Megjött a Főnök – Orbán Viktor álruhában

  • narancsblog
  • 2013. március 17.

Narancsblog

A magyar kormányfő vagy teljesen hülyének nézi a videója nézőit, hisz álriportot készíttet a hátsó ülésen lapuló jobbágyaival, vagy magasról leszarja az elébe kerülő, hóba ragadt utasok személyiségi jogait.

Most már a vak is láthatja, hogy merőben alaptalan volt az az általunk is felelőtlenül terjesztett vád, miszerint Pintér Sándor az elmúlt napokban az égvilágon mindent rosszul csinált. Csak meg kell nézni a miniszterelnök Facebook-oldalára feltöltött videót, ebből ugyanis kiderül, hogy Pintér szakszerűen képes például egy helyben ülni, kérdéseket feltenni, köszönni, majd elköszönni a sztrádán felvett, pár száz méteren elszállított fiataloktól, sőt a rosszmájú pletykák ellenére a belügyminiszter igenis higgadt tud maradni emberi lények társaságában. Azt ugyan már nem fogjuk megtudni, hogy ő vajon ugyanolyan kiválóan vezette volna-e a kisbuszt, mint főnöke, hiszen a sofőr ezúttal Orbán Viktor volt, de nem is ez a lényeg: Pintér Sándor, akinek képességeit az elmúlt napok időjárási katasztrófájának kezelése meghaladta, most már tudjuk, legalább statisztának tehetséges. Esetleges pályamódosítása – melyre fejlettebb demokráciákban egy ilyen hét után feltétlenül sor kerülne – nem szeghetné munkakedvét, hiszen újabb Kálomista-produkciókban például bizonyosan jól hasznosíthatná magát a pesti utca szürke kisembereként.

És mégis, tagadhatatlan értékei ellenére a videó mindenekelőtt felettébb kínos. A miniszterelnök kommunikációs stábja ugyanis mintha elfelejtette volna rendesen végiggondolni a tervet, amikor Gyurcsány Ferenc (szintén a Facebookon elkövetett) vérciki, „arról dumcsizok a stopposokkal, hogy milyen gáz is ez az ország” gegjét adaptálták. Két verzió lehetséges.

1. Tegyük fel, hogy a szóban forgó trip, melynek során Pintér Sándor az anyósülésen rosszalkodik, Orbán Viktor pedig szeretett kisbuszával hasít, valaki pedig hátulról kamerázza őket, tényleg, egészen spontánul így történt. Ment, csak mendegélt a két smasszer az M1-esen, és unalmukban megkérték a mögöttük halkan súlyzózó Habony Árpádot (vagy a dublőrjét), kapcsolja már be a kameráját, hátha történik valami. És micsoda dramaturgiai érzékkel tették! Pont jött két fiatalember szatyrokkal, akiket elvihettek a kamionjukig egy természetesnek éppen nem mondható beszélgetéssel alázenélve. (Mondjuk, jelentkezzen, aki meg tudná őrizni a lélekjelenlétét, ha ilyen társaságba csöppen!)

Ezzel a változattal az a baj, hogy az úrvezetők csak azt felejtették el a stopposoktól megkérdezni, nincs-e ellenükre, ha képüket, személyüket felhasználják egy klassz kis propagandaanyaghoz, mellyel a hithű kormánypárti szavazókat – hiszen nekik készült ez a förmedvény – megnyugtathatják. Ezeknek a fiatalembereknek ugyanis még akkor is maradt némi személyiségi joguk, ha egyenesen az ország kisbuszába szálltak be – hozzájárulásukat akár meg is vonhatták volna, ha nem akarnak a magyar közélet részévé lenni, hiszen a miniszterelnök oldala hírforrás. Ahogy azt is közölni illett volna velük, hogy hol és mikor lesznek láthatók – mint statiszták – a Mátyás király álruhában című népmese filléres változatában. Ez is elmaradt, a vágatlan videóban jól láthatóan fel sem merült.

2. Vagy nagyon is le lett zsírozva előre a dolog. A trió – úgy képzeljük – tettre készen, ám tanácstalanul ácsorgott egy benzinkútnál, amikor meglátták a boltból kilépő párost, s a hoppmesternek máris beindult a fantáziája: ez bizony filmtéma! Megbeszélte a fiatalokkal a nagy ívű etűd részleteit, felberregett a kisbusz („Sanyi, végre szitu van!”), aztán láttuk, amit látni kell. (Stopposaink, mondjuk meg se lepődtek nagyon, hogy kamerázzák őket, bár tudja a fene, nyilván az elmúlt két nap után nem ez foglalkoztatta őket a legjobban.)

Törjük a fejünket bármennyire is, nem nagyon jut eszünkben további variáció, amely ne ennek a két lehetőségnek valamiféle kombinációja volna. A magyar kormányfő vagy teljesen hülyének nézi és átvágja a videó nézőit, hisz álriportot készíttet a hátsó ülésen lapuló jobbágyaival, vagy magasról leszarja az elébe kerülő, hóba ragadt utasok személyiségi jogait. Döntse el mindenki, melyik a rosszabb.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.