Nem tetszett a BKK-nak a Városliget autómentesítésére készült terv

  • narancs.hu
  • 2025. január 14.

Lokál

Az állami Városliget Zrt. által megrendelt terv nem vette figyelembe a tervezett tömegközlekedési fejlesztéseket. 

Nem egyezett bele a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Városliget autómentesítéséhez – írja a Népszava

A Ligetet átépítő állami projektcég, a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. még 2022-ben rendelte meg az autómentesítésre vonatkozó terveket, ezek mostanra készültek el, a cél a Kós Károly sétány autók előli lezárása, valamint az Állatkerti körút forgalomcsillapítása volt.

A Fővárosi Önkormányzat és a forgalomtechnikát kezelő cégei (a stratégiai tervezéésel foglalkozó BKK Zrt. és az operatív feladatokat ellátó Budapest Közút Zrt.) hozzájárulása nélkül azonban nem alakítható ki forgalmi rend a budapesti közutak egyikén sem, függetlenül attól, hogy az adott út tulajdonosa kerület vagy a fővárosi önkormányzat, esetleg a magyar állam.

A BKK pedig a Városliget autómentesítésére vonatkozó tervekről a lappal azt közölte, hogy „a tervek összességében nem voltak kellően kidolgozottak ahhoz, hogy azok alapján a kivitelezés teljeskörűen elvégezhető legyen”. A BKK szerint hiányos és pontatlan volt a méretezés, illetve olyan műszaki megoldások szerepeltek bennük, amelyek megvalósítása kedvezőtlenül hatott volna a gyalogos és a kerékpáros közlekedésre. 

Ezenfelül a BKK nehezményezte, hogy a tervek készítésekor nem vették figyelembe a főváros közösségi közlekedési fejlesztési terveit sem. A XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban, az úgynevezett állatkerti deltában megvalósuló trolifejlesztéshez kialakítandó megállóhelyek nem szerepelnek a tervekben, nem hagytak helyet peronra, utasvárókra.

A BKK Zrt. csak „akkor adhatja meg a stratégiai forgalomtechnikai kezelői jóváhagyást, ha az észrevételeit kezelik a tervekben”. Mint írták, a trolibuszfejlesztésre már 2019 és 2020 között elkészültek a tervek, ezt a Városliget Zrt-vel is egyeztették, a szükséges engedélyeket beszerezték, a BKK ezek alapján írta alá a csomópontban tervezett felsővezeték-építési és -felújítási munkákra vonatkozó kivitelezői szerződést. A Ligetet átépítő állami projektcég azonban ennek ellenére úgy kezdett neki az Állatkerti körút forgalomcsillapítás tervezésének, hogy ezt nem vette figyelembe. A BKK a közlekedési tervek módosítását kérte.

Ehhez képest a Közbeszerzési Értesítőben idén év elején megjelent hirdetmény szerint a megrendelő Városliget Zrt-nek „megszűnt az igénye” a tervezői feladatok egyes munkafázisainak elvégeztetésére, mivel a „BKK által előírt feltétel nem teljesíthető”. A Főmterv Zrt-vel, mint egyedüli ajánlattevővel 2022-ben megkötött tervezési szerződés véghatárideje 2024. június volt, a szerződés összege nettó 200 millióról 199,4 millióra csökkent. Folytatásról szó sincs – a lap szerint ez feltehetőleg azt jelenti, hogy Városliget Zrt. nem kíván foglalkozni a BKK észrevételeivel. A Városliget Zrt. nem reagált a lap megkeresésére. 

A Kós Károly sétány lezárása a Vitézy Dávid vezette, azóta beszántott Budapesti Fejlesztési Központ egyik fontos célja volt. A tervet a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa is támogatta, javaslatára az Orbán-kormány 2020 nyarán ma is érvényben lévő határozatot hozott a Kós Károly sétány autók előli lezárásáról, amelyben rögzítették, hogy a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adják át. A tervezésre és az előkészítésre 3,8 milliárd forintot szántak.

A Liget autómentesítésével a Hősök tere körüli autóforgalom is megszűnne, a forgalmat a Vágány utcára és a Hungária körútra terelnék, de vélhetőleg jutna a környező utcákra is. Egy tanulmány szerint a Városliget autómentesítése csak több közlekedési beavatkozás és fejlesztés egyidejű megvalósításának tehermentesítő hatása esetén valósítható meg oly módon, hogy Budapest közúti közlekedésének helyzete ne romoljon a térségben. A szükséges fejlesztések között a Szegedi úti új híd, a P+R parkolóház megépítése, illetve a Városligetet határoló főútvonalak és csomópontjaik átalakítása mellett a behajtási díj bevezetése is szerepelt a listán. Ezekről egyelőre nincs szó.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.