Nemhogy nőttek volna a dugók Budapesten, még csökkentek is

  • narancs.hu
  • 2024. január 11.

Lokál

Egy holland cég dugóindexe szerint fél perccel gyorsabban lehet megtenni 10 kilométert Budapesten, mint tavaly. 

Bár a kormánymédia kedvelt toposza a káoszba fulladt budapesti közlekedés és az állandó dugók Budapesten, egy független navigációs cég éves adatai szerint nemhogy nőttek volna a dugók Budapesten, de még csökkentek is – hívja fel a figyelmet Facebook-posztjában Karácsony Gergely főpolgármester. 

"Az európai nagyvárosok közül – Béccsel holtversenyben – Budapesten csökkentek leginkább a torlódások az előző évhez képest. Budapesten ez most már egy évről évre zajló tendencia, miközben a vizsgált városok többségében nőtt a dugók mértéke. Mindezt nem mi, hanem egy független navigációs cég állítja valós adatok alapján" – írta Karácsony, hozzátéve, hogy bár egy nagyvárosban sosem szűnnek meg teljesen a torlódások, de szerinte a dugók csökkentésének a módja a megfelelő alternatíva felkínálása. 

A Karácsony által hivatkozott statisztikát a TomTom nevű holland navigációs cég készítette, amelynek TomTom Traffic Index nevű listájában a begyűjtött adatok alapján többek között azt vizsgálták, mennyi idő alatt lehet megtenni az egyes városokban 10 kilométert. Az oldal szerint európai- és világszinten is Londonban (37 perc 20 másodperc) és Dublinban (29 perc 30 másodperc) a legrosszabb a helyzet (gyakorlatilag minden szempontból), ráadásul az elmúlt egy évben ez csak romlott, míg a leggyorsabban az amerikai Oklahoma Cityben lehet leautózni a 10 kilométert (8 perc 40 másodperc), Európában pedig a dél-olasz Taranto nevű kisvárosban (10 perc 20 másodperc). A legalább 800 ezer fős lakosú nagyvárosok között Katowice áll az élen (13 perc 40 másodperc). 

Budapest ebből a szempontból a középmezőnybe tartozik, ugyanis 10 kilométerhez átlagosan 21 perc 10 másodperc kell (Szófiában, Lyonban és a török Gaziantepben 20 perc 50 másodperc, Bécsben és Helsinkiben 21 perc 30 másodperc, Berlinben 22 perc), ugyanakkor az előző évhez képest fél perccel sikerült csökkenteni is az utazási időt

Világszinten Indianapolisban csökkent a leginkább az utazási idő több mint 2 perccel, Európában pedig németországi Münsterben több mint 1 perccel, Frankfurtban pedig 50 másodperccel, de a 800 ezer lakosnál nagyobb városok között Budapest és Bécs valóban holtversenyben tudta a leginkább csökkenteni fél-fél perccel. 

A cég adatai szerint egyébként csúcsidőben Budapesten 23 km/órával lehet közlekedni, egy év alatt pedig 85 órát vesztenek el az emberek a csúcsidőben a dugóban. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."