Verzió 2025

Méhünknek gyümölcse

Ketevan Vasagasvili: Szerződés kilenc hónapra

Kritika

Több oka is van, hogy Georgia a béranyaság egyik paradicsomává vált.

Az Európai Unión kívüli státusz, a posztszovjet gazdasági szerkezetből eredő vagyoni bizonytalanság és bizonyos szabályozási sajátságok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a testük ilyen jellegű felhasználása potenciálisan vonzó lehetőségként tűnhessen fel a bizonytalan helyzetű nők szemében. A film főhőse, Zsana is ezt az utat követi – a rendező Ketevan Vasagasvili akkor kezdi követni kálváriáját, amikor még Tbiliszi utcáin él kislányával, Elenével. A nő elszántan akar jobb életet teremteni gyermekének, amihez paradox módon a saját méhén és többszörös (biológiai) anyaságán keresztül vezet az út.

Vasagasvili Zsana természetes karizmájára bízza a narratívát, engedi, hogy az eltökélt nő saját szavai és mindennapi kihívásai irányítsák az elbeszélést. A nagyobb társadalmi struktúrák és kötöttségek ennek az egy nőnek az éle­tében csapódnak le, de az őt mellékszereplőkként kísérő orvosok, szociális munkások és válogatott hivatalnokok egyértelművé teszik, hogy megannyi sorstársa választ kényszerből hasonló utat. Az ő hozzáállásuk és kommentárjaik tükrözik a béranyasággal kapcsolatos társadalmi előítéleteket, empátiát, praktikus kihívásokat és kétségbeesést is. A rendező időbeli ugrásokkal és ellipszisekkel szövi Zsana és Elene közös történetét, ami csak jobban megvilágítja a nő egyre romló egészségi állapotát, reménytelen jogi csatározását a béranyaügynökséggel és az őt a távolból fenyegető apával, Elene nyiladozó értelmét, mely egyre nehezebbé teszi, hogy Zsana titokban tartsa, miből finanszírozza tanulmányait és lakhatásukat. Kettejük erős és őszinte kapcsolata szinte egymagában támasztja a filmet, és kirajzolódnak belőle Zsana kétféle anyaságának különbségei is: mások magzatainak kihordása és táplálása eszköz, hogy saját lányát támogathassa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.