Interjú

„Amit magammal hoztam”

Demeter Nóra építész

Lokál

Amerikai építészdiplomával Kaliforniából települt át Budapestre a rendszerváltás után. Azóta számos, a főváros építészeti arculatát meghatározó projektben és urbanisztikai program kidolgozásában vett részt. Néhány hete az ő szervezésében Budapest látta vendégül az American Institute of Architects (AIA) európai tagozatának éves konferenciáját.

Magyar Narancs: Kaliforniában nőttél fel, mégis Magyarországon kezdted a szakmai karrieredet, négy éve pedig saját stúdiódat vezeted. Igaz rád az elcsépelt poén, hogy kalandvágyból jöttél és maradtál?

Demeter Nóra: Amikor húsz évvel ezelőtt letelepedtem Magyarországon, azt gondoltam, ha az Amerikában magamba szívott értékrendet és gondolkodást, a közösségtudatos szemléletet gyakorolni kezdem a hazai közegben, akkor itt szárnyalni lehet. A rendszerváltás évében jártam először itthon felnőttként, Fulbright-ösztöndíjjal. Mélyen átéltem ’89/’90 euforikus hangulatát, amikor mindenki azt hitte, fantasztikus dolgok történnek majd. Úgy éreztem, ha hazajövök, valamit én is hozzátehetek ehhez a korszakhoz. Egész más pályát futottam volna be, ha San Franciscóban maradok, ahol egy élhető, kellemes, kicsit kiszámítható élet várt rám. Tény, hogy ma már foglalkoztat, vajon jó befektetés volt-e, amit vállaltam. Bizonyos értelemben nem kérdés – a szakmai ujjlenyomatok, a család, a baráti kör egyértelmű pozitívum –, de kár lenne tagadni, akkoriban másképp képzeltem, hogy Magyarország merre tart majd.

MN: Húsz éven át vezetted Zoboki Gábor társaként a ZDA építészirodát. Olyan pozícióban voltál, hogy a gyakorlatban is tudtad a Budapest fejlődését meghatározó folyamatokat befolyásolni. Ezen a téren milyen eredményeket értetek el?

DN: Sem magán-, sem közfejlesztésekből nem lehet egy várost felépíteni. Kell egy vízió és kell egy személy, aki mögé áll – egy polihisztor, világpolgár-szemléletű, megfelelő hatáskörrel rendelkező ember, aki járja a világot és nem restell Amszterdamtól, Bécstől, Barcelonától tanulni. A ZDA többször is meghívta a főváros megbízásából a városi fejlesztésekkel foglalkozó neves nemzetközi szervezet, az Urban Land Institute (ULI) kiemelt szakemberét, Greg Clarkot, hogy segítsen Budapestnek pozicionálnia magát az európai közegben. De igazság szerint nem nagyon látom, hogy a tíz éve elkészült tanulmányokat bárki figyelembe venné. A jelen struktúrában Budapestnek egyáltalán nincs jelentős hatáskörrel rendelkező főépítésze. A jelenlegi városvezetés az operatív rendrakásban látja a szerepét.

MN: A Liget-projekt elég markáns vízió, nem?

DN: A holisztikus víziót hiányolom. A Ligetnél az ismert ellenérveken túl a legnagyobb kérdés, hogyan lehet majd ezeket az intézményeket fenntartani a mai világban. A most zajló állami beruházások mind projektorientált elképzelések, de nem a város globális érdekét szolgálják. Urbanista vízió lehetne például a közlekedés, az oktatás, vagy éppen az öregek sorsának rendezése, amivel senki nem foglalkozik, pedig óriási probléma. A mostani felfutás eredményeként megvalósuló nagy beruházások egyes elemei fel fognak mutatni építészeti minőséget, egy-egy városrész rehabilitációja mutat majd előrelépést, de az átfogó változás, ami a szakmai párbeszédet fogja erősíteni, még várat magára.

MN: Legutóbb az AIA európai tagozatát hívtad meg a magyar fővárosba egy háromnapos konferenciára. Mit tanulhatnak nálunk az amerikai építészek?

DN: Az AIA 80 ezer főből álló szervezet, amely az amerikai építészeket akkreditálja. A globalizáció folytán sokan már nem Amerikában működnek, ezért nyolc filiá­lé jött létre, az első, a kontinentális európai Párizsban, s ma már 400 tagot számlál. A kreditet adó szakmai továbbképzést Európa különböző városaiban tartott többnapos konferenciákon lehet megszerezni. Ez egyfajta kulturális misszió is, az adott városban élő AIA-tag állítja össze a programot. 2001-ben már szerveztem egy konferenciát Budapestre a két századforduló magyar építészetéről. Sajátos hangulatban zajlott, egy héttel a szeptember 11-ei tragédia után. Két éve én voltam az európai tagozat elnöke, akkor merült fel újra a budapesti helyszín.

MN: A nemzetközi médiában Magyarország ritkán szerepel pozitív kontextusban. Az ilyen alkalmak esélyt jelenthetnek, hogy felülírjuk a negatív elképzeléseket?

DN: Át kellett gondolnom, milyen szellemi ív mentén tudjuk Budapestet szakmai szempontból is hitelesen bemutatni három napban 120 külföldinek, akiknek egynegyede Amerikából, háromnegyede Európából, illetve távoli világrészekről érkezett. Így született a tematika: Kultúra a Dunán, amely tág utazást jelentett – az építészet mellett az oktatás, a múzeumi élet, a gasztro- és borászati kultúra, illetve a spontán urbánus kultúra világába is bevezette a résztvevőket. Romkocsmatúra, újcirkusz-előadás és újlipótvárosi Bauhaus-séta segített esténként, hogy a külföldiek megérezzék Budapest mikroklímáját.

MN: Budapest „makroklímája”, azaz építészeti öröksége is rendkívül sokrétű. Hogyan lehet három napban átfogó képet adni róla?

DN: A program három ikonikus helyszínen zajlott, ezek bárhol a világon megállnák a helyüket: a Müpában, a CEU épületében és a BMC házában. Építészetileg és a beruházás pénzügyi hátterét illetően is mindegyik másfajta kulturális beavatkozásra példa. A Müpa története nemcsak a ház, de a ppp-beruházások, az államilag támogatott, de fejlesztő által létrehozott kulturális projektek tanulságait is bemutatta. A BMC épülete egy magánszemély saját tőkén, saját vízión alapuló, világszínvonalon megvalósított kulturális intézménye, olyan finom részletmegoldásokkal, amelyektől a külföldi kollégáknak is leesett az álluk.
A CEU-n először a Liget-projektben részt vevő két tervező adott elő: Ferencz Marcell beszélt a Néprajzi Múzeumról, a SANAA tokiói építésziroda képviseletében pedig Jamamoto Rikija prezentálta a Nemzeti Galéria éppen aktuális terveit. Ezt követően végigjártuk a CEU épületét, és a tervezőktől – Mark Grehantól és Hidasnémeti Mátétól – képet kaptunk a fejlesztés irányairól is.

MN: Az utóbbi hetek eseményeinek fényében ezek aligha fognak megvalósulni.

DN: Magyarországon teljesen átitatta a mindennapjainkat a társadalmi feszültség: a célok megkérdőjelezése, a kétség, hogy vajon jó úton haladunk-e, vagy a sajtóból érkező visszajelzések, hogy nemzetközi térben bírálatnak vagyunk kitéve. Nagyon fontosnak éreztem, hogy minden kommentár nélkül, pusztán a tényeket tárjam a külföldi látogatók elé, rájuk bízva a véleményalkotást. A CEU minden részletében igényes, a klasszikus városszövetbe érzékenyen illeszkedő, magas kortárs építészeti minőséget képviselő épülete önmagában meggyőző az egyetem szellemiségét illetően. A Liget-projekt a maga ellentmondásaival, ugyanakkor színvonalas építészetével nem véletlenül került ebbe a blokkba.

MN: Milyen visszajelzések érkeztek a „független megfigyelőktől”? Kérdésként például felmerült egy olyan szempont, ami eddig a magyar közbeszédben sem került szóba: van-e egyáltalán létjogosultsága a 21. század elején méregdrágán létrehozni egy 19. századi struktúrájú etnográfiai múzeumot, hiszen azóta a kulturális antropológia szempontrendszere messze meghaladta a klasszikus néprajz szemléletét.

DN: A konferencia végén lehetőségünk volt rövid kerekasztal-beszélgetésre arról, mi az építész felelőssége a társadalomban, milyen képességei lehetnek az urbanisztikai változások terelésében, a döntéshozók szakmai informálásában. A visszajelzések alapján úgy tűnik, mindenki megértette, hogy a magyar építésztársadalom magas színvonalon teljesít, az ország képes olyan épületeket terveztetni és megvalósítani, amelyek bárhol a világon megállják a helyüket. Értékelték, amit kaptak, és megértették a saját rendszerükön belül azt, amit meg kellett érteni. Olyan mélységig nem jutottunk, hogy megvitassuk, ami itthon persze állandó téma: hogy a leendő közintézményeknek ott van-e a helyük, ahová tervezik azokat. Tény, hogy voltak, akikben felmerült a kérdés, hogy a Városliget elbír-e ekkora beruházásokat.

MN: A budai Várban készülő lovarda fotója a közönségben spontán és élénk derültséget okozott.

DN: Kérdés, mit jelent felépíteni egy elképzelt múltat. Milyen relevanciája van annak egy társadalom számára, hogy visszamegy a múltba, ahelyett, hogy a jövőbe nézne. Tőlem ez nagyon távol áll. Nem hiszek abban, hogy lemásolhatjuk egy letűnt korszak formajegyeit, amikor az a szellemiség, amely azokat létrehozta, már rég nem él. Sokszor gondolkozom azon, hogy az utóbbi 20-25 évben hány olyan minőségi beruházás valósult meg Budapesten, amely meghatározó kortárs értéket képvisel.

MN: Mit tudunk mi itthon profitálni abból, ha az amerikai építészek megértik a Budapesten zajló folyamatokat?

DN: Hadd válaszoljak erre személyes példával. Engem megerősítettek abban, hogy hinni kell és lehet ebben a városban. Ha egy idegen egyértelműen észreveszi Budapest kulturális evolúcióját, akkor elhihetjük, hogy érdemes. Ugyanakkor sok olyan levelet kaptam az itt járt építészektől, hogy bár fantasztikus ez a város, mégis éreznek valami veszélyt, urbanisztikai támadást, amire mintha nem lennénk felkészülve.

MN: Ezt megértetni a döntéshozókkal egyedül az építészszakmának van lehetősége.
A szakmai kerekasztal szolgált erre nézve tanulságokkal?

DN: A szakmának a világ minden részén nagy felelőssége van ebben. Kérdés, hogy nálunk az építészszakma mennyire tud érvényesülni. Ma a magyar építésztársadalom egy kicsit megkergült állapotban van. A fejlesztők ész nélkül építkeznek, az építőipar szét van esve, tombolnak a kiemelt projektek. A szakma a válság okozta sebeit nyalogatja, mindenki minden munkát elvállal, mintha elveszítette volna az építészet a saját, belső céljait. Érdemben nem létezik párbeszéd az építészek és a döntéshozók között. Budapesten pillanatnyilag nem azt fejlesztjük, ami a helyi társadalom érdekét szolgálja, hanem egy átmeneti gazdasági fellendülés szolgái vagyunk. És mivel félünk, hogy a felfutás másfél év után megint véget ér, habzsolunk. Az állami beruházások dübörögnek, de nem feltétlenül azt az építészeti értékrendet közvetítik, amit a szakma maga értékesnek tart.

MN: Néhány éve önállósítottad magad egy egészen más, sokkal kisebb léptékű iroda létrehozásával. Miért döntöttél a látszólagos háttérbe húzódás mellett?

DN: Nem az előző életem ellenében döntöttem így. Az igényes, emberi léptékű munkák inkább azt fejezik ki, hogy sokéves gyakorlat után még mit szeretnék ebben a szakmában elérni. Van már egy megbízói réteg, aki érti, hogy a minőséghez jó tervező kell, és áldozni is hajlandó erre, de azért ez rögös út. Egy budapesti építész még mindig kétszer annyit dolgozik, mint bécsi kollégája, akinek a szakmai, infrastrukturális és hatósági háttér ráadásul támogatja a tevékenységét. Az irodám, a Demeter Design Stúdió négy és fél éve indult, tízen vagyunk, a kollégák fele belsőépítész, a másik fele építész. A cél az, hogy minden munkában találjunk valami szellemi, alkotói kihívást. Ebbe belefér a Radnóti Színház próbaterme éppúgy, mint egy lakás az Andrássy úton, vagy a Bálint Ház belsőépítészetének megújítása.

MN: A kezdeti lendületed és derűlátásod is kitart?

DN: Alapvetően optimista alkat vagyok. Az alkotószenvedélyem töretlen, és hálás vagyok, hogy ilyen szellemi közösségbe jöhetek be nap mint nap. Erős a vágyam, hogy mindezt pár éven belül átadjam egy következő generációnak. A szakmai életem itt van, a családi hátterem ide köt, imádok Budapesten élni, alkotni, gondolkozni. Szeretem a léptékét, a kulturális élet pezsgését. De ha őszinte akarok lenni, nem tudom, hogy a fiam ebben az országban fogja-e a jövőjét megalapozni. Nemzetközi szemléletű ember lévén a fiamba a legjobb értelemben vett világpolgár-szellemiséget igyekszem plántálni. Érezze, hogy ő egy magyar gyerek, aki a Radnóti Gimnáziumban a kultúra legjobb minőségét szívja magába, de azt is, hogy ezzel a kulturális-szellemi háttérrel bárhol meg tudja állni a helyét a világban. Amit én magammal hoztam Kaliforniából – egyfajta gondolkodást és minőséget – azt elszántan igyekszem továbbra is képviselni, és hiszek abban, hogy ha a mikrokörnyezetemben van hatása, akkor annak előbb-utóbb makroszinten is érvényesülnie kell.

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."