Budapest jövője a múltban

Város a felhők felett

Lokál

Károly körúti felhőkarcolók, Gellért-hegyi expressz lift, légi taxik, sávokra osztott fővárosi övezetek – ilyen és ehhez hasonló víziók merültek fel egykor Budapest jövőjével kapcsolatban. A kevésbé merész tervek közül számos meg is valósult, még ha csak évtizedekkel később is, mint ahogy tervezték.

Mint minden város esetében, Budapestnél is időről időre felmerült a kérdés, hogy milyen lesz a város a jövőben, néhány, ötven vagy épp száz év múlva. A jövőről szóló elmélkedések persze gyakran a jelen állapot feletti büszkeségnek vagy kesergésnek adtak helyet. „Magyarország fővárosa már egy félszázad előtt is egyik legszebb város hírnevében állott. E félszázad alatt azonban mily óriási előmenetelt tett ez a város!”, örvendezett a valóban jelentős fejlődésnek az Ország-Világ című lap 1893-ban. A Pesti Napló 1902-es cikke kevésbé volt elragadtatva: „Lesz-e majd látnivaló is Budapesten a közvágóhidakon kívül, amit majd megmutathatunk az idegennek? Telis tele van Budapest építészeti rébusszal, amelyet mi nevezetességként mutogatunk meg az udvarias idegennek.”

Fejlődést és haladást

A 19. század végén és a 20. század elején látványosan sokakat foglalkoztatott, hogy miképpen fog kinézni a főváros a későbbiekben: Mudrony Soma jogász, országgyűlési képviselő 1893-ban, Lord Albert műépítész 1899-ben, Palóczi Antal építész, író pedig 1904-ben írt könyvet ugyanazzal a címmel: Budapest jövője. E művek a jövőbeni szükséges és/vagy lehetséges városrendezésről szólnak: például az egyes épületek elhelyezéséről, az úthálózat fejlesztéséről, az esztétikai követelményekről. Mudrony lelkes volt a jövőt illetően: „Mennyire kell, hogy fokozódjék az önérzet, a büszkeség és a lelkesedés, és ennek nyomán az okulás és haladási ösztön, ha székesfővárosunk arra a fokra fog emelkedni, amelyre hivatva van, hogy felemelkedjék, s melynek vonzó és lélekemelő eszményképe eltörölhetetlen fényben ragyog lelki szemeink előtt!”

Az Üstökös című humoros lap kevésbé pátoszosan közelített Budapest jövőjéhez, és a főváros rohamosan emelkedő lélekszámával és gyorsan terjedő területével matekozott: ha 1892 és 1897 között százezerrel növekedett Budapest népessége, akkor – az újság szerint – ezzel az aránnyal számolva az 1900-as évek közepére másfél millió lakosa lesz (ez a valóságban meg is történt), 1997-re pedig két és fél millió (ettől már körülbelül félmillióval elmaradt), és kiterjed Újpestig és Erzsébetfalváig (a mai Pesterzsébetig, ami szintén megvalósult). 2600-ra tizenöt millió lakost vizionáltak, úgy, hogy Pozsony, Kassa és Szeged is a főváros része lesz, és így tovább: „Óh, milyen szép álom, gyönyörű reménység: a 10.000-ik év elején már Budapestbe lesz kebelezve a Jóreménység foka, Argentina, Patagonia, a Góbi-sivatag, Grönland és a Barátság-szigetek. Lakossága akkor kerek 8.000.000.000.000 milliót fog kitenni” – zárták a számolást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.