Visszhang: film

Minden rendben

Hajdu Szabolcs apafiguráját nem lehet fehéren-feketén megítélni.

Sós Bálint Dániel debütáló nagyjátékfilmjének főszereplője, Sándor/Sanyi azt találja mondani két fiának, hogy „annyira jó lenne letagadni, hogy milyenek vagyunk”, majd összeismerteti őket az új barátnőjével, Klárával és annak kislányával. Alig telik el néhány nap, a formálódó családban tragédia történik: a tizenkét éves Sári kómába esik, miután beleesett egy üres medencébe a saját születésnapi buliján. Az apa, mivel saját magából, illetve Dénesnél, a kisebbik fiánál jelentkező indulatkezelési nehézségekből indul ki, meg van róla győződve, hogy ő lökte le a lányt, a megszeppent gyermek hiába mondogatja, hogy nem tett semmi rosszat.

Hajdu Szabolcs apafiguráját nem lehet fehéren-feketén megítélni, azt is el tudjuk hinni, hogy morálisan rendben van, de akár az ellenkezőjét is. Ott van benne az elegáns, szofisztikált, jó szándékú, látszólag megértő alak, de a lerészegedni tudó, stiklikben örömét lelő férfi is. Szereti-óvja a gyermekeit, eltussolni kész a vélt igazságot, zsebre vágja az egyetlen biztonsági kamera felvételét, és beleviszi magukat egy végzetes hazugságspirálba. Személye megkerülhetetlen, egyedüliként hajtja ezt a kamaradrámát.

A Minden rendben időtlen cselekménnyel, stilizált, helyenként falanszternek látszó környezetben, többször egyszerű, de szerethető poénokkal húzza alá: helytelen előítéletek szerint élni. Ám a maga felkínálta problémák végiggondolására már nem marad ereje: a hazugság természetének, a mozaikcsaládok hétköznapjainak, s magának az apa-fiú kapcsolatnak az ábrázolása szegényes marad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.