Interjú

„Valójában ők a múlt”

Hajdu Szabolcs rendező, színész

Film

Sós Bálint Dániel megjelenésünk napján bemutatott Minden rendben című filmjében játssza a főszerepet, egy apát, aki tanúja lesz a kisfia okozta súlyos balesetnek, s döntenie kell, hogy az igazság mellé áll-e vagy a családját védelmezi. Interjúnkban a hazugságok természetéről, megalkuvásról és meg nem alkuvásról, valamint a változó nemi szerepekről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Sós Bálint Dániel rendező azt nyilatkozta, hogy olyan filmet szeretne, amely a megtekintés után sem hagyja nyugodni a nézőjét. Önre volt ilyen hatással?

Hajdu Szabolcs: Különböző stációiban más és más érzelmeket keltett bennem a film. A forgatókönyvet eleve olyan felvetéssel olvastam, hogy én játszanám el a főszerepet. Ilyenkor egyből elkezdem magam nézni benne, hogy illek-e az adott helyzetekbe. A történet vagy a struktúra csak másodlagosan érdekel, inkább azt nézem, hogy a leírt szituációkat színészként el tudom-e játszani, hozzá tudok-e tenni. A forgatás ismét egy másik lélekállapot volt, egyszerre minden tárgyiasult, a leírások terekké és szereplőkké változtak, én pedig ott álltam hús-vér emberek között és ott állt mellettem egy akkor 12 éves kisfiú, aki sok szempontból emlékeztetett a saját fiamra. Ilyenkor akármennyire tisztában vagyok vele, hogy ez az egész egy játék, csak illúzió, én is átélem az adott jelenetet, és engem is megérint. Nem az, amit én csinálok, hanem ami ezzel a kisfiúval történik. Folyamatosan az járt a fejemben, ő vajon mit érezhet, és mit érezne az én fiam egy ilyen helyzetben, ezáltal az apaszerepem is állandóan átértékelődött, csiszolódott bennem. Amikor pedig a kész filmet néztem, az megint egy teljesen speciális szituáció volt. A premierre Berlinben, nemzetközi közönség előtt került sor. Felajzott állapotban ültem a nézőtéren, és reménykedtem, hogy nem csesztem el a filmet, mert azért főszereplőként elég sok múlt rajtam. Nem gondoltam volna, hogy a kész moziban ennyire erős lesz a thrillerszál, a forgatókönyvet olvasva és forgatás alatt is inkább egy családi drámának érzékeltem. De élvezettel néztem, mert nagyon érdekes vizuális, vágási és időkezelési megoldások vannak benne, nagyon jó a zenéje, és elég jól fenn tudja tartani végig a feszültséget. A játékommal viszont nem vagyok teljesen elégedett, metakommunikációs szinten, minimál gesztusokkal talán többet is ki tudtam volna hozni magamból.

MN: A saját rendezésű trilógiájában is hasonlóan öntörvényű, tüskés édesapát játszott. Ez a figura közel áll önhöz?

HSZ: Először az Ernelláék Farkaséknál színpadi és filmváltozatában osztottam magamra ilyen szerepet, de pusztán abból a megfontolásból, hogy úgy éreztem, jól el tudom játszani. Ez az ironikus, commedia dell’artéba illő, Pierrot-szerű fehér bohócfigura egy nagyon hálás szerep. Úgy is mondhatnám, hogy egy intellektuális fasz – azt pedig jól ismerem. De én magam nem vagyok ilyen cinikusan beszólogató figura. Inkább velem szoktak így viselkedni. Jó alany vagyok, mert a naivitásomat még nem sikerült kinőnöm.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.