Kiss Ambrus: A kormányzat érdemben fizetésképtelenné akarja tenni a fővárost

Belpol

Kompenzáció nélkül csődbe mehet Budapest - mondta a Narancs.hu-nak az általános főpolgármester-helyettes. 

Miközben súlyos anyagi gondokkal indul neki a főváros az új esztendőnek, Nagy Elek, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke a Narancs.hu-nak azt mondta, úgy látja, nem ennyire vészes a helyzet, hiszen a főváros óriási vagyonon ül, ennek köszönhetően pedig tudnia kell menedzselnie ezt a válságos időszakot. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettest a város anyagi kilátásairól kérdeztük.

Magyar Narancs: Egyelőre csak becslések vannak arra vonatkozóan, hogy mekkora hiányt fog okozni az iparűzési adó (IPA) felének elengedése. Ezzel kapcsolatban olvastam már 24 milliárdot, de az önök kalkulációja szerint ez a szám valahol 15-20 milliárd körül alakulhat. Nagy Elek lapunknak adott interjújában azt mondta, elhanyagolható kiesésről beszélhetünk, ha mindezt a főváros költségvetéséhez és vagyonához viszonyítjuk.

Kiss Ambrus: A tények egyértelműek: ha ez a forgatókönyv végigmegy kompenzáció nélkül, akkor novemberre fizetésképtelenné válik a főváros. Ehhez képest aki azt gondolja, hogy lehet pénzt nyomtatni vagy embereket elbocsátani, és ezzel pénzt megtakarítani, az téved. Amit Nagy Elek az említett interjúban állít, az sok tekintetben egyezik a kormányzati narratívával.

MN: A fővárosi önkormányzat költségvetése kötött, tehát nem tudnak akármire költeni. Van azonban 15 milliárd úgynevezett vésztartalék. Ehhez mikor fognak hozzányúlni?

KA: Nagyon sok mindent nem látunk még pontosan. Egyelőre nem tudjuk, hogy a covid, a home office és a gazdasági válság miatt 2021-ben hogyan fog alakulni a közösségi közlekedés igénybevétele. Nem tudjuk, mekkora forrásokat kell majd mozgósítanunk a kieső bevételek pótlására. Ahogyan azt sem látjuk még, hogy a koronavírus elleni védekezés vagy az oltásban való részvétel mekkora költségekkel fog járni. De azt tudjuk, hogy ha csak az megtörténik a közösségi közlekedés jegyárbevételeivel, amit 2020-ban láthattunk – azaz 23 milliárdos kiesést produkál - akkor a 15 milliárdos vésztartalék önmagában ennek a veszteségnek a pótlására sem lenne elegendő. Azt pedig, hogy már év elején elköltsük a tartalékainkat, hatalmas felelőtlenségnek gondolnám.

MN: Ha nem jön a kormánytól valamilyen kompenzáció, 2021 végére fizetésképtelen lehet a főváros. Korábban közműcégeket vontak össze, igazgatói székeket szüntettek meg annak érdekében, hogy spórolni tudjanak. Mit tud még önerőből lépni a főváros?

KA: Elmentünk a falig. Már így is kellett ingatlanokat értékesítenünk ahhoz, hogy a szükséges bevételeink egy részét biztosítani tudjuk, azonban nem akarjuk a fővárosi vagyont felélni és nem akarjuk a cégeinket eladni. Ahogyan azokat a vagyonelemeinket is megtartjuk, amelyek a válság után képesek lesznek termelni, tehát nem fogunk megválni a gyógyfürdőinktől sem. Aki ilyesmit javasol, az mondja meg őszintén, hogy mire fáj a foga.

MN: Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes korábban azt nyilatkozta, hogy a főváros megpróbál majd együttműködni a vállalkozásokkal és segítséget kér tőlük abban, hogy ne igényeljék az IPA adókedvezményét. Lesz erre egy külön kampány? Vannak biztató jelek arra nézve, hogy sikerül úgymond támogató vállalkozásokat találni?

KA: Még nincsen arról döntés, hogy milyen módon fogjuk megszólítani a vállalkozásokat, de azt nem árt, ha mindenki tudja, hogy bármilyen gazdaság csak akkor működőképes, ha a közszolgáltatások is működnek. Aki azt gondolja, hogy egy vállalkozás képes megmaradni egy olyan városban, ahol nincsenek közszolgáltatások, az téved. Ha a főváros bedől, az hatással lesz az ország gazdaságára is. Azonban a kormányzati magatartás azt mutatja, hogy érdemben fizetésképtelenné akarja tenni a fővárost. Aki a kormányzati narratívát szajkózza, az vagy nem ismeri a számokat, vagy tudatosan a budapestiek kárát akarja okozni.

MN: Nagy Elek lapunknak azt mondta, a BKIK és a főváros között újra fognak indulni a válságkezelésre vonatkozó egyeztetések annak érdekében, hogy segítsék a bajban lévő vállalkozásokat. A korábbi próbálkozás viharos véget ért. Valóban újra asztalhoz ülnek?

KA: Egyelőre nem született döntés a tárgyalások újranyitását illetően, most az egyetlen célunk, hogy megtartsuk a város fizetőképességét. Ezzel kapcsolatban szívesen fogadunk olyan hasznos és jó ötleteket, amelyek nem azzal kezdődik, hogy adjunk el valamit, vagy rúgjunk ki munkavállalókat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.