25. Banff Kalandsport és Természetfilm Fesztivál: Veszélyes mozikon

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. március 29.

Lokál

egy rohadt dívány, minden nedves és/vagy havas, ráadásul semmi sem vízszintes, még a víz sem. Az emberek egy másik része olyan dolgokkal kereskedik, amivel el lehet jutni a fentebb jellemzett helyekre. A Banffon
ők találtak egymásra lelkes asszisztenciám mellett.Biztos forrásból tudom, hogy Tarr Béla azért nem használta a Petőfi Csarnokot egyik filmje helyszínéül sem, mert túlságosan nyomasztónak találta a légkörét, ezért inkább feketére festett egy használaton kívüli bonctermet, és ott forgatta a vidámabb jeleneteit.

A Csarnok azonban adottság, olyan, mint egy különösen ronda, de közeli rokon, akit nem érdemes fikázni, mert a plasztikázás csak rontana rajta, a földdel egyenlővé viszont kegyeleti okokból mégsem tenném, úgyhogy csak lesütöm a szemem a kritikus pontokon, és megpróbálok az eseményekre koncentrálni.

Események pedig vannak

Most például ez a hosszú című rendezvény, amiből a Banffot akkor sem tudnám elmagyarázni önöknek, ha reggeltől estig Eszenyi Enikővel meséltetnék nekem a Kisherceget, bár ha tippelnem kellene, egy Luxemburgból Kanadába származott természetjáró nevét jelölném meg.

A fesztivál gerincét a levetített filmek alkotják, melyeket olyan emberek forgattak, akik nemcsak hogy elmentek nedves és/vagy meredek helyekre, hanem még kamerát is cipeltek magukkal, hogy megörökítsék, amint küzdenek az elemekkel, és szerencsésen megúsznak olyan helyzeteket, melyekbe sok pénzért, otthonuktól távol kerültek.

Különösen találónak érzem P. Jeszajan professzor idevágó mondatát, amit annak az újságírónak válaszolt, aki megkérdezte tőle, hogy ugyan már, miért nem mássza meg a Mount Everestet. - Azért, mert nincs itt - felelte a professzor, és ezzel a lényegét ragadta meg a kalandsport- és természetfilm-fesztiváloknak, melyek keretében egy viszonylagosan párnázott székből lehet megtekinteni, amint mások megmásznak és áteveznek dolgokat.

Márpedig ilyenek

sokan lehetnek, mint azt a csarnok megtelt nézőteréből bravúrosan kikövetkeztettem, hiszen arra mégsem mertem gondolni, hogy aktív kalandsportolók figyelik a vásznon szenvedő kollégáikat ahelyett, hogy maguk is az elemekkel küzdenének a merész népies mintákkal ellátott műbőr lengőajtók helyett.

A filmek között - frappáns átkötésként - a szponzorok ajándékait lehetett megnyerni a műsorvezető által elmondott és a jegyen szereplő számok összevetése által, és ez általában sikerült, mint ahogyan a "hogyan lehet egyetlen merész szintaxis-blokádba harminckétszer belepasszírozni a támogató nevét" vetélkedés csúcsjavítása is.

Elképesztő és pazar tájakon utazhattak a nézők az életüket kockáztató sportemberekkel, és meg is tették sokan, mert a vetítés alatt alig hárman üldögéltünk a kávézóban, ahol az Unicumot 490 forintért adták a fáradt, de még így is kedves csaposlányok, a Gössert (1/2 liter) viszont csak 300-ért, ami jó. A velem együtt izguló kutya pedig, aki tulajdonképpen illegálisan látogatta a rendezvényt, az első szomorú bámulásra vizet, majd pizzát kapott, később pedig valószínűleg sajtos és sonkás szendvicseket, némi sört és egy kétszemélyes belépőt a Debrecen melletti Kisokos-barlangba, amit rövid tépelődés után visszautasított.

A rendezvényen kiállító kereskedők kínálatát megfigyelve arra a következtetésre jutottam, hogy a kalandsportban

előrehaladottabb a szakosodás,

mint a leíró nyelvészetben vagy a csőkarimagyártásban, de legalábbis jobban van menedzselve, mert rövid szemrevételezés után úgy tűnt számomra, hogy létezik felszerelés, amivel fel lehet menni a hegyre, létezik egy másik szett, amivel fent lehet maradni, és egy harmadik, amivel le lehet jönni. Természetesen mindez napos időre, mert esőben vagy fagyban egészen más ruhadarabok, cipők és kiegészítők ajánlatosak. És itt csak egy egyszerű hegymászásról beszéltem, mert például a raftingolók és gleccsermászók felszerelése még ennél is jobban különbözik egymástól, nem beszélve a számtalan átmenetről, mikor valaki azt veszi a fejébe, hogy lecsorog a Niagara-vízesésen, majd lefut a Grand Canyonig, hogy ott leugorjon. Ilyen esetben egészen komoly anyagi áldozatokat kíván a megfelelő felszerelés megvásárlása; özv. Guttenberg Elemérnének mondjuk szerény számítások szerint is 431 évig kellene csirkelábon élnie, hogy összerakja az alapcuccot, de a demagógia veszélyes vizeiről evezzünk inkább a Nílus nem kevésbé zajló árjára, ahol - mit sem törődve a krokodilokkal - egy csoport a soros film szerint vízállóságát teszteli, és én ehhez csak gratulálni tudok, az izgalmakat egy gombás melegszendviccsel vezetve le, ami meghökkentő kinézete ellenére is fogyaszthatónak, sőt ízletesnek bizonyul.

A tombolasorsolás

fentebb már felvezetett eseménysorozata azonban újra a terembe csábít, ahol a kései időpont ellenére is töretlen lelkesedéssel osztogatják és fogadják a bézbólsapkákat, egészen addig, míg az egyik önfeledt nyertes egy sorban elhelyezett kerekű görkorcsolyájával próbálja a színpadot megközelíteni, mit sem tudva kutyám ősi és olthatatlan ellenszenvéről, melyet következetesen képvisel a görkorcsolyázók és gördeszkázók iránt. A kutya precíz kivárással elengedte maga mellett a sportos és immár kalandban is részes nézőt, majd egy gyöngéd, ám határozott harapással elkapta a bokáját.

Finoman szólva is megállt bennem a gombakrém. Egy pillanatig azt hittem, hogy a merev anyagból készült korcsolyacipő kitöri az állat fogát, de ő - felismerve a helyzetet - másodpercnyi megtartás után elengedte a bokát, a nyertes pedig rövid ritmusvesztés után folytatta útját a hívogató színpadon hívogató műsorvezető felé.

A harmadik felvonástól eltekintettem.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.