Valósággá vált sci-fi: a Disney néhány háttérszínészt már be is szkennelt digitálisan

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 8.

Mikrofilm

A színészek jelenleg is zajló sztrájkának egyik fő követelése, hogy a stúdiók ne tehessék meg azt, amit a WandaVízió néhány szereplőjével a jelek szerint már meg is tettek.

Több mint egy hónapja tart már a színészek sztrájkja, akik a május óta szintén sztrájkoló forgatókönyvírókhoz csatlakoztak. Követeléseik több ponton is megegyeznek: magasabb fizetést és nagyobb jogdíjakat szeretnének, valamint biztosítékokat arra, hogy a mesterséges intelligencia (AI) nem veszi át a helyüket a közeljövőben, továbbá elegük van abból, hogy a streamingplatformok kizsigerelik az ipart. Mindez persze ma még utópiának hangzik, de ki gondolta volna pár évvel ezelőtt, hogy a technika máris képes lesz olyan szövegeket létrehozni, amelyekről nem lehet megállapítani, gép vagy ember alkotta-e őket. A színészek sztrájkját ebben a cikkünkben mutattuk be részletesebben.

Az egyik legnagyobb felháborodást a színészek digitális lecserélése váltotta ki: a producerek ajánlata szerint a statisztákat és háttérszínészeket digitálisan beszkennelnék, amiért egynapi bért kapnának, majd a cégek örökre birtokolhatnák a színészek digitális mását és bármikor felhasználhatnák azt bármilyen projektre anélkül, hogy a színészek beleegyezésére volna szükségük. A jelek szerint mindezt a stúdiók olyan komolyan gondolták hogy volt, ahol már el is kezdték alkalmazni.

A WandaVízió című Marvel-sorozat háttérszínészei egy interjúban bevallották, hogy a forgatás egy pontján beterelték őket egy kamerákkal teli „traktor utánfutóba”, ahol 15 percen keresztül fotózták és szkennelték őket mindenféle szögből, miközben különböző arckifejezéseket kellett ölteniük.

Minderre semmilyen magyarázatot nem kaptak, majd egyszerűen elengedték őket.

„Tedd ki a kezet, és most vissza le! Nézz erre! Nézz arra! Vágj ijesztő arcot! Hadd lássuk most a meglepődést” – emlékezett vissza a sztrájkoló színészek szakszervezetének tagja, Alexandria Rubalcaba arra, hogyan zajlott a folyamat. Hozzátette: részt vett ugyan benne, de soha nem adott a Disney-nek engedélyt arra, hogy felhasználják digitális replikáját. „Mi van, ha nem akarok benne lenni a MarioVízióban, vagy a SarahVízióban? Félek, hogy az AI előbb-utóbb eltörli a háttérszínészeket. Nem fogják többé a hasznunkat venni” – fogalmazott. A WandaVízióért 187 dolláros (mai árfolyammal mintegy 66 ezer forintos) napidíjat kapott, vagyis azt a minimumot, amit a Színészek Céhe (SAG-AFTRA) garantál számára.

A háttérszínészek többségét Rubalcabához hasonlóan szintén beszkennelték. Senki nem akart ugyanis problémásnak tűnni, azaz senki nem akarta elveszíteni a munkáját azzal, hogy ellentmond. A statisztákra és háttérszínészekre ugyanis már most is bármikor lecserélhető emberekként tekintenek a stúdiók, épp ezért akarják megkaparintani a digitális replikájukat. Az AI térnyerése egyelőre tehát nem Dwayne ’The Rock’ Johnson vagy a hozzá hasonló szupersztárok munkáját fenyegeti, hanem épp a háttéremberek megélhetését.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.