Gyűlnek a fellegek Francis Ford Coppola megaprojektje körül

Mikrofilm

A Megalopolis forgatása egyre jobban hasonlít a legendásan botrányos Apokalipszis most készítésére.

Az Apokalipszis most után ismét gigaprojektbe vágna Francis Ford Coppola – írtuk még 2019-ben, amikor napvilágra került a rendezőlegenda legújabb filmjének híre. Coppola már ekkor éveket áldozott a Megalopolis című tervére, amely New Yorkban játszódik és egy építészről szól. A Keresztapa-trilógia és a Magánbeszélgetés alkotójának filmográfiájában a 2016-os Distant Vision a legutóbbi cím – ez egy jelenleg is zajló kísérleti film, melynek bizonyos részeit 2015-ben és 2016-ban levetítették amerikai főiskolákon. A legutóbbi hagyományos filmje a 2011-es, nem túl nagy sikert arató Mostantól napkeltéig volt. Persze azóta sem tétlenkedik: újravágta a Keresztapa 3-at és az Apokalipszis mostot is. Az utóbbit is tartalmazó, a leghíresebb rendezői változatokat listázó cikkünk itt olvasható; az Apokalipszis most Végső vágatának külön cikket is szenteltünk; de magával a rendezővel is többször készítettünk már interjút, legutóbb 2014-ben.

Mint e cikkeinkből is kiderül, az Apokalipszis mostnak nemcsak az utóélete, de a születése is küzdelmes volt: a költségek elszálltak, a forgatási helyszínt trópusi vihar tépázta meg, Martin Sheen szívinfarktust kapott, Marlon Brando pedig egyszer nem akart, máskor nem tudott dolgozni. Mindezeket remekül mutatja be a Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse című dokumentumfilm.

Apokalipszis úgy - Coppola vezényel

 
Coppola az Apokalipszis most forgatásán
Forrás: IMDb

A hírek szerint lassan Coppola legújabb filmjének forgatásán is hasonló őrület uralkodik. A rendező legutóbbi filmjeit mind maga finanszírozta, de ezek kisebb költségvetésű, független alkotások voltak, míg a Megalopolis igazi gigaprojekt, mely egy eddig nem látott, új technológiával készül. Ennek lényege, hogy

a stúdió teljes egészét mozgatható LED-panelek borítják, így a hagyományos világítási- és kameratechnikák ötvözhetőek a digitális filmkészítéssel.

Mindezt nem hangzik túl „függetlennek” vagy olcsónak, és nem is az: a büdzsé nemrég valahol 120 millió dollár körül tartott, de valószínűleg már ezt is jócskán átlépte. Coppola mindezt ugyancsak saját zsebből finanszírozza, például úgy, hogy eladta kaliforniai borbirtokait. A 80-90 naposra tervezett forgatásnak már a felén túl van a stáb, nem tudni viszont, valaha a végére jutnak-e.

A The Hollywood Reporternek nyilatkozó forrás szerint a rendező soha nem készített még ilyen, virtuális effektekben gazdag filmet, tavaly decemberben azonban kirúgta a stáb ezekért felelős tagjainak nagy részét, a maradék stábtagok pedig maguk hagyták ott a projektet. Köztük van mások mellett A Wall Street farkasa effektjeiért felelős supervisor, Mark Russell is. A lap megjegyzi, hogy harminc éve Coppola a Drakula forgatásán hasonló módon rúgta ki a komplett vizuális effektekért felelős részleget. Ugyancsak otthagyta a produkciót a látványtervező és az art director is. De közben már meg is kezdődött az új emberek felvétele, a hírek szerint ugyanis a rendező már annyit beleölt álomtervébe, hogy semmi pénzért nem állna le.

A cikk megjelenését követően Coppola sajtóközleményben védte meg filmjét: ebben azt állította, hogy a büdzsét vagy a forgatás ütemét tekintve sincs gond, egyszerűen költségmenedzselési okból vált meg pár stábtagtól. Szerinte a helyzet közel sem olyan drámai, az Apokalipszis mosthoz pedig nem is hasonlítható a Megalopolis forgatása. „Soha nem dolgoztam még filmen, ahol ennyire elégedett voltam a stábbal” – írta. „Ezek a riportok soha nem írják le, kik a forrásaik. Nekik azt üzenem: haha, csak várjanak és majd meglátják. Mert ez gyönyörű film és főleg azért, mert remek emberekkel dolgozok együtt benne” – tette hozzá.

A Megalopolisban olyan színészek szerepelnek, mint Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Forest Whitaker, Laurence Fishburne, Jon Voight, Talia Shire, Jason Schwartzman vagy Dustin Hoffman. A főszereplők között van az a Shia LaBeouf aki az elmúlt években botrányai miatt egyre inkább a perifériára szorult Hollywoodban; erről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

A film körüli balhé hatására egy másik színész, Adam Driver meg is szólalt. „Itt minden rendben van! Nem igazán értem, milyen forgatásról beszéltek, mert ez nem olyan. Voltam már olyan forgatáson, ahol valódi káosz volt, de ez távol áll attól” – fogalmazott, kiemelve, hogy Coppola olyan környezetet teremtett, amelyben minden az inspirációról szól. A rendezőhöz hasonlóan a színész is elmondta, hogy ez élete egyik legjobb filmélménye. A távozó szakemberekről nem ejtett szót.

Őket azóta is nagy erővel pótolja Coppola: máris megérkezett például A mandalóri és a Csillag születik látványtervezője, Bradley Rubin – igaz, ehhez a szakma érdekvédelmét ellátó céhnek is lesz pár szava, szabályaik szerint ugyanis nem lehet csak úgy kirugdosni a látványtervezőket a forgatásokról.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.