Nemhogy nőttek volna a dugók Budapesten, még csökkentek is

  • narancs.hu
  • 2024. január 11.

Lokál

Egy holland cég dugóindexe szerint fél perccel gyorsabban lehet megtenni 10 kilométert Budapesten, mint tavaly. 

Bár a kormánymédia kedvelt toposza a káoszba fulladt budapesti közlekedés és az állandó dugók Budapesten, egy független navigációs cég éves adatai szerint nemhogy nőttek volna a dugók Budapesten, de még csökkentek is – hívja fel a figyelmet Facebook-posztjában Karácsony Gergely főpolgármester. 

"Az európai nagyvárosok közül – Béccsel holtversenyben – Budapesten csökkentek leginkább a torlódások az előző évhez képest. Budapesten ez most már egy évről évre zajló tendencia, miközben a vizsgált városok többségében nőtt a dugók mértéke. Mindezt nem mi, hanem egy független navigációs cég állítja valós adatok alapján" – írta Karácsony, hozzátéve, hogy bár egy nagyvárosban sosem szűnnek meg teljesen a torlódások, de szerinte a dugók csökkentésének a módja a megfelelő alternatíva felkínálása. 

A Karácsony által hivatkozott statisztikát a TomTom nevű holland navigációs cég készítette, amelynek TomTom Traffic Index nevű listájában a begyűjtött adatok alapján többek között azt vizsgálták, mennyi idő alatt lehet megtenni az egyes városokban 10 kilométert. Az oldal szerint európai- és világszinten is Londonban (37 perc 20 másodperc) és Dublinban (29 perc 30 másodperc) a legrosszabb a helyzet (gyakorlatilag minden szempontból), ráadásul az elmúlt egy évben ez csak romlott, míg a leggyorsabban az amerikai Oklahoma Cityben lehet leautózni a 10 kilométert (8 perc 40 másodperc), Európában pedig a dél-olasz Taranto nevű kisvárosban (10 perc 20 másodperc). A legalább 800 ezer fős lakosú nagyvárosok között Katowice áll az élen (13 perc 40 másodperc). 

Budapest ebből a szempontból a középmezőnybe tartozik, ugyanis 10 kilométerhez átlagosan 21 perc 10 másodperc kell (Szófiában, Lyonban és a török Gaziantepben 20 perc 50 másodperc, Bécsben és Helsinkiben 21 perc 30 másodperc, Berlinben 22 perc), ugyanakkor az előző évhez képest fél perccel sikerült csökkenteni is az utazási időt

Világszinten Indianapolisban csökkent a leginkább az utazási idő több mint 2 perccel, Európában pedig németországi Münsterben több mint 1 perccel, Frankfurtban pedig 50 másodperccel, de a 800 ezer lakosnál nagyobb városok között Budapest és Bécs valóban holtversenyben tudta a leginkább csökkenteni fél-fél perccel. 

A cég adatai szerint egyébként csúcsidőben Budapesten 23 km/órával lehet közlekedni, egy év alatt pedig 85 órát vesztenek el az emberek a csúcsidőben a dugóban. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.