Bár a kormánymédia kedvelt toposza a káoszba fulladt budapesti közlekedés és az állandó dugók Budapesten, egy független navigációs cég éves adatai szerint nemhogy nőttek volna a dugók Budapesten, de még csökkentek is – hívja fel a figyelmet Facebook-posztjában Karácsony Gergely főpolgármester.
"Az európai nagyvárosok közül – Béccsel holtversenyben – Budapesten csökkentek leginkább a torlódások az előző évhez képest. Budapesten ez most már egy évről évre zajló tendencia, miközben a vizsgált városok többségében nőtt a dugók mértéke. Mindezt nem mi, hanem egy független navigációs cég állítja valós adatok alapján" – írta Karácsony, hozzátéve, hogy bár egy nagyvárosban sosem szűnnek meg teljesen a torlódások, de szerinte a dugók csökkentésének a módja a megfelelő alternatíva felkínálása.
A Karácsony által hivatkozott statisztikát a TomTom nevű holland navigációs cég készítette, amelynek TomTom Traffic Index nevű listájában a begyűjtött adatok alapján többek között azt vizsgálták, mennyi idő alatt lehet megtenni az egyes városokban 10 kilométert. Az oldal szerint európai- és világszinten is Londonban (37 perc 20 másodperc) és Dublinban (29 perc 30 másodperc) a legrosszabb a helyzet (gyakorlatilag minden szempontból), ráadásul az elmúlt egy évben ez csak romlott, míg a leggyorsabban az amerikai Oklahoma Cityben lehet leautózni a 10 kilométert (8 perc 40 másodperc), Európában pedig a dél-olasz Taranto nevű kisvárosban (10 perc 20 másodperc). A legalább 800 ezer fős lakosú nagyvárosok között Katowice áll az élen (13 perc 40 másodperc).
Budapest ebből a szempontból a középmezőnybe tartozik, ugyanis 10 kilométerhez átlagosan 21 perc 10 másodperc kell (Szófiában, Lyonban és a török Gaziantepben 20 perc 50 másodperc, Bécsben és Helsinkiben 21 perc 30 másodperc, Berlinben 22 perc), ugyanakkor az előző évhez képest fél perccel sikerült csökkenteni is az utazási időt.
Világszinten Indianapolisban csökkent a leginkább az utazási idő több mint 2 perccel, Európában pedig németországi Münsterben több mint 1 perccel, Frankfurtban pedig 50 másodperccel, de a 800 ezer lakosnál nagyobb városok között Budapest és Bécs valóban holtversenyben tudta a leginkább csökkenteni fél-fél perccel.
A cég adatai szerint egyébként csúcsidőben Budapesten 23 km/órával lehet közlekedni, egy év alatt pedig 85 órát vesztenek el az emberek a csúcsidőben a dugóban.