Maradhatnak az eredeti üzemeltetők az újlipótvárosi Figaró Kertben

Lokál

A korábbi vitatott pályázat ellenére sikerült megállapodniuk a kerülettel. 

Sikerült megállapodniuk a XIII. kerületi önkormányzattal, ezért egyelőre továbbra is az eddigi üzemeltetők vihetik tovább az újlipótvárosi Borbély parkban kialakított kávézót. 

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Visegrádi utca-Katona József utca-Borbély utca által határolt úgynevezett Borbély park hasznosítására november végén pályázatot írt ki a XIII. kerületi önkormányzat, miután az eddig ott 17 éve a Figaró Kertet működtető családi vállalkozás mellett egy másik vállalkozó is jelentkezett, hogy kávézót szeretne ott kialakítani.

Az önkormányzat a pályázaton az új jelentkezőt hozta ki győztesként,  a pályázat elbírálásában 80 százalékkal esett az latba, hogy ki mennyit kíván fizetni a területért. Fidy Béla, a győztesnek hirdetett EDE55 Kft. tulajdonosa akkor lapunknak azt mondta, az önkormányzat viszont lehetetlen feltételeket szabott nekik, ugyanis támogató nyilatkozatot kellett volna beszerezniük a környező társasházaktól, ezek azonban az eddigi üzemeltetővel több évre szóló kizárólagos szerződést kötöttek a hozzájárulás megadására.  

Neuman Edit, a Figarót eddig üzemeltető Trender New Media Kft. tulajdonosa most a Narancs.hu-nak azt mondta, a győztesnek kihozott pályázó valóban a környező házak beleegyezését nem tudta megszerezni, ők pedig végül drágábban, és az eddiginél nehezebb feltételek mellett, de megkapták az önkormányzattól a park hasznosításának jogát.

Neuman Edit szerint nagy nyomás nehezedett az önkormányzatra, sokan írtak nekik a kávézó eddigi üzemeltetőit támogató levelet, ezért szerinte a kerületnek végül nem volt más választása, mint velük megegyezni. 

Azt is mondta, az önkormányzat először egy még több feltételt szabó szerződést akart velük aláíratni, de január elején sikerült megállapodniuk, és végül a kerület is kimondottan együttműködővé vált. 

A végső megállapodás szerint megemelik az eddigi közterület-használati díjat a korábbi 3600 forint/négyzetméterről 5600 forintra, illetve a kávézó üzemeltetőinek feladata lesz például a környező járdák síkosságmentesítése, valamint a kertben növények ültetése és gondozása is. 

Neuman Edit elmondása szerint viszont a kerület végül több engedményt is tett, így például a téli hónapokra - amikor amúgy sincs nyitva a kávézó terasza - nem kell majd használati díjat fizetniük. 

Hozzátette, a pandémiás helyzetre ugyan nincs megoldási terve az önkormányzatnak, illetve azt nem is részletezték, hogy mit és hogyan kell fizetni, ha bezáratja a kávézót az állam, de ők jelenleg úgy terveznek, hogy idén is kinyitnak április 1-jén, ahogy minden évben szoktak. 

UPDATE: 

Cikkünk megjelenése után a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. azt közölte lapunkkal, hogy nem fedi a valóságot az az állítás, hogy az önkormányzatra vagy a pályázat kiírójára nyomás nehezedett, ezzel szemben a jogszerűség, a gazdaságos és az átlátható működtetés tevékenységünk alapelvei, ennek alapján a  pályázati feltételeket határidőre teljesítő pályázóval kötöttek szerződést, a közterület-használati díjat pedig a helyi rendelet határozza meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.