A Néprajzi Múzeum igazgatója helyre tette Kósa Lajost

  • 2017. november 15.

Lokál

Úgy zár be a Néprajzi Múzeum, hogy leendő új helyén, a Felvonulási téren még egy kapavágás sem történt.

A 250 milliárdosra hízott Liget projekt több eleme is meghiúsult már, de Kemecsi Lajos igazgató állítja: 2021 közepére teljes pompájában üzemel majd a múzeum a Városligetben. A Néprajzi Múzeum költözésével, gyűjteményének sorsával és a Liget projekt állásával hosszan foglalkozunk csütörtökön megjelenő aktuális lapszámunkban.

Ízelítőül idézzük a Néprajzi igazgatóját, aki tisztázta, hogy Kósa Lajos összevissza beszél, amikor a múzeum vidékre költözését vetette fel:

„Amikor Kemecsi Lajost arról kérdezem, mit mondana a Néprajzi Múzeum jövőjéért aggódó, a Városliget Zrt.-vel szemben bizalmatlan néprajzkedvelő múzeumbarátnak, igyekezett megnyugtatni, ő biztosítottnak látja, hogy ez a ház felépül: »A francia iroda épületére fordított munka sem volt elvesztegetett idő. Amikor elvetették, úgy tűnt, a Néprajzi Múzeum lemarad a Liget projekten belül. Ehhez képest most ez áll a legközelebb ahhoz, hogy felépüljön.«

Az igazgató szerint Kósa Lajos miatt sem kell aggódni: a miniszter kijelentése, miszerint egyes állami intézmények, minisztériumok mellett a Néprajzi Múzeumot is el lehetne költöztetni Budapestről, »információhiány, félreértés« következménye: »Soha nem hallottam ilyen szándékról, semmilyen érv nem szól mellette.«”

Amúgy Kósa Magyar Néprajzi Múzeumnak nevezte az intézményt, Kemecsi Lajos viszont rávilágított: „ilyen nevű intézmény nincs az országban”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.