Nincs új a nap alatt: ismét Dwayne ’The Rock’ Johnson a legjobban fizetett színész

  • narancs.hu
  • 2023. július 21.

Mikrofilm

Egy karácsonyi mókáért hozzávágtak 50 millió dollárt.

Szuperhősös bukás ide, balhé Vin Diesellel oda, saját életéről szóló sorozatának, a Young Rocknak az elkaszálása amoda – úgy néz ki, mindegy Dwayne ’The Rock’ Johnson mit csinál, így is úgy is ő marad Hollywood legjobban fizetett színésze.

A Wikipedia szerint a pankrátorból lett színész 2016-ban 64,5 millióval volt először első ezen a listán, 2017-ben 65 millióval a dobogó második fokára szorult Mark Wahlberg mögött, 2018-ban viszont hiába keresett már 124 millió dollárt, ismét második lett, ezúttal George Clooney mögött. 2019-ben már megint ő kereste a legtöbbet 89,4 millióval, majd 2020-ban úgy őrizte meg vezető pozícióját 87,5 millióval, hogy abban az évben nem is volt friss filmje. 2021-ben Daniel Craig előzte meg – ekkor kötött vele két filmre szóló szerződést a Netflix a Tőrbe ejtve folytatásaira –, tavaly pedig Johnsonnak esélye sem volt a Top Gun: Maverickkel csúcsra jutó Tom Cruise, az Oscaron botrányt okozó Will Smith, a hamarosan érkező Scorsese-moziban brillírozó Leonardo DiCaprio, vagy épp a kitudja hányadik virágzását élő Brad Pittel szemben – mögöttük „csak” az ötödik legjobban fizetett színész volt 22,5 millióval.

Idén azonban ismét visszamászott a trónra: az Amazon 50 millió dollárt fizetett neki a Red One című karácsonyi filmért, amelyben az egykori Amerika kapitánnyal, Chris Evansszal bolondozik majd. Ez persze hatalmas összeg egyetlen filmszerepért, ám egyáltalán nem számít rekordnak – a legjobban fizető szerepek ugyanis jellemzően azok, amelyeknél a színészeknek sikerül kiharcolniuk, hogy a film bevételéből is részesedjenek. Így tett Bruce Willis a Hatodik érzék, Keanu Reeves a Mátrix-folytatások, Robert Downey Jr. a Vasember-szerepei, vagy épp Tom Cruise a Mission: Impossible-sorozat és a Top Gun: Maverick esetében. A Red One viszont az Amazon Prime-re érkezik, így nem lesznek bevételei, Johnsonnak pedig be kell érnie rongyos 50 millióval.

Mindez ironikus módon jól rávilágít arra is, mi áll a színészek sztrájkja mögött. A színészek szó hallatán persze mindenki Johnsonra és a többi hipergazdag világsztárra gondol – szolidaritásból akad is közülük, aki részt vesz a tüntetésen, vagy épp kivonul a premierről, ahogy az Oppenheimer főszereplői tették. Valójában azonban egyáltalán nem az ő megélhetésük van veszélyben, hanem a háttérszínészeké, statisztáké és azoké, akikről nem szólnak a pletykalapok. Őket akarják beszkennelni a stúdiók, hogy digitális másukat bármikor, engedélyük nélkül felhasználhassák, ők azok, akiket az infláció miatt érzékenyen érintenek az évek óta változatlan fizetések, és szintén ők bánhatják, hogy a streamingek kora óta nem kapnak jogdíjakat és részesedéseket (residual). A TikTok tele van csalódott és elkeseredett, most pedig sztrájkba lépő színészek vallomásaival, akikkel egy rakás filmben és sorozatban találkozhattunk, így azt hihettük, remekül élnek – pedig ez nem feltétlen van így.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.