Joaquin Phoenix fél, mi pedig érte aggódhatunk majd

  • narancs.hu
  • 2023. január 12.

Mikrofilm

Megérkezett az előzetes az Örökség rendezőjének legújabb filmjéhez.

Egy paranoid ember epikus odüsszeára indul, hogy hazajusson édesanyjához – szól a Beau Is Afraid története, mely önmagában talán nem hangzik világmegváltó sztorinak.

Elég azonban ránéznünk a stáblistára, na meg a most érkezett előzetesre, hogy máris az év egyik legjobban várt filmjévé váljon.

A rendező, Ari Aster napjaink egyik legfelkapottabb alkotója, ami azért is nagy szó, mert eddigi mindkét nagyjátékfilmje horror volt, ez pedig az egyik legkevésbé megbecsült műfajnak számít. A 2018-as Örökségben egy gyászoló, a múlt árnyaival, na meg természetfölötti jelenségekkel harcoló család vérfagyasztó portréját tárta elénk, majd a 2019-es Fehér éjszakákban egy véres, pogány "fesztivál", szertartás eseményeibe csavart bele egy fordított tündérmesét. Legyen szó éjsötét éjszakáról, vagy vakító napsütésről, Aster zseniálisan teremt hátborzongató hangulatot; elképesztő vizualitással operál, filmjeinek pedig nemcsak története összetett, de figurái is. Emellé pedig színészvezetésben is a legjobbak közé tartozik, Toni Collette és Florence Pugh is élete alakítását nyújtotta filmjeiben.

Nagyok tehát az elvárások, harmadik mozijában azonban Aster kicsit eltávolodik gyökereitől: horror helyett misztikus dramedyt készített. Főszereplőjét a Jokerrel nemrég Oscart nyerő Joaquin Phoenix alakítja. A film címe kezdetben Dissapointment Blvd. volt, a rendező pedig eredetileg egy négyórás rémálom-komédiát ígért vele. Azt egyelőre nem tudni, a címmel együtt a játékidő is megváltozott-e. Aster még 2011-ben készített egy Beau című rövidfilmet – ezt fejlesztette tovább most. Egy interjújában kiemelte: előbb vagy utóbb visszatér majd a horrorfilm műfajához. Addig is biztosak lehetünk viszont benne, hogy a fejsérülés minden egyes filmjében fontos szerepet játszik majd.

A Beau is Afraid a tervek szerint április végén érkezik a tengerentúli mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.