktól szokatlan latin-amerikai ütőhangszerekben; a swinges ritmusképleteket vagy bekiabálásokat kottapapíron hűen rögzíteni pedig pont annyira lehetséges, mint egy bartóki rubatót lejegyezni. Ami a színpadon zajlik, az a zenekari praxis szempontjából nem más, mint a West Side Story utcai bandáinak, a fehér Jeteknek és a Puerto Ricó-i Cápáknak a rivalizálása. Ha ezzel a 20. századi Rómeo és Júlia-adaptációval egy zenekar turnéra indul, azt valószínűleg azért is teszi, mert a képességeivel, technikai tudásával szeretne büszkélkedni. Csong mosolyogva, fejmozdulatokkal és apró, kimért gesztusokkal vezényel, pálcáját eleinte nem is emeli mellmagasság fölé, a zenészek pedig tökéletes ritmikai pontossággal elképesztő dinamikájú, mégsem kottaszerű játékkal és olyan magabiztossággal követik őt ebben az ízig-vérig New York-i műben, mintha Manhattan utcáin nőttek volna fel. A lírikus tételben a cantabile vonóshangzás egészen kísérteties. A vonóskar ilyen egységes, énekhangszerű megszólalását igen ritkán hallani koncerten, és egyből felidézi bennem a West Side Story 1985-ös lemezfelvételéről készült dokumentumfilmet, amelyben a Tonyt alakító José Carreras konfliktusba kerül Bernsteinnel. Talán éppen ugyanannak a diszciplínának, az osztatlan figyelmet előtérbe állító kelet-ázsiai zenei nevelésnek, valamint a nyugati kulturális hatásokat itatóspapír módjára felszívó japán kultúrának a gyümölcsét hallhatjuk a nem mindennapi produkcióban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.