Fotótörténeti különlegesség az Aszódi Javítóintézetben

  • narancs.hu
  • 2017. november 17.

Lokál

Urbán Tamás és fia, Urbán Ádám közös kiállítása ugyanarról, négy évtized különbséggel.

Az Aszódi Javítóintézet különleges hely: az ideiglenesen itt élőknek az ittlét egyszerre büntetés és nélkülözhetetlen segítség. Aki már járt ott, biztosan nem fogja elfelejteni – nyilatkozta Urbán Ádám fotós, aki egy véletlennek köszönheti, hogy előkerültek édesapja több mint négy évtizeddel korábban készült felvételei.

false

 

Fotó: Urbán Tamás

Urbán Tamás 1975-ben diplomamunkájának az Aszódi Fiúnevelő Intézetben készült képeit adta be, amelyből kiállítást is rendezett Aszódon. Akkor a kulturális hatalom betiltotta és nem engedélyezte, hogy a kiállítást a fővárosban is bemutassák.

Azóta több mint négy évtized telt el és egy véletlen folytán derült ki, hogy az intézet nevelői megőrizték a betiltott kiállítás képeit, amelyek a pincéből elő is kerültek. Ekkor határozta el Urbán Ádám, hogy folytatja az édesapja által elkezdett sorozatot, és megmutatja, hogy  évtizedekkel később ugyanott mit lát a fotóriporter apa fotóssá lett fia. Apjához hasonlóan ő is rengeteg időt töltött együtt a bent lakó fiatalokkal, akik többnyire lopásért, rablásért vagy más bűncselekményért kerültek be. Sikerült jobban megismernie, hogyan működik a kívülállókat zsigerből elutasító, zárt közösségük.

Az Aszódon meglelt negyvenéves kópiák mellé Urbán Ádám a huszonegyedik század technikájával fotózott újakat. Nem apját utánozta, nem a meglévő képeket rimékelte, hanem beleállt a helyzetbe, és lefényképezte, milyennek látja egy mai fotográfus az évszázados intézmény mai lakóit. És a külön-külön is figyelemre méltó képek mellett éppen ez adja a két anyag érdekes átjárásait, azt a párbeszédet, amely áthidal negyven évet. Azonos téma két generáció eltérő formanyelvén megmutatva, a változó emberek és mégis azonos helyzetek, szituációk… a két Urbán más, és mégis sok szempontból hasonló előadásában – összegezte a kiállítást Kincses Károly, az esemény kurátora.

false

 

Fotó: Urbán Ádám

 

Az Akkor és most címmel nyíló kiállítás megnyitója az Aszódi Javítóintézetben (Aszód, Baross tér 2.) lesz november 23-án, 13.45-kor.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.