Széchenyi fürdő: Out of order

  • zspa
  • 2017. július 13.

Lokál

Eltűnt értékeik miatt rendőrökre is szüksége volt a turistáknak a Széchenyi Gyógyfürdőben. A fővárosi fürdővállalatnál zárcsereprogram zajlik, eddig 100 millió forintért, és lecserélik a komplex fürdőirányítási rendszert is. Ezt a Tarlósék ellenzékisége idején még kiátkozott cég szállítja 632 millió forintért, de a kiépítésével már ez idáig is két évet késtek.

Japán turisták rácsodálkozva kérdezik az angolul beszélő magyarokat, hova lett a kabinos fiú, mikor nyitják ki végre a szekrényüket. Van, aki nem ennyire türelmes a fürdőruhában várakozók között, van, aki ellopott értékei vagy iratai miatt dühös, és van, aki rendőrt hív. Ilyen és ehhez hasonló jelenetekről értesültünk a budapesti Széchenyi Gyógyfürdőben rendszeresen megforduló olvasóinktól az elmúlt hetekben – a főváros kiemelt turisztikai látványosságában, ahová a belépődíj személyenként 5 ezer forint. Ezért a pénzért a vendéget nem halmozzák el információkkal, miért is használhatatlan az öltözői értékmegőrző rendszer. Találkozni viszont rohangáló kabinos fiúkkal és bágyadt biztonsági őrökkel az öltözőkben. A falakból kábelek lógtak, az öltözőben kézzel írt gyűrött A/4-es lapon a tájékoztatás: Out of order.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

A méltatlan és kellemetlen állapot miatt a fürdőt üzemeltető fővárosi vállalat, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt. igazgatósága azonban nem aggódik. A magyarnarancs.hu kérdésére azt közölték, cserélik az öltözőszekrények zárjait, már csak a Széchenyi van hátra, várhatóan július 15-re végeznek vele.

Ezt az optimizmust azonban árnyalja a törzsvendégek és a személyzet több tagjának beszámolója. Semmi jelét nem tapasztalták a zárak cseréjének vagy hogy bármi történne. A BGYH közlése szerint nem hibásodtak meg a zárak, azok cseréje folyamatosan, ütemezetten zajlik, jelenleg már csak az uszoda női/férfi szekrényes öltözőinek zárjai nincsenek lecserélve.

Az out of order állapotban a kiszolgálás a következő: a fürdővendég proxy órája az öltözőszekrény kezelésére használhatatlan, ezért kiválaszt egy tetszőleges szekrényt, ehhez kap egy eltérő számú bilétát, aminek a számát a kabinos krétával felírja a szekrényajtó belső oldalára. A biléta és a szekrényszám eltérésével akarják elejét venni, hogy valaki egy megtalált biléta alapján nyittasson ki egy szekrényt. A kabinos egy mesterkulccsal – a technikai fejlődés e fokán mesterórával – nyitja, zárja a szekrényeket. Igazi retró fürdővé vált a Széchenyi, minden úgy megy, mint az antivilágban a kabinos bácsival. Elvileg és gyakorlatilag a kabinosnak kell ellenőriznie, hogy a vendég által bemondott szekrényszám egyezik-e a bilétán és a szekrény belső oldalára írt számmal, és csak akkor kaphatja meg az értékeit. Csakhogy ennek az elvárásnak képtelen maradéktalanul eleget tenni – osztották meg lapunkkal helyszíni tapasztalataikat a fürdővendégek. A kabinosnak ide-oda kell sietnie, nincs ideje, ereje mindegyik bilétát ellenőrizni, gyakran előfordult, hogy bemondásra is kinyitott öltözőszekrényeket. Ennek lehet a következménye, hogy tűntek el értékek, és emiatt van megnövelt biztonsági őrszemélyzet, de ők sem tudnak megakadályozni minden lopási kísérletet.

A lassan két hónapja tartó out of order állapot miatt tudni szerettük volna, hogy ki üzemelteti a rendszert, melyik cég szállította, szállítja az öltözőszekrények zárjait. Első megkeresésünkre nem kaptunk választ. „Az új zárak hardver azonosító alapján kerülnek integrálásra a jelenleg is működő rendszerbe. Ezt a rendszer üzemeltetője végzi. A Budapest Gyógyfürdői Zrt. a közbeszerzési törvény szerint működik, így a zárak beszerzése közbeszerzési eljárás során történik. A zárakat közbeszerzési szerződés keretében vásároljuk, és saját műszaki részlegünk szereli fel.”

Ellenzékből minden másként fest

Némi kattintgatás után azonban kiderül, hogy a BGYH-t a Navigátor Informatikai Zrt. látja el a komplex fürdőirányítási rendszerrel. A kétéves késedelmet szenvedő, még mindig kiépítés alatt álló rendszerbe a fürdővállalat minden lehetséges applikációt megkért. Része a többfokozatú, zónarendszeres integrált informatikai rendszer, a jegyértékesítés, a betegirányítás, az elektronikus beléptetés, az elektronikus szekrény- és kabinzár kezelése és még számos funkció.

A Navigátor régi motoros a BGYH gyógyvizein, legalább tíz éve segíti munkájával, tudásával a fővárosi fürdővállalatot. Igen, már Demszky Gábor idején is. A fővárosi Fidesz mindent megtett annak idején, hogy kigolyózza a céget a 2010-es választások előtt. 2009-ben a legnagyobb ellenzéki frakció helyettes vezetője, György István, aki a 2010-es önkormányzati választás után Tarlós István főpolgármester helyettesévé, majd a fővárosi kormányhivatal vezetőjévé lépett elő, azzal állt elő, hogy a BGYH nettó 1,6 milliárd forintért 5 évre bérel beléptetőrendszert, az üzemeltetésre további 207 millió forintot fizet ki. Szakértőkre hivatkozva azt állította, 800 millió forintból beszerezhető lett volna a rendszer, és a BGYH tulajdonába kerülhetett volna. Ehelyett viszont öt év elteltével leszerelik, elviszik. „Ugyanott fogunk tartani: beléptetőrendszere ugyan nem lesz a fővárosnak, de elkölt kétmilliárd forintot” – közölte az ellenzéki politikus, aki mondandóját a Navigátor Zrt.-re hegyezte ki, amelyet Wallis-közeli cégként azonosított. György azt állította, a cég már 2007 novemberében ajánlatot tett a BGYH-nak a beléptetőrendszerre, akkor még csak 600 millió forintért. A BGYH 2008-ban kezdte tendereztetni a rendszert, a márciusban indított eljárásból a Navigátort ki kellett zárni, mivel közreműködött a felhívás összeállításában – vázolta az előzményeket a politikus hajdanán.

A BGYH második eljárásakor mindhárom ajánlattevőt kizárta. A harmadik felhívást közzé sem tették, a BGYH csak az előző tenderre jelentkező Vilatit hívta meg. A Vilati 2009. május 25-én végül elnyerte a megbízást, június 25-én a szerződést is aláírta. A megbízott részéről viszont már a Navigátor vezetője írt alá, amit György István azért tett szóvá, mert a Navigátor csak egy nappal később vette meg a Vilatit. György emiatt bejelentést tett a Legfőbb Ügyészségnél.

Változnak az idők

Öt évvel később, 2014. októberben a Navigátor elnyerte a fürdőtársaság hasonló tárgyú megbízását, a BGYH fürdőirányítási rendszereszközök szállítása, szoftverfejlesztés és üzemeltetési tenderének győztese lett, nettó 632 millió forintos ajánlatával hódította el a megbízást. A közbeszerzés becsült értéke eredetileg 550 millió forint volt, de a BGYH így is a legolcsóbb ajánlattevőt választotta. Éppen azt, amelynek leányvállalatával 5 évvel korábban szerződtek 5 évre a rendszer bérlésére. Megjegyezzük, a Navigátornál alacsonyabb ajánlat nem érkezett, hiszen csak ők pályáztak.

A BGYH tehát a Fidesz győzelme után sem mondta fel az ellenzékben még kifogásolt szerződést, az újat pedig napokkal a 2014. októberi önkormányzati választás előtt írta alá a Navigátorral.

Szőke László vezérigazgató, a néhai fővárosi MDF-frakció vezetője 2015. márciusban a Népszabadságnak a régi szerződést szapulta, mint amelyik súlyosan sértette a BGYH érdekeit. Azt a rendszert havi 27,5 millió forintért bérelték, ezt csak havi 6 millióért, mondta. A Navigátorral kötött szerződést Szőke azzal az érvvel is védte, hogy a Navigátor meg tudott állapodni leányvállalatával, a rendszert bérbe adó Vilatival. Így a régi kapuk, a kábelezés és más, öt év alatt nem amortizálódó berendezések a helyükön maradhatnak. Szőke a Navigátorral való szerződés előnyeként hivatkozott arra: az előző szerződés nem tette lehetővé, hogy az üzemeltetés hiányosságait a díjban érvényesítsék, így nem tudták rábírni a szállítót a megfelelő minőségű teljesítésre. De hát a BGYH-nál erről ismét lehet tapasztalat, tekintve, hogy eddig két évet késik a rendszer átadásával.

A fürdővállalat eddig négyszer módosította a Navigátorral a 2014. októberben kötött szerződést. A BGYH eredetileg 2015. júliusra szerződött a rendszer átadására, ami túlzott elvárás volt, a projekt utolsó fázisának átadását 2016. áprilisra tolták. Mivel a Navigátor ebből kicsúszott, a BGYH 2016. december 16-ra engedte halasztani a teljesítést. De még ez sem volt elég: már üzemben kellett volna lennie a rendszernek, amikor a BGYH negyedszerre is módosította a szerződést, ezúttal 2017. július 15-re. Ez megegyezik azzal, mint amikorra a Széchenyiben várhatóan végeznek a zárcserével.

Mi mennyi?

Kabin- és szekrényzárakat idén áprilisban rendeltek 30 millió forintért, amiket 11 fürdőben helyeznek el. Az elég sok közbeszerzést kiíró BGYH e tenderére szintén egy ajánlat érkezett, ahogyan a rendszer kiépítésére is. Ez viszont nem meglepő, ha szemlézzük a BGYH elmúlt három évének zártárgyú beszerzéseit vagy a közbeszerzési gyakorlatát. Az idei nyertes egy székesfehérvári cég, amely a megelőző két évben is nyert. 2016-ban, 8 hónappal a 2017-es beszerzés előtt, szintén öltöző- és szekrényzárakat szállítottak nettó 18 millió forintért. Ez még nyílt eljárás volt, a cégnek egy vetélytársa ekkor még akadt. A 2016-os zárak mennyisége kevésnek bizonyult, hiszen rövidesen nagyobb tételben kellett rendelni. 2015. februárban szintén 24 millió 999 ezer forintot fizetett a BGYH a Seawing Kft.-nek.

Az utóbbi három évben e székesfehérvári társaságon kívül más nem rúgott labdába. Szőke László a Narancsot arról tájékoztatta, hogy a 2014-ben indított zárcsereprogram során eddig 4204 darab zárat szállítottak és számláztak le, ebből 3458 darabot szereltek be. Jelenleg nettó 19 900 forintért szerzik be az zárakat.

A BGYH-val folytatott levelezésünk közben, június 23-án 30 milliós keretszerződést kötöttek a Seawinggel. A zárakért így három év során nettó 100 millió forintot fizet a BGYH.

Figyelmébe ajánljuk