Rómában erőszakos tüntetés volt a járványügyi korlátozások miatt

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. október 10.

Külpol

A rendőrök vízágyúval és gumibotokkal oszlatták a tömeget.

 

Súlyos rendbontásokba torkollottak szombat este Rómában a tüntetések, amelyeken a koronavírus-járvány miatt újonnan bejelentett intézkedések és az oltási kampány ellen tiltakoztak.

Hírügynökségi jelentések szerint több ezer tiltakozó vonult végig Róma utcáin, és többször összetűzésbe került a rendőrökkel. Néhol a helyszínre vezényelt rendőrök gumibotokkal, paprikasprayjel és vízágyúkkal próbálták megfékezni a feldühödött tömeget. A demonstrálók megpróbáltak áttörni a rendőrségi kordonokon, bútordarabokkal és petárdákkal dobálták meg a rendőröket.

A kora esti órákban a tüntetők megrohamozták a legnagyobb olasz szakszervezet, a CGIL római székházát, botokkal és zászlórudakkal támadták meg az őröket és a rendőröket, majd benyomultak az épületbe.

Mario Draghi miniszterelnök elítélte az erőszakcselekményeket, és hangsúlyozta, hogy a szakszervezetek a demokrácia és a munkavállalók jogainak a biztosítékai, és szigorúan kell büntetni minden ellenük irányuló megfélemlítési kísérleteket. Maurizio Landini, a CGIL főtitkára "szervezett fasiszta cselekedetnek, a demokrácia és az üzleti világ elleni támadásnak" nevezte a történteket, és azt mondta, hogy senki sem fordíthatja vissza az országot a fasiszta korszakba.

Október 15-től Olaszországban védettségi igazolással kell rendelkeznie az állami és a magánszektor munkavállalóinak. Ennek hiányában felfüggesztetik őket az állásukból bérkifizetés nélkül, de nem bocsáthatják el őket.

Az új intézkedés bírálatokat váltott ki, holott a hétfőtől életbe lépő enyhítések miatt van szükség rá.

Hétfőtől feloldják a nézőszám korlátozását a mozikban és színházakban, valamint a sportlétesítményekben is enyhítik az óvintézkedéseket a járványmutatók kedvező alakulásának köszönhetően, annak ellenére, hogy a lakosság több mint 15 százaléka még egyetlen oltásban sem részesült. A mozik, színházak és koncerttermek ismét teljes kapacitással működhetnek ugyan, de a nézőknek kötelező a védettségi igazolás felmutatása, Továbbra is viselniük kell a szájmaszkot, de megszűnik az egymás közötti legalább egyméteres biztonsági távolság betartása. A nyitott stadionokban az ülőhelyek 75 százalékát foglalhatják el a nézők, a zárt sportcsarnokok befogadóképességük 60 százalékával működhetnek. A diszkók zárt termeiben a lehetséges vendégszám ötven százalékát fogadhatják, szabadtéri szórakozóhelyeken 75 százalékot. Utóbbiakban is kötelező a védettségi igazolás. A diszkókban a szájmaszkot csak tánc és fogyasztás közben lehet levenni, a szórakozóhelyeken biztosítani kell a megfelelő levegőcserét. Szabálysértés esetén első alkalommal az üzemeltetőt pénzbírsággal sújtják, második szabálysértéskor tíznapos bezárást kockáztat.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.