Verzió 2025

Méhünknek gyümölcse

Ketevan Vasagasvili: Szerződés kilenc hónapra

Kritika

Több oka is van, hogy Georgia a béranyaság egyik paradicsomává vált.

Az Európai Unión kívüli státusz, a posztszovjet gazdasági szerkezetből eredő vagyoni bizonytalanság és bizonyos szabályozási sajátságok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a testük ilyen jellegű felhasználása potenciálisan vonzó lehetőségként tűnhessen fel a bizonytalan helyzetű nők szemében. A film főhőse, Zsana is ezt az utat követi – a rendező Ketevan Vasagasvili akkor kezdi követni kálváriáját, amikor még Tbiliszi utcáin él kislányával, Elenével. A nő elszántan akar jobb életet teremteni gyermekének, amihez paradox módon a saját méhén és többszörös (biológiai) anyaságán keresztül vezet az út.

Vasagasvili Zsana természetes karizmájára bízza a narratívát, engedi, hogy az eltökélt nő saját szavai és mindennapi kihívásai irányítsák az elbeszélést. A nagyobb társadalmi struktúrák és kötöttségek ennek az egy nőnek az éle­tében csapódnak le, de az őt mellékszereplőkként kísérő orvosok, szociális munkások és válogatott hivatalnokok egyértelművé teszik, hogy megannyi sorstársa választ kényszerből hasonló utat. Az ő hozzáállásuk és kommentárjaik tükrözik a béranyasággal kapcsolatos társadalmi előítéleteket, empátiát, praktikus kihívásokat és kétségbeesést is. A rendező időbeli ugrásokkal és ellipszisekkel szövi Zsana és Elene közös történetét, ami csak jobban megvilágítja a nő egyre romló egészségi állapotát, reménytelen jogi csatározását a béranyaügynökséggel és az őt a távolból fenyegető apával, Elene nyiladozó értelmét, mely egyre nehezebbé teszi, hogy Zsana titokban tartsa, miből finanszírozza tanulmányait és lakhatásukat. Kettejük erős és őszinte kapcsolata szinte egymagában támasztja a filmet, és kirajzolódnak belőle Zsana kétféle anyaságának különbségei is: mások magzatainak kihordása és táplálása eszköz, hogy saját lányát támogathassa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.