Leállt a filmipar, sztrájkba lépnek az amerikai színészek – de mit is akarnak?

Mikrofilm

Nincs több kamera előtti vagy mögötti munka, promóciós körút, interjúk, fesztiválok vagy díjátadók. A színészek az írókhoz hasonlóan nagyobb kompenzációt akarnak és az AI-ra is kiterjedő, megfelelő megállapodást.

A hollywoodi írók immár több mint két hónapja sztrájkolnak többek között az alacsony jogdíjak, a streamingek és a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence – AI) miatt (követeléseiket, valamint magát a sztrájkot ebben és ebben a cikkünkben mutattuk be). Nem ők az egyetlenek azonban, akik változást szeretnének ezekben a témákban: az amerikai színészek szintén elégedetlenek a helyzettel.

Az őket tömörítő, több mint 160 ezer tagot számláló SAG-AFTRA (Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists) szervezet csütörtökön jelentette be, hogy szintén sztrájkba lépnek, miután nem sikerült megegyezniük a producereket tömörítő AMPTP-vel (Mozis és Televíziós Producerek Szövetsége). Eredetileg június 30-ig voltak érvényesek a korábbi szerződések, de a határidőt kitolták július 12-ig – ám addig az időpontig sem jutottak dűlőre a felek. A szakszervezet 65 ezer, a kérdésben szavazó tagjának 98 százaléka támogatta a sztrájkot.

Ez lesz a második alkalom Hollywood történetében, hogy az írók és színészek egyszerre tartanak munkabeszüntetést. Az első és eddig egyetlen ilyen alkalom 1960-ban volt, amikor a színészi szakszervezet élén még Ronald Reagan állt – akkor szintén egy forradalmi változás, a felfutóban lévő tévéipar miatt léptek sztájkba az írók és a színészek. A reklámszínészek emellett 2000-ben, a film- és tévészínészek pedig legutóbb 1986-ban léptek sztrájkba.

USA WGA SAG AFTRA STRIKE

 
Fotó: MTI/EPA/Etienne Laurent
 

 

„A szakszervezeti tagoknak be kell fejezniük a munkát, amíg nem sikerül egy fair szerződést kötnünk. Nem hagytak számunkra más lehetőséget” – fogalmazott a szervezetet képviselő Duncan Crabtree-Ireland. Fran Drescher elnök nála is erősebben fogalmazott:

„Egy rendkívül kapzsi vállalkozás áldozatai vagyunk. Egy ponton kötelesek vagyunk kimondani: nem, ezt nem tűrhetjük tovább.

Őrültek vagyok, mit csináltok? Miért csináljátok ezt?”. Hozzátette: a streamingek és az AI teljesen megváltoztatja, vagy épp meg fogja változtatni a filmipart, a szerződéseknek pedig ennek megfelelően szintén változniuk kell.

A színészek pénteken már táblákkal felszerelkezve csatlakoztak a stúdiók előtt tüntető írókhoz. A sztrájkszabályok szerint a SAG-AFTRA tagjai nemcsak nem léphetnek kamera elé, de nem végezhetnek semmilyen kamera mögötti színészei munkát sem, így nem szinkronizálhatnak, narrálhatnak vagy énekelhetnek. Nem jelenhetnek meg premiereken sem, nem adhatnak interjút az elkészült munkájukkal kapcsolatban, nem mehetnek díjátadókra, filmfesztiválra és a social mediában sem reklámozhatják filmjeiket.

Épp a sztrájk indulásakor tartották az év egyik legjobban várt premierjét: Christopher Nolan Oppenheimere Londonban debütált, amelyen a film magyar szereplője, a Szilárd Leót alakító Haumann Máté is részt vett. A színészek – köztük Matt Damon és Emily Blunt – azonban a sztrájk életbe lépésével még a vetítés előtt távoztak.

A sztrájkkal viszont nemcsak az ilyen nagyszabású premiereknek áldozott le, de az olyan, egyébként is bajban lévő eseményeknek is, mint az év legnagyobb képregényes fesztiválja, a San Diegó-i Comic Con, melyet ebben a cikkünkben mutattunk be. A legnagyobb presztízsű tévés díj, az Emmy jelöltjeit még a sztrájk előtt, szerdán kihirdették – a kampányolás azonban várhatóan elmarad.

Míg az írók sztrájkra után néhány produkció – mint például az HBO Trónok harca-spinoffjának, a Sárkányok házának második évada – tovább foroghatott az írók részvétele nélkül is a már elkészült forgatókönyvekkel,

a színészek munkabeszüntetésével gyakorlatilag minden produkció és forgatás azonnal leállt.

Itt is akadnak azonban kiskapuk: a már emlegetett Sárkányok háza felvételei tovább folytatódnak az Egyesült Királyságban a nyáron, hiszen azon többségében brit színészek dolgoznak. Az HBO egy másik, ott forgó műsora, az Ipar ugyancsak nem áll le: az Egyesült Királyság törvényeinek értelmében a szakszervezeti tagok nem sztrájkolhatnak más országok szakszervezeteivel egységben.

És hogy mit akarnak a színészek? Nagyjából azt, amit az írók: jobb fizetést, kedvezőbb munkakörülményeket, a streamingek ugyanis gyökeresen felforgatták a filmipart, az AI pedig hasonló változásokat hozhat el a szakértők szerint – ennek pedig szerintük a színészek szerződéseiben is meg kellene jelenniük.

A Neflix és társai például sokkal kevesebb vetítés utáni részesedést (residual) fizet, és a művészek akkor sem kapnak több pénzt, ha a sorozatuk vagy a filmjük sikeres lesz, illetve ugyanígy nem részesülnek az újrajátszásokból sem, hiszen a streamingeken a tartalmak állandóan elérhetőek, így ez a bevételi forrásuk gyakorlatilag megszűnt. Szintén gondot jelent, hogy az infláció ellenére sem emelkedett a fizetésük.

Ami az AI-t illeti, a SAG az írókhoz hasonlóan biztosítékot akar, hogy a mesterségesen generált színészek nem veszik át az eredetiek helyét, ahogy azt például a Bosszúállók rendezője vizionálta. Különösen felháborítónak tartják a producerek ezzel kapcsolatos ajánlatát: eszerint a statisztákat és háttérszínészeket digitális beszkennelnék, amiért egynapi bért kapnának – majd a cégek örökre birtokolhatnák a színészek digitális mását és bármikor felhasználhatnák azt bármilyen projektre anélkül, hogy a színészek beleegyezésére volna szükségük.

A producerek természetesen nem értenek egyet a színészek követelésével: szerintük egy történelmi léptékű fizetés- és részesedésemelést ajánlottak, amely a nyugdíjak és a biztosítás terén is előrelépést jelentett, valamint szavaik szerint úttörő volt az AI-val kapcsolatos ajánlatuk is. Bob Iger, a Disney régi-új főnöke egy friss interjúban úgy fogalmazott: a filmipar épp csak kezd kilábalni a COVID-ból, így ez a lehető legrosszabb időpont a munkabeszüntetésre, emellett hozzátette, hogy a színészek elvárásai szerinte nem reálisak.

Iger egymagában akár 27 millió dollárt kereshet a stúdió vezetőjeként idén. Összehasonlításként: az Írók Céhe (WGA) szerint ha teljesítenék követeléseiket, ezzel garantálva a több mint 10 ezer forgatókönyvíró biztos megélhetését és fair fizetését, az az egész filmiparnak körülbelül évi 429 millió dollárba kerülne, ami a stúdiók nyereségének csak töredékrésze. A 2007-08-as 100 napos írósztrájk viszont kb. 2,1 milliárd dolláros veszteséget okozott Kalifornia államnak. Nem tudni, a színészek kéréseinek teljesítése mennyibe fájna a stúdióknak – a magasabb fizetések és a nagyobb taglétszám miatt sejthetően jóval többe –, viszont a munkabeszüntetésük is érzékenyebben érinti majd Hollywoodot.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk