Jobb később, mint soha: A macedón parlament felfüggesztette Gruevszki mentelmi jogát

  • MTI
  • narancs.hu
  • 2018. november 27.

Külpol

Gruevszki kicselezte a parlamentjét (is).

Kedden felfüggesztette Nikola Gruevszki volt miniszterelnök, parlamenti képviselő mentelmi jogát a macedón parlament. A kérdésről szóló szavazáson a politikus párttársai nem vettek részt.

A 120 tagú törvényhozás 62 képviselője szavazta meg Gruevszki mentességének visszavonását. A hónap elején a parlament még  nem szavazta meg a politikus parlamenti képviselői mandátumának a visszavonását.

Csak eközben Gruevszki Magyarországra szökött, ahol a kiváltságosok egyikeként menedékstátuszt is kapott.

Nikola Gruevszki ellen november 13-án adtak ki nemzetközi elfogatóparancsot, mert nem kezdte meg kétéves börtönbüntetése letöltését, amelyet hivatali visszaélés miatt szabtak ki rá. A politikus az elfogatóparancs kiadása előtt néhány órával a Facebook-oldalán közölte, hogy Budapesten van, és politikai menedékjogot kért a magyar hatóságoktól, egy héttel később pedig szintén a közösségi médiában jelentette be, hogy megkapta a menekültstátuszt. A macedón kormány november 20-án elküldte Gruevszki kiadatási kérelmét Magyarországnak.

Gruevszkit – aki 2006 és 2016 között volt Macedónia miniszterelnöke – májusban ítélték két év letöltendő börtönbüntetésre hivatali visszaélés miatt. A bíróság azért találta bűnösnek, mert miniszterelnökként politikai befolyását latba vetve, törvényellenes módon vásárolt páncélozott luxusautót a kormány, de voltaképpen saját maga számára.  Az ügyészség több eljárást is indított ellene egyebek mellett hivatali visszaélés, választási csalás, bűnszervezetben való részvétel, illegális pártfinanszírozás, pénzmosás és közrend elleni bűncselekményre történő felbujtás miatt.

 

A macedón törvények szerint amennyiben valakit öt vagy annál több évig terjedő börtönbüntetésre ítélnek, akkor automatikusan megszűnik a megbízatása, minden más esetben a törvényhozásnak kell szavaznia a politikus státusáról.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.