Bringautat kap a Ferenc körút is

  • narancs.hu
  • 2020. július 24.

Lokál

Ez fogja a Petőfi híd érintésével összekapcsolni a budai és a pesti kerékpáros hálózatot.

A BKK honlapján jelentette be, hogy elkészültek a Baross utcai kivitelezések, így már jobb körülmények között lehet haladni kerékpárral és közösségi közlekedéssel is, és "régóta hiányzó kerékpáros kapcsolat jött létre Kőbánya és a belváros között".

Emellett bejelentették, hogy:

"a Baross utcai munkák befejezésével már indul is a Ferenc körúti új kerékpársáv kivitelezése, amely – a Petőfi híd érintésével – összekapcsolja a budai és a pesti kerékpáros hálózatot."

A BKK korábbi bejelentése szerint a Ferenc körúton a beavatkozások után a kerékpársáv mellett továbbra is irányonként két forgalmi sáv áll majd rendelkezésre a gépjárművel közlekedők számára. A tervezett kialakítással a jelenlegi parkolóhelyek egy része megmarad, valamint pótlásként a Közraktár utcában létesítenek újakat.

false

 

Szintén ferencvárosi fejlesztés, hogy a Bakáts tér környezetében a IX. kerületi önkormányzat új, ideiglenes forgalmi rendet léptetett életbe. Ennek részeként a Tompa utcában már mindkét irányban végig lehet kerékpározni a Ferenc tér és a Bakáts tér közötti szakaszon, ami fontos kapcsolat a Ferencváros Nagykörúton kívüli és azon belüli területei között.

Budapest egyik legfontosabb útvonalán, a Nagykörúton még április végén létesült kerékpársáv az Üllői út és a Váci út közötti 3 kilométeres szakaszon: ennek a forgalma mindössze néhány nap alatt elérte a több mint egy évtizede meglévő – a biciklivel közlekedők számára már jól ismert és gyakran használt – Múzeum körúti kerékpársáv forgalmát.

A friss adatok szerint naponta legalább négyezerszer haladnak rajta kerékpárral, ezzel a Nagykörút Budapest egyik legforgalmasabb bringás útvonalává vált. Ferenc körúti meghosszabbításával még többen választhatják ezen az útvonalon autó helyett a kerékpárt, így az autóval közlekedők is jobban tudnak haladni, a Nagykörút belső szakaszai pedig még csendesebbé, élhetőbbé válhatnak az ott lakók, az üzletekben vásárlók és a vendéglátóhelyek számára – írják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.