Nincs új a nap alatt: ismét Dwayne ’The Rock’ Johnson a legjobban fizetett színész

  • narancs.hu
  • 2023. július 21.

Mikrofilm

Egy karácsonyi mókáért hozzávágtak 50 millió dollárt.

Szuperhősös bukás ide, balhé Vin Diesellel oda, saját életéről szóló sorozatának, a Young Rocknak az elkaszálása amoda – úgy néz ki, mindegy Dwayne ’The Rock’ Johnson mit csinál, így is úgy is ő marad Hollywood legjobban fizetett színésze.

A Wikipedia szerint a pankrátorból lett színész 2016-ban 64,5 millióval volt először első ezen a listán, 2017-ben 65 millióval a dobogó második fokára szorult Mark Wahlberg mögött, 2018-ban viszont hiába keresett már 124 millió dollárt, ismét második lett, ezúttal George Clooney mögött. 2019-ben már megint ő kereste a legtöbbet 89,4 millióval, majd 2020-ban úgy őrizte meg vezető pozícióját 87,5 millióval, hogy abban az évben nem is volt friss filmje. 2021-ben Daniel Craig előzte meg – ekkor kötött vele két filmre szóló szerződést a Netflix a Tőrbe ejtve folytatásaira –, tavaly pedig Johnsonnak esélye sem volt a Top Gun: Maverickkel csúcsra jutó Tom Cruise, az Oscaron botrányt okozó Will Smith, a hamarosan érkező Scorsese-moziban brillírozó Leonardo DiCaprio, vagy épp a kitudja hányadik virágzását élő Brad Pittel szemben – mögöttük „csak” az ötödik legjobban fizetett színész volt 22,5 millióval.

Idén azonban ismét visszamászott a trónra: az Amazon 50 millió dollárt fizetett neki a Red One című karácsonyi filmért, amelyben az egykori Amerika kapitánnyal, Chris Evansszal bolondozik majd. Ez persze hatalmas összeg egyetlen filmszerepért, ám egyáltalán nem számít rekordnak – a legjobban fizető szerepek ugyanis jellemzően azok, amelyeknél a színészeknek sikerül kiharcolniuk, hogy a film bevételéből is részesedjenek. Így tett Bruce Willis a Hatodik érzék, Keanu Reeves a Mátrix-folytatások, Robert Downey Jr. a Vasember-szerepei, vagy épp Tom Cruise a Mission: Impossible-sorozat és a Top Gun: Maverick esetében. A Red One viszont az Amazon Prime-re érkezik, így nem lesznek bevételei, Johnsonnak pedig be kell érnie rongyos 50 millióval.

Mindez ironikus módon jól rávilágít arra is, mi áll a színészek sztrájkja mögött. A színészek szó hallatán persze mindenki Johnsonra és a többi hipergazdag világsztárra gondol – szolidaritásból akad is közülük, aki részt vesz a tüntetésen, vagy épp kivonul a premierről, ahogy az Oppenheimer főszereplői tették. Valójában azonban egyáltalán nem az ő megélhetésük van veszélyben, hanem a háttérszínészeké, statisztáké és azoké, akikről nem szólnak a pletykalapok. Őket akarják beszkennelni a stúdiók, hogy digitális másukat bármikor, engedélyük nélkül felhasználhassák, ők azok, akiket az infláció miatt érzékenyen érintenek az évek óta változatlan fizetések, és szintén ők bánhatják, hogy a streamingek kora óta nem kapnak jogdíjakat és részesedéseket (residual). A TikTok tele van csalódott és elkeseredett, most pedig sztrájkba lépő színészek vallomásaival, akikkel egy rakás filmben és sorozatban találkozhattunk, így azt hihettük, remekül élnek – pedig ez nem feltétlen van így.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.