Nehéz lesz ettől félelmetesebb horrort készíteni

Mikrofilm

Az ördögűző mai napig a műfaj csúcsteljesítményének számít. Az 1973-ban készült Oscar-díjas film felidézésével emlékezünk rendezőjére, a hétfőn elhunyt William Friedkinre.

87 éves korában elhunyt William Friedkin, a legendás amerikai filmrendező. Karrierjét az 1960-as években tévéfilmekkel kezdte, az igazi klasszikusait, amelyekért máig emlegetik a nevét, azonban a 70-es években tette le az asztalra. Az 1971-es Francia kapcsolat című krimiért elnyerte az Oscar-díjat, két évvel később Az ördögűzővel pedig a konszenzus szerint megalkotta minden idők legfélelmetesebb és legnagyobb hatású horrorját. Ez a két legismertebb műve, azonban filmográfiája ezek mellett is tartogat még gyöngyszemeket. 1977-ben készítette el A félelem bére című francia klasszikus amerikai remake-jét, A félelem árát (melynek újabb remake-je a Netflixre érkezik majd). Alig akad rendező, akinek sikerült három ennyire eltérő, és ennyire kiváló filmet moziba küldenie egy évtizeden belül. Az 1985-ös Élni és meghalni Los Angelesben egy, a rendező névjegyéhez méltó kemény krimi a karrierje elején járó, remeklő William Dafoe-val, aki egy mindenre kész, zseniális pénzhamisítót alakít. Az 1994-es Csont nélkül első pillantásra csak egy egyszerű kosaras filmnek tűnik, valójában azonban addig ritkán látható módon világított rá a pénzéhes sportvilág mocskos oldalára, amely már a középiskolás játékosokat is megrontja. A remeklő Nick Nolte mellett ráadásul olyan játékosok tűntek fel benne, mint Larry Bird vagy Shaquille O'Neal. 

A 2000-es A bevetés szabályai langyos sikert aratott, a 2006-os Bogárűzőt Cannes-ban a kritikusok is elismerték, a 2011-es Gyilkos Joe-val pedig Matthew McConaughey-vel és egy rántott csirkecombbal mutatta be, hogy naturalizmusával még mindig képes sokkolni. Ám a zsarufilmek mellett valószínűleg örökre úgy emlékszünk majd rá, mint a horror megújítójára.

Friedkin az Új Hollywood-korszakban feltört társaival – Coppola, Altman, Spielberg, De Palma, Scorsese – ellentétben nem művésznek, inkább mesterembernek tartotta magát. „Ha azt hallom kiemelni, hogy egy film kinek a munkája és nem azt, hogy kinek szól, a művészet szagát értem” – nyilatkozta egyszer. Az ördögűzőt ma nézve könnyű  felfedezni a kapcsolatot közte és napjaink társadalomkritikus pszichohorrorjai (Ari Aster, Robert Eggers, Jordan Peele filmje) között. A legnagyobb különbség azonban épp az, hogy Friedkinnél nem a mondanivaló volt meg először, amit horrorköntösbe bújtatott, hanem épp fordítva. Készíteni akart egy horrorfilmet, ami olyan hatásos lett, hogy végül jóval túlmutatott magán: ablakot nyitott napjaink világára, amikor a gonosz bárhol, bárminek a képében megjelenhet.

A film William Peter Blatty 1971-es regényének adaptációja, amelyet a szerző egy tizenéves fiú 1949-es ördögűzésének igaz története alapján írt. Friedkin tudta, még a katolikusok többsége sincs tisztában azzal, hogy az ördögűzés jelenleg is létező gyakorlat, ezért felkérte tanácsadónak azt a Thomas Berminghem atyát, aki már Blattynek is segédkezett. A filmet direkt a karácsony idejére időzítették, egyszerű horror helyett pedig spirituális filmnek marketingelték. Elterjedt, hogy forgatás közben kilencen meghaltak – pedig csak Ellen Burstyn szenvedett enyhe hátsérülést –, az pedig csak olaj volt a tűzre, hogy a rendező megkérte az egyik, forgatáson jelen lévő papot, hogy áldja meg a díszletet – másnap pedig az egész porig égett. Nemsokára már egyenesen elátkozott filmről beszéltek, miután több, azon dolgozó alkotó halt meg a felvételek befejezése után furcsa körülmények között. Ahelyett, hogy igyekeztek volna eltussolni a film ellen tiltakozó keresztény szervezetek felháborodását, inkább teret adtak nekik – ez is csak még hirhedtebbé tette a mozit. Friedkin híres mondása szerint ugyanis „kevés jobb dolog történhet egy filmmel annál, hogy a pápa elítéli”. Még senki nem látta, de máris mindenki félt tőle; a felhajtás pedig természetesen hatalmas kasszasikert eredményezett. A bemutató után csak még inkább kilőtt a marketingkampány, a film híre szájról szájra terjedt: a sajtó tele volt a moziban elájuló, vagy hányó nézőkről szóló hírekkel.

Az ördögűző nemcsak 1973 legsikeresebb filmje lett, de rövid ideig – a két évvel később érkező Cápáig – minden idők legnagyobb bevételű mozijává is vált.

Sokáig így is ez maradt a legsikeresebb horror, 1999-ben a Hatodik érzék taszította le a trónról. Ha azonban az eladott jegyek számát nézzük, még mindit Friedkin filmje vezet. Az Oscaron azonban lehagyta őt 1973 második legsikeresebb filme, A nagy balhé, amely a legjobb film és a legjobb rendező kategóriában is megelőzte. Az ördögűző végül a legjobb adaptált forgatókönyv és a legjobb hangeffektusok kategóriában kapott Oscart.

A film hatásából mindez persze semmit nem von le. Friedkin Hitchcockhoz hasonló módon építette fel a film feszültségét, igazi mesteremberhez méltó módon pedig minden apró részletre különös gondot fordított. Üvegszálas bábuból készített másolatot az ördög által megszállt lányt alakító Linda Blair fejéből, hogy az a lehető legélethűbb legyen, mikor megpördül a tengelye körül. Éttermekben használatos, nagyteljesítményű légkondícionálókkal hűtötték le a díszletet, hogy a legfontosabb jelenetekben látszódjon a színészek lehellete. A rendező semmilyen eszköztől nem riadt vissza a hatáskeltés érdekében: a Dyer atyát alakító William O’Malleyt közvetlenül a „Felvétel!” elhangzása előtt vágta pofon, hogy meghökkent arckifejezése valós legyen; a Karras atyát játszó Jason Millernek azt ígérte, amikor Linda Blair lehányja, a hányást imitáló borsóleves csak a mellkasára ömlik majd, miközben titokban előre kitervelte, hogy karakterét arculhányják majd – Miller undora tehát ugyancsak valódi volt. Épp az ilyen megoldások miatt állta ki a film az idő próbáját. Ma, amikor gyakorlatilag mindent számítógéppel valósítanak meg, van valami zsigeri Az ördögűző speciális effektjeiben.

Hasonlóan hatásos a film fókuszában álló moralitástörténet: a horrorok többségében általában az egész világ sorsa a tét. Az ördögűzőben a sztori ugyan látszólag a 12 éves Reganra koncentrál (akit megszáll a Gonosz), valójában azonban a jó és a rossz harcát mutatja be. Nem fél direktben rákérdezni, valójában ott van-e felettünk Isten – ha ugyanis igen, akkor az Ördögnek is lennie kell valahol; talán éppen közöttünk, egy békés család egyik tagját megszállva. Az ördögűző úgy spirituális film, hogy közben végtelenül realistának tűnik, épp ezért szólnak akkorát a természetfeletti jelenetei – nem csoda, hogy maga Friedkin Carl Theodor Dreyer 1955-ös mesterművét, az Igét emlegette főbb inspirációjául.

A filmet azóta számtalan módon elemezték és értelmezték. Sokan, így Stephen King is úgy tartja, Regan a 60-as 70-es évek lázadó fiatalságát szimbolizálja, így a film valójában arról szól, hogy az ekkor feltörekvő irányzatok – melegjogi, feminista, polgárjogi, pacifista mozgalmak – miként korrumpálódtak, hogyan szállta meg őket az ördög. Egy összeesküvéselmélet szerint Az ördögűző mögött valójában az amerikai kormány állt, ami így igyekezett elijeszteni az embereket a lázadástól és konzervatív mederbe terelni a közízlést. Az elméletet többek között az táplálta, hogy a regényt jegyző Blatty dolgozott a CIA pszichológiai hadviseléssel foglalkozó osztályának is.

Aki látta a filmet, valószínűleg soha nem feledi Linda Blair elképesztő alakítását, a borzongató speciális effektusokat, a Gonosz sátáni hangját, Max von Sydow baljós tekintetét, vagy épp a már önmagában is hátborzongató filmplakátot. Az ördögűző mai napig a horror egyik csúcsteljesítményének számít –

ha Friedkin egyedül ezt az egy filmet rendezte volna, neve akkor is beíródott volna a filmtörténetbe.

Legutolsó moziját azonban még idén bemutatják a Velencei Filmfesztiválon. Az ördögűző se ér véget halálával: mint azt mi is megírtuk, négy folytatás után trilógiaként folytatódik a film David Gordon Green (Ananász expressz, Joe, Red Oaks, Halloween) irányításával. Ennek első filmje, a The Excorcist: Believer októberben érkezik a mozikba.

Lapunk 2021-ben készített interjút a világhírű rendezővel:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.