Interjú

„Valójában ők a múlt”

Hajdu Szabolcs rendező, színész

Film

Sós Bálint Dániel megjelenésünk napján bemutatott Minden rendben című filmjében játssza a főszerepet, egy apát, aki tanúja lesz a kisfia okozta súlyos balesetnek, s döntenie kell, hogy az igazság mellé áll-e vagy a családját védelmezi. Interjúnkban a hazugságok természetéről, megalkuvásról és meg nem alkuvásról, valamint a változó nemi szerepekről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Sós Bálint Dániel rendező azt nyilatkozta, hogy olyan filmet szeretne, amely a megtekintés után sem hagyja nyugodni a nézőjét. Önre volt ilyen hatással?

Hajdu Szabolcs: Különböző stációiban más és más érzelmeket keltett bennem a film. A forgatókönyvet eleve olyan felvetéssel olvastam, hogy én játszanám el a főszerepet. Ilyenkor egyből elkezdem magam nézni benne, hogy illek-e az adott helyzetekbe. A történet vagy a struktúra csak másodlagosan érdekel, inkább azt nézem, hogy a leírt szituációkat színészként el tudom-e játszani, hozzá tudok-e tenni. A forgatás ismét egy másik lélekállapot volt, egyszerre minden tárgyiasult, a leírások terekké és szereplőkké változtak, én pedig ott álltam hús-vér emberek között és ott állt mellettem egy akkor 12 éves kisfiú, aki sok szempontból emlékeztetett a saját fiamra. Ilyenkor akármennyire tisztában vagyok vele, hogy ez az egész egy játék, csak illúzió, én is átélem az adott jelenetet, és engem is megérint. Nem az, amit én csinálok, hanem ami ezzel a kisfiúval történik. Folyamatosan az járt a fejemben, ő vajon mit érezhet, és mit érezne az én fiam egy ilyen helyzetben, ezáltal az apaszerepem is állandóan átértékelődött, csiszolódott bennem. Amikor pedig a kész filmet néztem, az megint egy teljesen speciális szituáció volt. A premierre Berlinben, nemzetközi közönség előtt került sor. Felajzott állapotban ültem a nézőtéren, és reménykedtem, hogy nem csesztem el a filmet, mert azért főszereplőként elég sok múlt rajtam. Nem gondoltam volna, hogy a kész moziban ennyire erős lesz a thrillerszál, a forgatókönyvet olvasva és forgatás alatt is inkább egy családi drámának érzékeltem. De élvezettel néztem, mert nagyon érdekes vizuális, vágási és időkezelési megoldások vannak benne, nagyon jó a zenéje, és elég jól fenn tudja tartani végig a feszültséget. A játékommal viszont nem vagyok teljesen elégedett, metakommunikációs szinten, minimál gesztusokkal talán többet is ki tudtam volna hozni magamból.

MN: A saját rendezésű trilógiájában is hasonlóan öntörvényű, tüskés édesapát játszott. Ez a figura közel áll önhöz?

HSZ: Először az Ernelláék Farkaséknál színpadi és filmváltozatában osztottam magamra ilyen szerepet, de pusztán abból a megfontolásból, hogy úgy éreztem, jól el tudom játszani. Ez az ironikus, commedia dell’artéba illő, Pierrot-szerű fehér bohócfigura egy nagyon hálás szerep. Úgy is mondhatnám, hogy egy intellektuális fasz – azt pedig jól ismerem. De én magam nem vagyok ilyen cinikusan beszólogató figura. Inkább velem szoktak így viselkedni. Jó alany vagyok, mert a naivitásomat még nem sikerült kinőnöm.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.