Interjú

„A szakma megalázása”

Muhi András producer

Film

Az ezredforduló óta független producer, tíz évig vezette a hazai filmgyártás egyik legizgalmasabb műhelyét, az Inforg Stúdiót. Több mint 250 film fűződik a nevéhez. Tavaly három nagyjátékfilmjét mutatták be, ám legújabb terveit egy fillérrel sem támogatta a Nemzeti Filmintézet.

Magyar Narancs: Csuja László és Nemes Anna filmje, a Szelíd az első olyan magyar film, amelyet a Sundance Fesztiválon mutattak be, Bernáth Szilárd Larryjéről pedig azt írták, hogy „az utóbbi évek legerősebb filmes debütálása”. Ezeknek a filmeknek ön volt a producere, de ki adta rá a pénzt?

Muhi András: Magyarországon nem lehet állami finanszírozás nélkül filmet készíteni, a filmgyártásban semmiféle hagyománya nincs a mecenatúrának vagy a szponzorációnak. Ezért lényeges, hogy az aktuális kultúrpolitika mit gondol a filmről, a filmkultúráról, és nagyon nem mindegy, hogy milyen játékszabályok szerint osztja a rendelkezésre álló pénzt. Mindezt csak azért mondtam el, mert az említett két film forgatókönyvét, valamint még egyet – Madarász Isti decemberben bemutatott Átjáróházát – még az Andy Vajna-féle kurzus idején fejlesztettük. Vajna halála után, amikor felállt a Nemzeti Filmintézet döntőbizottsága Káel Csaba vezetésével – akit Orbán Viktor 2019. szeptember 1-jétől nevezett ki a mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztosnak –, a döntőbizottság első ülésükön ők még e filmek gyártását támogatták. Vagyis formailag a Nemzeti Filmintézet (NFI) adott pénzt mindhárom nagyjátékfilmemre. De ma már elmondhatom, hogy elképesztő szerencsém volt nekem is és a rendezőknek is, mert akkor Káelék első ijedtükben nem érvényesítették a később nagyon gyorsan kialakított szörnyű támogatási gyakorlatukat. (Bővebben: Csak mi, Magyar Narancs, 2022. július 28.) Az NFI leg­első döntéseinél úgy jártak el, mintha Andy Vajna még élt volna, és ugyanazokból az embe­rek­ből állna a döntőbizottság.

MN: Gratulált önnek valaki az NFI-ből? Például a Szelíd nemzetközi sikere miatt?

MA: Nem. De nemcsak nekem nem, a rendezőknek vagy a stáb többi tagjának sem. Nem lepett meg túlságosan, hiszen az ilyesmi már a Vajna-korszakra sem volt jellemző. Azt a filmes párbeszédet, ami 2010-ig kifejezetten élő és konstruktív volt az akkori döntéshozó Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA), a Magyar Filmművészek Szövetsége (MFSZ) vezetőségével vagy a Filmes Ke­rekasztal tagjaival is, Vajna teljes mértékben elvágta, és ehhez tartja magát az NFI is. De nincs ebben semmi meglepő, ez is csak a jelenlegi hatalom gondolkodásmódját tükrözi vissza.

MN: A legfrissebb önnel kapcsolatos hír, hogy elnyerte az Árvai Jolán-díjat. Ezt a díjat 2003-tól eredetileg olyan filmes szakembereknek – elsőként Romwalter Béla fővilágosítónak – ítélték oda, akik nem részesülhetnek művészeti elismerésben. Milyen érzésekkel veszi át februárban a díjat?

MA: Nagyon örülök neki. A díjat hosszú ideig nem adták ki, most viszont úgy döntött az ezzel foglalkozó alapítvány, hogy a legjobb független producernek adja. Ez azért fontos, mert Árvai Jolán is producer volt, ráadásul az elsők között a rendszerváltás után, aki valóban producerként gondolkodott, és ilyen szellemben vezette a Magyar Televíziónál a Fiatal Művészek Stúdióját. Azért is fontos ez a díj a számomra, mert a teljes produceri mezőnyből elsőként választottak engem, ami hatalmas megtiszteltetés. Ráadásul tizenegy tagú zsűri döntött erről, és tudomásom szerint egyhangúan szavaztak rám.

MN: Kire mondhatják ma Magyarországon azt, hogy „független producer”?

MA: Az a helyzet, hogy nálunk minden producer egyszerre független is, meg nem is. A függetlenség inkább a szemléleti különbséget, a minőségre való törekvést jelentheti. Talán azért kaptam én a díjat, mert én nem vagyok „egyvágányú”, a játékfilmek mellett kísérleti és dokumentumfilmjeim is vannak, valamint kisfilmek és animációs munkák is. Mindemellett az Inforg Stúdió igazi tehetségkutató és tehetséggondozó műhelyként működött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.