Gyűlnek a fellegek Francis Ford Coppola megaprojektje körül

Mikrofilm

A Megalopolis forgatása egyre jobban hasonlít a legendásan botrányos Apokalipszis most készítésére.

Az Apokalipszis most után ismét gigaprojektbe vágna Francis Ford Coppola – írtuk még 2019-ben, amikor napvilágra került a rendezőlegenda legújabb filmjének híre. Coppola már ekkor éveket áldozott a Megalopolis című tervére, amely New Yorkban játszódik és egy építészről szól. A Keresztapa-trilógia és a Magánbeszélgetés alkotójának filmográfiájában a 2016-os Distant Vision a legutóbbi cím – ez egy jelenleg is zajló kísérleti film, melynek bizonyos részeit 2015-ben és 2016-ban levetítették amerikai főiskolákon. A legutóbbi hagyományos filmje a 2011-es, nem túl nagy sikert arató Mostantól napkeltéig volt. Persze azóta sem tétlenkedik: újravágta a Keresztapa 3-at és az Apokalipszis mostot is. Az utóbbit is tartalmazó, a leghíresebb rendezői változatokat listázó cikkünk itt olvasható; az Apokalipszis most Végső vágatának külön cikket is szenteltünk; de magával a rendezővel is többször készítettünk már interjút, legutóbb 2014-ben.

Mint e cikkeinkből is kiderül, az Apokalipszis mostnak nemcsak az utóélete, de a születése is küzdelmes volt: a költségek elszálltak, a forgatási helyszínt trópusi vihar tépázta meg, Martin Sheen szívinfarktust kapott, Marlon Brando pedig egyszer nem akart, máskor nem tudott dolgozni. Mindezeket remekül mutatja be a Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse című dokumentumfilm.

Apokalipszis úgy - Coppola vezényel

 
Coppola az Apokalipszis most forgatásán
Forrás: IMDb

A hírek szerint lassan Coppola legújabb filmjének forgatásán is hasonló őrület uralkodik. A rendező legutóbbi filmjeit mind maga finanszírozta, de ezek kisebb költségvetésű, független alkotások voltak, míg a Megalopolis igazi gigaprojekt, mely egy eddig nem látott, új technológiával készül. Ennek lényege, hogy

a stúdió teljes egészét mozgatható LED-panelek borítják, így a hagyományos világítási- és kameratechnikák ötvözhetőek a digitális filmkészítéssel.

Mindezt nem hangzik túl „függetlennek” vagy olcsónak, és nem is az: a büdzsé nemrég valahol 120 millió dollár körül tartott, de valószínűleg már ezt is jócskán átlépte. Coppola mindezt ugyancsak saját zsebből finanszírozza, például úgy, hogy eladta kaliforniai borbirtokait. A 80-90 naposra tervezett forgatásnak már a felén túl van a stáb, nem tudni viszont, valaha a végére jutnak-e.

A The Hollywood Reporternek nyilatkozó forrás szerint a rendező soha nem készített még ilyen, virtuális effektekben gazdag filmet, tavaly decemberben azonban kirúgta a stáb ezekért felelős tagjainak nagy részét, a maradék stábtagok pedig maguk hagyták ott a projektet. Köztük van mások mellett A Wall Street farkasa effektjeiért felelős supervisor, Mark Russell is. A lap megjegyzi, hogy harminc éve Coppola a Drakula forgatásán hasonló módon rúgta ki a komplett vizuális effektekért felelős részleget. Ugyancsak otthagyta a produkciót a látványtervező és az art director is. De közben már meg is kezdődött az új emberek felvétele, a hírek szerint ugyanis a rendező már annyit beleölt álomtervébe, hogy semmi pénzért nem állna le.

A cikk megjelenését követően Coppola sajtóközleményben védte meg filmjét: ebben azt állította, hogy a büdzsét vagy a forgatás ütemét tekintve sincs gond, egyszerűen költségmenedzselési okból vált meg pár stábtagtól. Szerinte a helyzet közel sem olyan drámai, az Apokalipszis mosthoz pedig nem is hasonlítható a Megalopolis forgatása. „Soha nem dolgoztam még filmen, ahol ennyire elégedett voltam a stábbal” – írta. „Ezek a riportok soha nem írják le, kik a forrásaik. Nekik azt üzenem: haha, csak várjanak és majd meglátják. Mert ez gyönyörű film és főleg azért, mert remek emberekkel dolgozok együtt benne” – tette hozzá.

A Megalopolisban olyan színészek szerepelnek, mint Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Forest Whitaker, Laurence Fishburne, Jon Voight, Talia Shire, Jason Schwartzman vagy Dustin Hoffman. A főszereplők között van az a Shia LaBeouf aki az elmúlt években botrányai miatt egyre inkább a perifériára szorult Hollywoodban; erről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

A film körüli balhé hatására egy másik színész, Adam Driver meg is szólalt. „Itt minden rendben van! Nem igazán értem, milyen forgatásról beszéltek, mert ez nem olyan. Voltam már olyan forgatáson, ahol valódi káosz volt, de ez távol áll attól” – fogalmazott, kiemelve, hogy Coppola olyan környezetet teremtett, amelyben minden az inspirációról szól. A rendezőhöz hasonlóan a színész is elmondta, hogy ez élete egyik legjobb filmélménye. A távozó szakemberekről nem ejtett szót.

Őket azóta is nagy erővel pótolja Coppola: máris megérkezett például A mandalóri és a Csillag születik látványtervezője, Bradley Rubin – igaz, ehhez a szakma érdekvédelmét ellátó céhnek is lesz pár szava, szabályaik szerint ugyanis nem lehet csak úgy kirugdosni a látványtervezőket a forgatásokról.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.