Interjú

„A szakma megalázása”

Muhi András producer

Film

Az ezredforduló óta független producer, tíz évig vezette a hazai filmgyártás egyik legizgalmasabb műhelyét, az Inforg Stúdiót. Több mint 250 film fűződik a nevéhez. Tavaly három nagyjátékfilmjét mutatták be, ám legújabb terveit egy fillérrel sem támogatta a Nemzeti Filmintézet.

Magyar Narancs: Csuja László és Nemes Anna filmje, a Szelíd az első olyan magyar film, amelyet a Sundance Fesztiválon mutattak be, Bernáth Szilárd Larryjéről pedig azt írták, hogy „az utóbbi évek legerősebb filmes debütálása”. Ezeknek a filmeknek ön volt a producere, de ki adta rá a pénzt?

Muhi András: Magyarországon nem lehet állami finanszírozás nélkül filmet készíteni, a filmgyártásban semmiféle hagyománya nincs a mecenatúrának vagy a szponzorációnak. Ezért lényeges, hogy az aktuális kultúrpolitika mit gondol a filmről, a filmkultúráról, és nagyon nem mindegy, hogy milyen játékszabályok szerint osztja a rendelkezésre álló pénzt. Mindezt csak azért mondtam el, mert az említett két film forgatókönyvét, valamint még egyet – Madarász Isti decemberben bemutatott Átjáróházát – még az Andy Vajna-féle kurzus idején fejlesztettük. Vajna halála után, amikor felállt a Nemzeti Filmintézet döntőbizottsága Káel Csaba vezetésével – akit Orbán Viktor 2019. szeptember 1-jétől nevezett ki a mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztosnak –, a döntőbizottság első ülésükön ők még e filmek gyártását támogatták. Vagyis formailag a Nemzeti Filmintézet (NFI) adott pénzt mindhárom nagyjátékfilmemre. De ma már elmondhatom, hogy elképesztő szerencsém volt nekem is és a rendezőknek is, mert akkor Káelék első ijedtükben nem érvényesítették a később nagyon gyorsan kialakított szörnyű támogatási gyakorlatukat. (Bővebben: Csak mi, Magyar Narancs, 2022. július 28.) Az NFI leg­első döntéseinél úgy jártak el, mintha Andy Vajna még élt volna, és ugyanazokból az embe­rek­ből állna a döntőbizottság.

MN: Gratulált önnek valaki az NFI-ből? Például a Szelíd nemzetközi sikere miatt?

MA: Nem. De nemcsak nekem nem, a rendezőknek vagy a stáb többi tagjának sem. Nem lepett meg túlságosan, hiszen az ilyesmi már a Vajna-korszakra sem volt jellemző. Azt a filmes párbeszédet, ami 2010-ig kifejezetten élő és konstruktív volt az akkori döntéshozó Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA), a Magyar Filmművészek Szövetsége (MFSZ) vezetőségével vagy a Filmes Ke­rekasztal tagjaival is, Vajna teljes mértékben elvágta, és ehhez tartja magát az NFI is. De nincs ebben semmi meglepő, ez is csak a jelenlegi hatalom gondolkodásmódját tükrözi vissza.

MN: A legfrissebb önnel kapcsolatos hír, hogy elnyerte az Árvai Jolán-díjat. Ezt a díjat 2003-tól eredetileg olyan filmes szakembereknek – elsőként Romwalter Béla fővilágosítónak – ítélték oda, akik nem részesülhetnek művészeti elismerésben. Milyen érzésekkel veszi át februárban a díjat?

MA: Nagyon örülök neki. A díjat hosszú ideig nem adták ki, most viszont úgy döntött az ezzel foglalkozó alapítvány, hogy a legjobb független producernek adja. Ez azért fontos, mert Árvai Jolán is producer volt, ráadásul az elsők között a rendszerváltás után, aki valóban producerként gondolkodott, és ilyen szellemben vezette a Magyar Televíziónál a Fiatal Művészek Stúdióját. Azért is fontos ez a díj a számomra, mert a teljes produceri mezőnyből elsőként választottak engem, ami hatalmas megtiszteltetés. Ráadásul tizenegy tagú zsűri döntött erről, és tudomásom szerint egyhangúan szavaztak rám.

MN: Kire mondhatják ma Magyarországon azt, hogy „független producer”?

MA: Az a helyzet, hogy nálunk minden producer egyszerre független is, meg nem is. A függetlenség inkább a szemléleti különbséget, a minőségre való törekvést jelentheti. Talán azért kaptam én a díjat, mert én nem vagyok „egyvágányú”, a játékfilmek mellett kísérleti és dokumentumfilmjeim is vannak, valamint kisfilmek és animációs munkák is. Mindemellett az Inforg Stúdió igazi tehetségkutató és tehetséggondozó műhelyként működött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.