A Magyar Narancs munkatársa lett az év kulturális újságírója

  • narancs.hu
  • 2019. március 15.

Lokál

Pálos Máté kapta a MÚOSZ díját, gratulálunk!

Csütörtökön osztották ki a Magyar Újságírók Országos Szövetségének szakmai elismeréseit. A Múosz kulturális szakosztályának Virág F. Éva-díját munkatársunk, Pálos Máté kapta.

false

 

Fotó: Pólya Dávid/MÚOSZ

A díj átadása előtt a méltatásban Murányi Gábor, a HVG munkatársa „jolly joker újságírónak“ nevezte Pálost, külön kiemelte írásainak társadalmi érzékenységét, valamint az igényt, hogy a kulturális témák hátterét adó politikai és gazdasági folyamatokat is láttassa. Külön kiemelte a hajléktalanhelyzetről szóló riportját, a Schmidt Mária birodalmával foglalkozó cikkeit, a Kertész-hagyaték hányattatott sorsát feltáró írásait, Fekete Péter kulturális államtitkárról szóló portréját, és interjúit, amelyekben Pálos előszeretettel, de empatikusan szembesíti beszélgetőtársait, például Parti Nagy Lajost vagy éppen Nagy Blankát.

A Magyar Sajtódíjat Doros Judit, a Népszava tudósítója, Nagy József, a 24.hu újságíró-szerkesztője és a Szabad Pécs hírportál szerkesztősége kapta. A Földes Anna-interjúdíjat Bíró Marianna (168 óra, Index), a környezetvédelmi Soó Rezső-díjat Csávás Sándor (MTI), a gazdasági újságíró díjat Ács Dániel (444) kapta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.