Megjött a Főnök – Orbán Viktor álruhában

  • narancsblog
  • 2013. március 17.

Narancsblog

A magyar kormányfő vagy teljesen hülyének nézi a videója nézőit, hisz álriportot készíttet a hátsó ülésen lapuló jobbágyaival, vagy magasról leszarja az elébe kerülő, hóba ragadt utasok személyiségi jogait.

Most már a vak is láthatja, hogy merőben alaptalan volt az az általunk is felelőtlenül terjesztett vád, miszerint Pintér Sándor az elmúlt napokban az égvilágon mindent rosszul csinált. Csak meg kell nézni a miniszterelnök Facebook-oldalára feltöltött videót, ebből ugyanis kiderül, hogy Pintér szakszerűen képes például egy helyben ülni, kérdéseket feltenni, köszönni, majd elköszönni a sztrádán felvett, pár száz méteren elszállított fiataloktól, sőt a rosszmájú pletykák ellenére a belügyminiszter igenis higgadt tud maradni emberi lények társaságában. Azt ugyan már nem fogjuk megtudni, hogy ő vajon ugyanolyan kiválóan vezette volna-e a kisbuszt, mint főnöke, hiszen a sofőr ezúttal Orbán Viktor volt, de nem is ez a lényeg: Pintér Sándor, akinek képességeit az elmúlt napok időjárási katasztrófájának kezelése meghaladta, most már tudjuk, legalább statisztának tehetséges. Esetleges pályamódosítása – melyre fejlettebb demokráciákban egy ilyen hét után feltétlenül sor kerülne – nem szeghetné munkakedvét, hiszen újabb Kálomista-produkciókban például bizonyosan jól hasznosíthatná magát a pesti utca szürke kisembereként.

És mégis, tagadhatatlan értékei ellenére a videó mindenekelőtt felettébb kínos. A miniszterelnök kommunikációs stábja ugyanis mintha elfelejtette volna rendesen végiggondolni a tervet, amikor Gyurcsány Ferenc (szintén a Facebookon elkövetett) vérciki, „arról dumcsizok a stopposokkal, hogy milyen gáz is ez az ország” gegjét adaptálták. Két verzió lehetséges.

1. Tegyük fel, hogy a szóban forgó trip, melynek során Pintér Sándor az anyósülésen rosszalkodik, Orbán Viktor pedig szeretett kisbuszával hasít, valaki pedig hátulról kamerázza őket, tényleg, egészen spontánul így történt. Ment, csak mendegélt a két smasszer az M1-esen, és unalmukban megkérték a mögöttük halkan súlyzózó Habony Árpádot (vagy a dublőrjét), kapcsolja már be a kameráját, hátha történik valami. És micsoda dramaturgiai érzékkel tették! Pont jött két fiatalember szatyrokkal, akiket elvihettek a kamionjukig egy természetesnek éppen nem mondható beszélgetéssel alázenélve. (Mondjuk, jelentkezzen, aki meg tudná őrizni a lélekjelenlétét, ha ilyen társaságba csöppen!)

Ezzel a változattal az a baj, hogy az úrvezetők csak azt felejtették el a stopposoktól megkérdezni, nincs-e ellenükre, ha képüket, személyüket felhasználják egy klassz kis propagandaanyaghoz, mellyel a hithű kormánypárti szavazókat – hiszen nekik készült ez a förmedvény – megnyugtathatják. Ezeknek a fiatalembereknek ugyanis még akkor is maradt némi személyiségi joguk, ha egyenesen az ország kisbuszába szálltak be – hozzájárulásukat akár meg is vonhatták volna, ha nem akarnak a magyar közélet részévé lenni, hiszen a miniszterelnök oldala hírforrás. Ahogy azt is közölni illett volna velük, hogy hol és mikor lesznek láthatók – mint statiszták – a Mátyás király álruhában című népmese filléres változatában. Ez is elmaradt, a vágatlan videóban jól láthatóan fel sem merült.

2. Vagy nagyon is le lett zsírozva előre a dolog. A trió – úgy képzeljük – tettre készen, ám tanácstalanul ácsorgott egy benzinkútnál, amikor meglátták a boltból kilépő párost, s a hoppmesternek máris beindult a fantáziája: ez bizony filmtéma! Megbeszélte a fiatalokkal a nagy ívű etűd részleteit, felberregett a kisbusz („Sanyi, végre szitu van!”), aztán láttuk, amit látni kell. (Stopposaink, mondjuk meg se lepődtek nagyon, hogy kamerázzák őket, bár tudja a fene, nyilván az elmúlt két nap után nem ez foglalkoztatta őket a legjobban.)

Törjük a fejünket bármennyire is, nem nagyon jut eszünkben további variáció, amely ne ennek a két lehetőségnek valamiféle kombinációja volna. A magyar kormányfő vagy teljesen hülyének nézi és átvágja a videó nézőit, hisz álriportot készíttet a hátsó ülésen lapuló jobbágyaival, vagy magasról leszarja az elébe kerülő, hóba ragadt utasok személyiségi jogait. Döntse el mindenki, melyik a rosszabb.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.