Gyűlnek a fellegek Francis Ford Coppola megaprojektje körül

Mikrofilm

A Megalopolis forgatása egyre jobban hasonlít a legendásan botrányos Apokalipszis most készítésére.

Az Apokalipszis most után ismét gigaprojektbe vágna Francis Ford Coppola – írtuk még 2019-ben, amikor napvilágra került a rendezőlegenda legújabb filmjének híre. Coppola már ekkor éveket áldozott a Megalopolis című tervére, amely New Yorkban játszódik és egy építészről szól. A Keresztapa-trilógia és a Magánbeszélgetés alkotójának filmográfiájában a 2016-os Distant Vision a legutóbbi cím – ez egy jelenleg is zajló kísérleti film, melynek bizonyos részeit 2015-ben és 2016-ban levetítették amerikai főiskolákon. A legutóbbi hagyományos filmje a 2011-es, nem túl nagy sikert arató Mostantól napkeltéig volt. Persze azóta sem tétlenkedik: újravágta a Keresztapa 3-at és az Apokalipszis mostot is. Az utóbbit is tartalmazó, a leghíresebb rendezői változatokat listázó cikkünk itt olvasható; az Apokalipszis most Végső vágatának külön cikket is szenteltünk; de magával a rendezővel is többször készítettünk már interjút, legutóbb 2014-ben.

Mint e cikkeinkből is kiderül, az Apokalipszis mostnak nemcsak az utóélete, de a születése is küzdelmes volt: a költségek elszálltak, a forgatási helyszínt trópusi vihar tépázta meg, Martin Sheen szívinfarktust kapott, Marlon Brando pedig egyszer nem akart, máskor nem tudott dolgozni. Mindezeket remekül mutatja be a Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse című dokumentumfilm.

Apokalipszis úgy - Coppola vezényel

 
Coppola az Apokalipszis most forgatásán
Forrás: IMDb

A hírek szerint lassan Coppola legújabb filmjének forgatásán is hasonló őrület uralkodik. A rendező legutóbbi filmjeit mind maga finanszírozta, de ezek kisebb költségvetésű, független alkotások voltak, míg a Megalopolis igazi gigaprojekt, mely egy eddig nem látott, új technológiával készül. Ennek lényege, hogy

a stúdió teljes egészét mozgatható LED-panelek borítják, így a hagyományos világítási- és kameratechnikák ötvözhetőek a digitális filmkészítéssel.

Mindezt nem hangzik túl „függetlennek” vagy olcsónak, és nem is az: a büdzsé nemrég valahol 120 millió dollár körül tartott, de valószínűleg már ezt is jócskán átlépte. Coppola mindezt ugyancsak saját zsebből finanszírozza, például úgy, hogy eladta kaliforniai borbirtokait. A 80-90 naposra tervezett forgatásnak már a felén túl van a stáb, nem tudni viszont, valaha a végére jutnak-e.

A The Hollywood Reporternek nyilatkozó forrás szerint a rendező soha nem készített még ilyen, virtuális effektekben gazdag filmet, tavaly decemberben azonban kirúgta a stáb ezekért felelős tagjainak nagy részét, a maradék stábtagok pedig maguk hagyták ott a projektet. Köztük van mások mellett A Wall Street farkasa effektjeiért felelős supervisor, Mark Russell is. A lap megjegyzi, hogy harminc éve Coppola a Drakula forgatásán hasonló módon rúgta ki a komplett vizuális effektekért felelős részleget. Ugyancsak otthagyta a produkciót a látványtervező és az art director is. De közben már meg is kezdődött az új emberek felvétele, a hírek szerint ugyanis a rendező már annyit beleölt álomtervébe, hogy semmi pénzért nem állna le.

A cikk megjelenését követően Coppola sajtóközleményben védte meg filmjét: ebben azt állította, hogy a büdzsét vagy a forgatás ütemét tekintve sincs gond, egyszerűen költségmenedzselési okból vált meg pár stábtagtól. Szerinte a helyzet közel sem olyan drámai, az Apokalipszis mosthoz pedig nem is hasonlítható a Megalopolis forgatása. „Soha nem dolgoztam még filmen, ahol ennyire elégedett voltam a stábbal” – írta. „Ezek a riportok soha nem írják le, kik a forrásaik. Nekik azt üzenem: haha, csak várjanak és majd meglátják. Mert ez gyönyörű film és főleg azért, mert remek emberekkel dolgozok együtt benne” – tette hozzá.

A Megalopolisban olyan színészek szerepelnek, mint Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Forest Whitaker, Laurence Fishburne, Jon Voight, Talia Shire, Jason Schwartzman vagy Dustin Hoffman. A főszereplők között van az a Shia LaBeouf aki az elmúlt években botrányai miatt egyre inkább a perifériára szorult Hollywoodban; erről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

A film körüli balhé hatására egy másik színész, Adam Driver meg is szólalt. „Itt minden rendben van! Nem igazán értem, milyen forgatásról beszéltek, mert ez nem olyan. Voltam már olyan forgatáson, ahol valódi káosz volt, de ez távol áll attól” – fogalmazott, kiemelve, hogy Coppola olyan környezetet teremtett, amelyben minden az inspirációról szól. A rendezőhöz hasonlóan a színész is elmondta, hogy ez élete egyik legjobb filmélménye. A távozó szakemberekről nem ejtett szót.

Őket azóta is nagy erővel pótolja Coppola: máris megérkezett például A mandalóri és a Csillag születik látványtervezője, Bradley Rubin – igaz, ehhez a szakma érdekvédelmét ellátó céhnek is lesz pár szava, szabályaik szerint ugyanis nem lehet csak úgy kirugdosni a látványtervezőket a forgatásokról.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.