Félbeszakadt a tatárjárásról szóló film készítése

  • narancs.hu
  • 2023. július 25.

Mikrofilm

Az 1242 – A Nyugat kapujában utómunkálatai még nem kezdődtek el, pedig a forgatás már februárban befejeződött. Az alvállalkozók tartozást emlegetnek.

Idén februárban befejeződött az 1242 – A Nyugat kapujában című  történelmi film forgatása. Arról szól, hogy a mongol sereg Esztergomhoz ér, el akarja foglalni, a várat azonban erősen védik. A film magyar-mongol-angol koprodukcióban készül, Soós Péter rendezi, Sipos Kornél a producere,  de az Átlátszó írása szerint most megakadt a munka.

A cikk emlékeztet, a Nemzeti Filmintézet többször is támogatta a történelmi film elkészítését, adott forgatókönyv-fejlesztésre, gyártáselőkészítésre, összesen 2,5 milliárd forintot. A producer korábban azt mondta, a teljes költségvetés 3,7 milliárd forint.

Az Átlátszó úgy tudja, az utómunkák azért nem kezdődtek el, mert a produkciót kezelő cég, a Nyugat Kapujában Kft. anyagi gondokkal küzd. A támogatások felhasználásával elvileg elszámolt – legalábbis a lapnak az NFI azt felelte, hogy „a támogatott a Nemzeti Filmintézet felé a szerződéses határidők betartásával eddig minden kötelezettségének eleget tett.” 

Az Átlátszó azonban kapott egy e-mailt, amely arról szól, hogy az NFI felügyelte a produkciót, és tudhat a gondokról is, mert már áprilisban leltár készült a kintlévőségekről, és fizetési ütemezést ígértek a filmen dolgozó embereknek. Később arról értesültek a stáb tagjai, hogy Farkas Dóra lett az új tulajdonos. Az ő férje Farkas Zsigmond. Az Átlátszó részletezi, milyen üzleti kapcsolatban áll Rogán Antal apósával, Obrusánszki Zsolttal.

Farkas Dóra opciós jogával élve vette át a Nyugat Kapujában Kft.-ben a tulajdonjogot és az ügyvezetést, arra hivatkozott, hogy nem fizették ki a dolgozókat, alvállalkozókat, és nagyon szeretné, ha elkészülne a film.  A problémák orvoslásában a Nemzeti Filmintézet segítséget ígért neki. Az NFI ellenőrével közösen állítják össze a tartozáslistát, ütemezik a kifizetéseket. Amíg ez zajlik, a munkát felfüggesztik. 

Az Átlátszó tud olyan cégről, amelynek több százmillió forinttal tartozik a produkció. A lap egyik informátora szerint februárig nehezen, de a pénzéhez jutott, azóta viszont nem. Az, hogy mi történt, nem derült ki. Az információk szerint az utómunkálatokra félretettek valamennyi pénzt, de azt nem akarják elkölteni a tartozások kiegyenlítésére. Az újságíró kérdéseire az új ügyvezető nem válaszolt, a férje telefonban annyit mondott, átmeneti pénzügyi problémák adódtak.

 (Címlapképünk forrása a produkció Facebook-oldala)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.