A Minden Rendben operatőre: Ez egy szürke film, fekete és fehér is alig van benne

Mikrofilm

Sós Bálint Dániel Minden Rendben című alkotását az idei, 75. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be, ahol az elsőfilmek között versenyzett. Középpontjában egy súlyos morális dilemma áll: egy apa tanúja lesz egy balesetnek, amit a fia okozott – döntenie kell, hogy az igazat mondja, vagy a családja érdekében hazudik. A film különleges képi világáért felelős operatőrt, M. Deák Kristófot kérdeztük.

magyarnarancs.hu: A kezdetektől fogva biztosak voltak benne, hogy a film fekete-fehér lesz?

M. Deák Kristóf: Nem emlékszem már a pillanatra, amikor Sós Bálint Dániel rendezővel megszületett a konkrét ötlet – de igazából ennél a filmnél nem is ez a lényeg. Persze ez a képi világ legláthatóbb része, de mi más gondolatmenettel indultunk el: sokkal fontosabb volt a szürkeség, a kortalanság, a ködösség, az absztrakt stilizáltság – na és persze az, hogy inkubátorfilmként kevés pénz állt rendelkezésre (a Nemzeti Filmintézet Inkubátor Programja az elsőfilmes rendezőknek biztosít lehetőséget pályakezdésre, jellemzően alacsonyabb költségvetésű filmterveket támogatva – G. Á.). Ezeket számba véve az egyenletnek egyszer csak az lett az eredménye, hogy legyen a Minden Rendben fekete-fehér. De a valóságban ez sokkal inkább egy szürke film: fekete és fehér is alig van benne, inkább a középtartományban, a szürke különböző tónusaiban úszkál a kép.

magyarnarancs.hu: A fáma szerint az operatőrök különösen szeretik a fekete-fehér filmeket, ezekben lehet ugyanis a leginkább játszani a kontrasztokkal vagy épp fénnyel festeni.

MDK: A fekete-fehér képek könnyen tudnak nagyon hatásosak lenni, ha nagyok a kontrasztarányok, sok a sziluett vagy óriási élfényeket használnak. Mi azonban direkt ezek ellenébe mentünk, hogy ne a klasszikus fekete-fehér esztétika jelenjen meg a vásznon. Épp ezért operatőri szempontból elképesztően nagy kihívás volt a film, teljesen ki kellett mozdulnom a komfortzónámból, ezért pedig nagyon hálás vagyok Bálintnak. Állandóan kijjebb és kijjebb lökdösött a szokásos operatőri gondolkozásból. El kellett dobnom egy csomó olyan fogást vagy trükköt, amit azért alkalmazunk, hogy a kép jól nézzen ki, és teljesen más vizuális rendszerben voltam kénytelen gondolkodni. Azt nem tudom, hogy maga a film mindenkinek tetszik-e, de én mindenképpen szeretem benne, hogy tesz egy erős kísérletet arra, hogy más legyen, mint a többi.

 
M. Deák Kristóf
Fotó: CineSuper
 

magyarnarancs.hu: Hogyan nézett ki a rendezővel való közös munka?

MDK: A rendező-operatőr-viszony minden filmnél más és más. A Minden Rendbennél az volt az érdekes, hogy a forgatókönyvet olvasva könnyen el tudtam volna képzelni egy dokumentarista, kézikamerás világot, amikor a szereplőkkel együtt mozgunk a panelházak folyosóján, kicsit mint a dán Dogma-filmeknél (a dán Dogme 95 nevű filmes mozgalom alkotói, például Lars von Trier által készített filmek – a szerk.). Az volt a megérzésem, hogy mégsem ezt kellene csinálnunk, és amikor először találkoztam Bálinttal, ő is megerősített abban, hogy sokkal absztraktabb képekkel kellene elmesélnünk a történetet. Sokat agyaltunk a hogyanon, egymásnak passzolgattuk a labdát, a gondolkodásban pedig nagy segítségünkre volt Takács Eszter látványtervező is. Rengeteg időt töltöttünk el azzal, hogy kimentünk helyszínekre, fotókat csináltunk, azokat kinyomtattuk, kitettük a falra, mintha a film egy-egy képkockája lenne. Filmkészítéskor az ember gyakran elővesz referenciákat, most viszont az volt Bálint szabálya, hogy egyáltalán ne hivatkozzunk semmire – nem akart egy újabb, sokadik fekete-fehér családi drámát készíteni. Aztán eljött az első forgatási nap, és meglepően simán ment minden, több stábtag is odajött hozzám, hogy mennyire jól néznek ki a képek és hogy milyen gyorsan haladunk. Még idő előtt is végeztünk, ami az első szinte nap soha nem történik meg, ilyenkor ugyanis még szokja egymást a csapat. Épp ezért fura érzéssel mentem haza. És akkor csörgött a telefon. Bálint hívott azzal, hogy ez nem elég, még szürkébb, még stilizáltabb kell hogy legyen. Akkor szükség volt egy mindset-cserére, és nekiláttunk a még durvább kísérletezésnek. A következő három forgatási nap olyan volt, mint amilyenek az elsők szoktak lenni, csak megháromszorozva. Iszonyú erővel fogtunk neki, hogy megtaláljuk a film vizuális stílusát.

magyarnarancs.hu: Sós Bálint Dánielnek ez az első játékfilmje, előtte főleg reklámokat rendezett. Hoz valami pluszt vagy különlegességet, ha egy rendező ilyen háttérrel érkezik?

MDK: Bálint azért olyan sikeres a reklámfilmekben, mert ott is komplexen gondolkozik, igyekszik megfejteni, melyek a legjobb beállítások, plánozások, hogyan lehet a lehető legjobban és legérdekesebben elmesélni az adott sztorit. Legutóbb McDonald’s-reklámot forgattunk együtt, amelynek viszonylag egyszerű volt a története, de így is rengeteget beszélgettünk arról, miért pont így mozog a kamera, miért kell ezt vagy azt alulról fölvenni. Sokan lenézik a műfajt, pedig reklámfilmet rendezni hatalmas kihívást jelent: 30, maximum 60 másodpercben kell elmesélni egy sokszor kifejezetten bonyolult történetet; nagyon meg kell válogatni tehát, mi az az öt beállítás, ami ebbe belefér. Szóval rengeteget lehet tanulni belőle, Bálintnak pedig remek érzéke van ehhez. Egy reklámfilm-forgatáson ott ül egy ügynökség, az ügyfél, csomó ember, akik nézik a képet, és rá kell bólintaniuk minden döntésünkre. A Minden Rendben forgatásán visszatérő vicc volt a felvételek után, hogy na, most megy Bálint elfogadtatni a dolgot. Felszabadítóan hatott rá, hogy végre nem kellett másoknak megfelelnie.

 
M. Deák Kristóf operatőr, Sós Bálint Dániel rendező és Gothár Márton vágó a Berlinálén
Fotó: CineSuper
 

magyarnarancs.hu: A legtöbb kritika kiemeli a film brutalista látványvilágát. Különösen a kocka alakú luxusház játszik benne fontos szerepet. Operatőrként egy ilyen épület izgalmas helyszínnek számít?

MDK: Nagy kihívás volt, főleg megtalálni ezt a helyszínt. Ez az a hatalmas ház, ahol az a nő lakik a kislányával, akinek a főszereplő apuka udvarol. Éreztetni kellett a két család közötti anyagi különbséget, tehát egy kifejezetten fényűző otthonra volt szükségünk. Magyarországon azonban a pénzzel együtt nem feltétlenül jár ízlés is, a legtöbb előkelő házban jellemzően kristálycsillár lóg, vagy valamilyen borzalmas tapéta fedi a falakat. Mi viszont a visszafogottságot és a letisztultságot akartuk bemutatni. Végig a minimalizmus vékony határmezsgyéjén táncoltunk, és vigyáznunk kellett, hogy az egész ne menjen át olyanba, mintha egy kamerával felvett színházat néznénk. A budapesti jelenetek nagy részét pedig Salgótarjánban vettük fel, ami építészeti szempontból egyfajta szocialista kísérleti városnak számít, tele izgalmas épületekkel.

magyarnarancs.hu: A film középpontjában álló baleset talán az egyik legemlékezetesebb jelenet, ez hogyan állt össze?

MDK: A legfontosabb vizuális döntés ezzel kapcsolatban az volt, hogy az egésznek egy beállításnak kell lennie. Ezt Bálint már előre kitalálta, mert nagyon fontosnak tartotta, hogy érezzük a jelenet idejét és valóságát, hogy a néző a lehető legközelebb érezze magát az eseményekhez. Én nagyon örültem az ötletnek, még ha technikailag bonyolult is volt megoldani. Egy teljes napot próbáltuk ezt az egy jelenetet, a legnehezebb pedig az volt, hogy maga a baleset egyetlen rövid pillanat. A kamerával pont ekkorra kellett a megfelelő pozícióba kerülni, hogy aztán már rohanjunk is tovább a főszereplővel. Kénytelenek voltunk azonban rejtett vágást alkalmazni, mert ebben a jelenetben utómunkára is szükség volt.

 
Részlet a filmből: Hajdu Szabolcs és Sáfrány Ágoston
Fotó: CineSuper
 

magyarnarancs.hu: A Minden Rendben képileg mintha pont az ellentéte lenne előző filmjeinek: a 2019-es FOMO: Megosztod, és uralkodsz harsány, közösségi médiára hajazó látványvilágának vagy a 2023-as Cicaverzum játékosságának. Melyik stílust érzi közelebb magához?

MDK: Négy játékfilmem jelent meg eddig itthon, mindegyik inkubátoros volt, és mindegyik nagyon különbözött egymástól – az említetteken kívül ugyanis én fényképeztem Szabó Mátyás Látom, amit látsz című filmjét is. Nagyon szeretem, hogy minden projekttel valami más irányba indulok el, ha valaki megnézni ezeket a filmeket, szerintem eszébe sem jut, hogy ugyanaz az operatőre. Én mindegyiket új kihívásként éltem meg, és csak azt tartottam szem előtt, mi az, ami a történet szempontjából a legjobb. Nem vagyok híve annak, amikor egy operatőr stílusa vagy esztétikája filmről filmre visszaköszön, úgy érzem, ilyenkor ráerőlteti látásmódját a történetre. Én ennek épp az ellenkezőjét képviselem. Szeretek mindig mást csinálni, épp ezért sorrendet sem tudnék állítani, melyik áll közelebb hozzám. Mindegyiket másért szeretem és mindegyik másért volt jó vagy nehéz munka.

A Minden Rendben című film főszereplőjével, Hajdu Szabolccsal készült interjúnk a nyomtatott Magyar Narancs múlt heti számában, illetve itt olvasható:

A filmről írt kritikánk pedig itt érhető el.

A Minden Rendben március 20-tól látható a mozikban, forgalmazza a CineSuper.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.