Roncsderbi Dabason: Vasmagyarok

  • - legát -
  • 2001. április 26.

Lokál

Nincs nagyszínpad, jópofa műsorvezető, V. I. P. együttes. Nincsenek bóvliárusok, mazsorett-lányok, nincs céllövölde, sporthorgászat. Csak sár van. Szél. Autóra emlékeztető tárgyak meg autóversenyzőkre emlékeztető overallos palik. Nap se süt. Ilyen körülmények között lehet a leghatásosabb búcsúlevelet írni, de a vonat alá vetődés is ilyenkor a legbiztosabb, és a kötél sem szakad el ilyen időben. Beszélik, az alsónémedi sztalker "tegnap éjjel fejest ugrott a dögkútba", Dabas azonban nem adja meg magát. A várostól pár kilométerre található Kardos-tanyán nincs tavasztemetés, sírás-rívás meg az ezzel járó depresszió, csak verseny van,
Nincs nagyszínpad, jópofa műsorvezető, V. I. P. együttes. Nincsenek bóvliárusok, mazsorett-lányok, nincs céllövölde, sporthorgászat. Csak sár van. Szél. Autóra emlékeztető tárgyak meg autóversenyzőkre emlékeztető overallos palik. Nap se süt. Ilyen körülmények között lehet a leghatásosabb búcsúlevelet írni, de a vonat alá vetődés is ilyenkor a legbiztosabb, és a kötél sem szakad el ilyen időben. Beszélik, az alsónémedi sztalker "tegnap éjjel fejest ugrott a dögkútba", Dabas azonban nem adja meg magát. A várostól pár kilométerre található Kardos-tanyán nincs tavasztemetés, sírás-rívás meg az ezzel járó depresszió, csak verseny van,

grand prix,

kétnapos bevadulás megszállottaknak és családtagjaiknak. A fagyos-latyakos talajon sátrak sorakoznak, és akik nem járgányuk bütykölésével vannak elfoglalva, azok a nyomorult idő ellenére is piknikre veszik a figurát: termosz, szendvics és kiterített Blikk a kempingasztalon. A családi kör folyamatosan tágul, újabb és újabb versenyzők érkeznek, de persze mindenki ismer mindenkit, sőt a tréleren vagy utánfutón heverő "versenyautók" láttán sem tör ki a parasztlázadás, legfeljebb számunkra szokatlanok a járművek.

Kardos István volt raliversenyző, helyi vállalkozó, a pálya tulajdonosa és névadója "tanyáján" a kilencvenes évek közepe óta rendeznek különféle versenyeket: motocrosst, autócrosst, off road futamokat, terep- és szinkronpályás ralikat és persze roncsderbiket. "Van ebben a helyben fantázia. Itt vagyunk majdnem az ország közepén, gyönyörű és kulturált környezetben. Máshol olyanok a terepversenyek, hogy a látogatók, mire az aszfaltútról elérik a pályát, tönkretették a kocsijukat. Mi a műút mellett vagyunk, a hely a legérzékenyebb autóval is megközelíthető. Persze az lenne az igazi, ha nemzetközi versenyeket is rendezhetnénk, de a biztonsági előírások szerint ahhoz acélkorlátot kellene végig felszerelni, arra pedig egyelőre nincs pénz" - mondja a tulajdonos, aki azt szeretné, hogy a több pályából álló "terepkomplexum" a hazai technikai sportok és az ezzel járó családi rendezvények központjává váljon. Annyi bizonyos, hogy Dabason már komoly szabadidőközpontnak számít a Kardos-tanya - azt látnák, amikor a helyi gyerekek lejönnek egy Tavriával, és megfingatják a többmilliós ralikocsikat -, az iskolások ingyenjegyeket kapnak a rendezvényekre, de "népi" megmozdulásokra is alkalmas a hely, például fellépett már Lagzi Lajcsi is a Kardos-tanyán, tizenkétezer ember előtt.

Most nem kell a tömegiszonytól tartani. Szinte mindenki bennfentesnek számít. A kétnapos program úgy fest, hogy előbb a gyorsasági, aztán az ütközéses futamokat tartják meg, kategóriák szerint. A rendezvény fénypontja azonban az úgynevezett rodeófutam, amelyre a második nap végén kerül sor az összes olyan kocsi részvételével, amely még "talpon maradt". "A kocsik nagy részét leamortizálják egy ilyen versenyen, általában a vasakat lehet csak a későbbiekben hasznosítani" - tudjuk meg az egyik indulótól, aki egyetért azzal a megállapítással, hogy az ütközéses rodeó azoknak a sportja, akik nagyon szeretnének autóversenyezni, csak éppen nincs rá elég pénzük. Ha valakiben van tehetség és elhivatottság, valamint ismerőse valamelyik MÉH-telepen dolgozik, akkor

40-50 ezer forintból már

egy pofás "versenyautó" tulajdonosa lehet. Ráadásul igen kevés verseny van egy évben, így aztán a két derbi közötti holtidőt új jármű elkészítésére vagy a régi, tönkrement kocsi helyrepofozására is lehet fordítani. Persze akadnak kivételek, van olyan jármű, amelyik hosszú évek óta állandó résztvevője a versenyeknek.

Az ütközéses roncsderbi szabályait is úgy alakították ki, hogy mindenki egyenlő eséllyel indulhat, csak az ügyesség és a rátermettség számít. Igaz, nyerni sem lehet sokat, a serlegeken kívül legfeljebb a dicsőség juthat a legjobbaknak, a roncsderbit ugyanis a hazai autósport-szövetség nem ismeri el, így aztán egy ilyen összecsapás sem számít "hivatalos versenynek", pontosabban annak számít, csak éppen nincsen hivatal, amely elismerné.

Nos, ez az, ami itt senkit sem érdekel. A gyorsasági futamok lezavarása után kezdődhet az élményszámbamenő

ütközéses összecsapás,

ami nemcsak a versenyzőket, hanem a közönséget is lázba hozza. Egy kis méretű, ovális pályán, ahogy itt nevezik, a "katlanban" sorakoznak fel a kocsik, mellettük pedig a versenybírók. A futam szigorú pontozás alapján zajlik (lásd keretes írásunkat), de ebből a laikus közönség szinte semmit sem észlel. Csak azt látni, hogy tengelyig sárban gyilkolják egymást a Mad Maxet idéző modellek, sőt egy idő után saját maguk állnak fejre, egymás után többször is.

Amikor vége az egésznek, kifordult végtagokat, szétvert koponyákat, vért és könnyet várnánk, de a versenyzők úgy ugranak ki a kocsijaikból, mintha mi sem történt volna. A mentősök is csak a "kötelező" miatt állnak a pálya szélén. Mindenki egyetért abban, hogy a roncsderbi a legkevésbé balesetveszélyes dolog, ha a különböző autóversenyeket nézzük. Van, aki úgy gondolja, a viszonylag alacsony sebesség, mások szerint a fegyelem és a szigorú szabályok miatt, de akad olyan is - igaz, sörösüveggel a kézben -, aki úgy látja, a roncsderbiken azért nincs baleset, mert a résztvevők jó fejek.

- legát -

A dabasi Kardos-tanyán április 29. és május 1. között gyorsasági futamot rendeznek, a legközelebbi ütközéses roncsderbit pedig Veresegyházon tartják május 26-27-én.

Pontozás

Az ütközéses futamok kétszer ötpercesek, öt perc technikai szünettel. Csak a technikai szünetben lehet elfogadni külső segítséget (szerelés, elakadt jármű kitolása), önborítás a második futam utolsó egy percében lehet, zászló jelzésére.

Kis ütközés: 3 pont, nagy ütközés: 5 pont, teljes kifordítás: 10 pont, másik autó felborítása: 30 pont, önborítás: 15 pont, minden megtett kör: 3 pont. Minusz pontok: álló autónak nekimenni: -50 pont, menekülés, nem ívre kanyarodás: -10 pont, erőteljes fékezés: -10 pont, vezetőoldali ajtó szándékos támadása: -100 pont. Nem jár pont ugyanazon a helyen az önborításért, ha valaki tolatással szerez távolságot és lendületet.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.