Kutyák és macskák, fradisták és újpestiek, mozik és Netflix – mindenki ismeri ezeket a legendás ellenlábasokat. Maradjunk az utóbbinál: a Magyar Narancsban is sokat írtunk már arról, mekkora bajban is van a mozi manapság (legutóbb például azzal kapcsolatban, hogy a mozifilmek Jack Sparrow óta egyszerűen képtelenek voltak egy popkulturális ikont kitermelni), hiszen a COVID óta képtelen a pandémia előtti számokat hozni, a helyzetét pedig a sztrájkok, az infláció és a gazdasági nehézségek csak tovább súlyosbították. Közben viszont a streamingek a csúcsra törtek (igaz, volt pár bukkanó is), ma pedig már az emberek többsége ha filmet szeretne nézni, ahelyett, hogy elzarándokolna egy közeli moziba, inkább keres valami néznivalót a Netflixen vagy egy másik platformon.
A streaming–mozi-szembenállás gyökerei még a pandémia idejére, előbbiek felfutásához köthetőek: ekkor történt, hogy a karantén miatt a mozik többsége bezárt, a Universal pedig úgy döntött, nem vár a nyitásra, inkább felteszi a netre a Trollok a világ körül című új animációs filmet. A mese hatalmasat ment online, a mozik pedig berágtak. A világ legnagyobb mozilánca, az AMC egyenesen bejelentette, hogy egyetlen Universal-filmet sem tűznek műsorra, mert a stúdió felrúgta a megállapodásukat. A karantén azonban még hosszú-hosszú ideig kitartott, az emberek egyre inkább rákaptak a streamingre, így 2020 nyarára a forradalom a mozikat is elérte: 90 napról három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak, ekkora változás pedig a Cápa óta nem történt a mozis forgalmazásban. Azóta sok víz lefolyt a Mississippin, egy időre divatba jött például, hogy a stúdiók egyszerre küldték filmjeiket a mozikba és a streamingplatformokra, aztán ez a gyakorlat gyorsan el is halt.
Még 2022-ben írtunk róla, hogy a Netflix is tesztelgeti a mozis forgalmazási gyakorlatát, ugyanis egyre több filmjüket küldték a nagyvászonra. Azonban nem az AMC vásznaira, ugyanis a Netflix – streamingplatformként talán érthetően – nem értett egyet az AMC előírásával a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablakkal kapcsolatban, a megegyezés így nem jött létre.
A Variety cikke szerint azonban most a két szórakoztatóipari óriás úgy látszik, elkezdte elásni a csatabárdot: az AMC 300 helyszínén is műsorra tűzte a Netflix gigasikerű animációs filmjét, a K-Pop démonvadászokat, melyről itt írtunk bővebben. Az animációt Halloweenra időzítve vetítették, a cég pedig kifejezetten arra bátorította a rajongókat, hogy öltözzenek kosztümökbe, és énekeljék együtt a dalokat a figurákkal. Ezzel a sing-along, azaz együtt éneklős verzióval a Netflix már augusztusban is próbálkozott – akkor azonban az AMC még tartotta magát elveihez, így egyetlen nagyobb láncként kimaradt a mókából, na meg a bevételből, hiszen a K-Pop démonvadászok akkor egy hétvégére a bevételi toplista első helyét is megszerezte 18 millió dollárral.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


