Hiába tiltakoznak, elárverezik Tutanhamon fáraó bronz szoborfejét

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. július 1.

Kultúra

Közel 30 éve nem került egyiptomi szobor az árverési piacra.

Elárverezik Tutanhamon fáraó bronz szoborfejét annak ellenére, hogy júniusban Egyiptom az eladás leállítását kérte.

A Királyok völgyéből származó, 3000 éves, 28,5 centiméter magas szoborfej a fáraót Ámon isten képében ábrázolja. A Christie's aukciósház több mint négymillió fontot (1,4 milliárd forint) vár érte a csütörtöki árverésen. A Financial Times szerint 1985 óta ez az első egyiptomi szobor, amely az árverési piacra került.

A szoborfej mellett elárvereznek egy festett egyiptomi fakoporsót, egy macska bronzszobrát, továbbá az ókori Rómából származó márványszobrokat. Az egyiptomi szobrok árverése Londonban lesz csütörtökön.

Az egyiptomi régészeti minisztérium június 10-én az árverés leállítását és a műkincs visszaadását kérte.

Zahi Havássz egyiptomi régész, korábbi miniszter vasárnap telefonon elmondta az AFP francia hírügynökségnek, hogy úgy tűnik, a szobrot az 1970-es években "lopták el" a karnaki templomkomplexumból. "A tulajdonosok hamis információt adtak meg" - tette hozzá.
A aukciósház adatai szerint a műkincseket 1985-ben vásárolta Heinz Herzer müncheni műkereskedő, előtte az osztrák Joseph Messina tulajdonában voltak, aki 1973-74 körül vette őket Wilhelm von Thurn und Taxis hercegtől. Úgy tűnik, az 1690-es évek óta volt a család birtokában. Keveset tudni arról, hogy kerültek a kincsek Európába.

Az utóbbi években egyre hevesebbé vált a vita a műkincsek visszajuttatásáról azokba az országokba, ahonnan származnak. Athén például több évtizede kéri a British Museumtól a Parthenón frízeinek visszaadását.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.