Roncsderbi Dabason: Vasmagyarok

  • - legát -
  • 2001. április 26.

Lokál

Nincs nagyszínpad, jópofa műsorvezető, V. I. P. együttes. Nincsenek bóvliárusok, mazsorett-lányok, nincs céllövölde, sporthorgászat. Csak sár van. Szél. Autóra emlékeztető tárgyak meg autóversenyzőkre emlékeztető overallos palik. Nap se süt. Ilyen körülmények között lehet a leghatásosabb búcsúlevelet írni, de a vonat alá vetődés is ilyenkor a legbiztosabb, és a kötél sem szakad el ilyen időben. Beszélik, az alsónémedi sztalker "tegnap éjjel fejest ugrott a dögkútba", Dabas azonban nem adja meg magát. A várostól pár kilométerre található Kardos-tanyán nincs tavasztemetés, sírás-rívás meg az ezzel járó depresszió, csak verseny van,
Nincs nagyszínpad, jópofa műsorvezető, V. I. P. együttes. Nincsenek bóvliárusok, mazsorett-lányok, nincs céllövölde, sporthorgászat. Csak sár van. Szél. Autóra emlékeztető tárgyak meg autóversenyzőkre emlékeztető overallos palik. Nap se süt. Ilyen körülmények között lehet a leghatásosabb búcsúlevelet írni, de a vonat alá vetődés is ilyenkor a legbiztosabb, és a kötél sem szakad el ilyen időben. Beszélik, az alsónémedi sztalker "tegnap éjjel fejest ugrott a dögkútba", Dabas azonban nem adja meg magát. A várostól pár kilométerre található Kardos-tanyán nincs tavasztemetés, sírás-rívás meg az ezzel járó depresszió, csak verseny van,

grand prix,

kétnapos bevadulás megszállottaknak és családtagjaiknak. A fagyos-latyakos talajon sátrak sorakoznak, és akik nem járgányuk bütykölésével vannak elfoglalva, azok a nyomorult idő ellenére is piknikre veszik a figurát: termosz, szendvics és kiterített Blikk a kempingasztalon. A családi kör folyamatosan tágul, újabb és újabb versenyzők érkeznek, de persze mindenki ismer mindenkit, sőt a tréleren vagy utánfutón heverő "versenyautók" láttán sem tör ki a parasztlázadás, legfeljebb számunkra szokatlanok a járművek.

Kardos István volt raliversenyző, helyi vállalkozó, a pálya tulajdonosa és névadója "tanyáján" a kilencvenes évek közepe óta rendeznek különféle versenyeket: motocrosst, autócrosst, off road futamokat, terep- és szinkronpályás ralikat és persze roncsderbiket. "Van ebben a helyben fantázia. Itt vagyunk majdnem az ország közepén, gyönyörű és kulturált környezetben. Máshol olyanok a terepversenyek, hogy a látogatók, mire az aszfaltútról elérik a pályát, tönkretették a kocsijukat. Mi a műút mellett vagyunk, a hely a legérzékenyebb autóval is megközelíthető. Persze az lenne az igazi, ha nemzetközi versenyeket is rendezhetnénk, de a biztonsági előírások szerint ahhoz acélkorlátot kellene végig felszerelni, arra pedig egyelőre nincs pénz" - mondja a tulajdonos, aki azt szeretné, hogy a több pályából álló "terepkomplexum" a hazai technikai sportok és az ezzel járó családi rendezvények központjává váljon. Annyi bizonyos, hogy Dabason már komoly szabadidőközpontnak számít a Kardos-tanya - azt látnák, amikor a helyi gyerekek lejönnek egy Tavriával, és megfingatják a többmilliós ralikocsikat -, az iskolások ingyenjegyeket kapnak a rendezvényekre, de "népi" megmozdulásokra is alkalmas a hely, például fellépett már Lagzi Lajcsi is a Kardos-tanyán, tizenkétezer ember előtt.

Most nem kell a tömegiszonytól tartani. Szinte mindenki bennfentesnek számít. A kétnapos program úgy fest, hogy előbb a gyorsasági, aztán az ütközéses futamokat tartják meg, kategóriák szerint. A rendezvény fénypontja azonban az úgynevezett rodeófutam, amelyre a második nap végén kerül sor az összes olyan kocsi részvételével, amely még "talpon maradt". "A kocsik nagy részét leamortizálják egy ilyen versenyen, általában a vasakat lehet csak a későbbiekben hasznosítani" - tudjuk meg az egyik indulótól, aki egyetért azzal a megállapítással, hogy az ütközéses rodeó azoknak a sportja, akik nagyon szeretnének autóversenyezni, csak éppen nincs rá elég pénzük. Ha valakiben van tehetség és elhivatottság, valamint ismerőse valamelyik MÉH-telepen dolgozik, akkor

40-50 ezer forintból már

egy pofás "versenyautó" tulajdonosa lehet. Ráadásul igen kevés verseny van egy évben, így aztán a két derbi közötti holtidőt új jármű elkészítésére vagy a régi, tönkrement kocsi helyrepofozására is lehet fordítani. Persze akadnak kivételek, van olyan jármű, amelyik hosszú évek óta állandó résztvevője a versenyeknek.

Az ütközéses roncsderbi szabályait is úgy alakították ki, hogy mindenki egyenlő eséllyel indulhat, csak az ügyesség és a rátermettség számít. Igaz, nyerni sem lehet sokat, a serlegeken kívül legfeljebb a dicsőség juthat a legjobbaknak, a roncsderbit ugyanis a hazai autósport-szövetség nem ismeri el, így aztán egy ilyen összecsapás sem számít "hivatalos versenynek", pontosabban annak számít, csak éppen nincsen hivatal, amely elismerné.

Nos, ez az, ami itt senkit sem érdekel. A gyorsasági futamok lezavarása után kezdődhet az élményszámbamenő

ütközéses összecsapás,

ami nemcsak a versenyzőket, hanem a közönséget is lázba hozza. Egy kis méretű, ovális pályán, ahogy itt nevezik, a "katlanban" sorakoznak fel a kocsik, mellettük pedig a versenybírók. A futam szigorú pontozás alapján zajlik (lásd keretes írásunkat), de ebből a laikus közönség szinte semmit sem észlel. Csak azt látni, hogy tengelyig sárban gyilkolják egymást a Mad Maxet idéző modellek, sőt egy idő után saját maguk állnak fejre, egymás után többször is.

Amikor vége az egésznek, kifordult végtagokat, szétvert koponyákat, vért és könnyet várnánk, de a versenyzők úgy ugranak ki a kocsijaikból, mintha mi sem történt volna. A mentősök is csak a "kötelező" miatt állnak a pálya szélén. Mindenki egyetért abban, hogy a roncsderbi a legkevésbé balesetveszélyes dolog, ha a különböző autóversenyeket nézzük. Van, aki úgy gondolja, a viszonylag alacsony sebesség, mások szerint a fegyelem és a szigorú szabályok miatt, de akad olyan is - igaz, sörösüveggel a kézben -, aki úgy látja, a roncsderbiken azért nincs baleset, mert a résztvevők jó fejek.

- legát -

A dabasi Kardos-tanyán április 29. és május 1. között gyorsasági futamot rendeznek, a legközelebbi ütközéses roncsderbit pedig Veresegyházon tartják május 26-27-én.

Pontozás

Az ütközéses futamok kétszer ötpercesek, öt perc technikai szünettel. Csak a technikai szünetben lehet elfogadni külső segítséget (szerelés, elakadt jármű kitolása), önborítás a második futam utolsó egy percében lehet, zászló jelzésére.

Kis ütközés: 3 pont, nagy ütközés: 5 pont, teljes kifordítás: 10 pont, másik autó felborítása: 30 pont, önborítás: 15 pont, minden megtett kör: 3 pont. Minusz pontok: álló autónak nekimenni: -50 pont, menekülés, nem ívre kanyarodás: -10 pont, erőteljes fékezés: -10 pont, vezetőoldali ajtó szándékos támadása: -100 pont. Nem jár pont ugyanazon a helyen az önborításért, ha valaki tolatással szerez távolságot és lendületet.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.