Varga Judit választása

Narancsblog

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Már az fogós kérdésnek tűnik, hogy az ártatlanságát szinte teljesen elvesztett asszony megteheti-e, úgy áll ki nemcsak övéi, hanem a széles nyilvánosság elé, hogy nem meséli el történetét, ami közel két éve esett meg vele, nem fedi fel, ki mit „tanácsolt” neki, hogyan próbált (ha igaz) ellenállni, végül mely kéz vezette tollát az aláíráskor. Aligha, még ha esetleg szíve szerint így is vállalná, pokollá lenne minden egyes perce. Ha pedig a nyílt beszédet szabná feltételül, vajon hihető-e, hogy ehhez jóváhagyást kap attól, aki egyetlen szó nélkül emelte fel lefordított hüvelykujjú kezét? És hát milyen morális belsőről árulkodna, ha visszasomfordálna ahhoz a lábhoz, amely legutóbb kirúgta őt a jéghideg februári éjszakába? Hogy azután őt tegye egyik felelősévé a történtekért, amely viszont oda vezetett, hogy ma – ha nem valami végtelenül romlott black tragedy kezdődjék mostan – benne lássák a megváltást. A „nem azért tartjuk magát, hogy erkölcsi, szakmai kifogásai legyenek” után most mire tartaná(k) őt? A végtelenül megalázó „Kushadj, kutya!” fokozható-e, és alkalmasnak tartja-e magát erre a szerepre asszonyunk?

Hallom, de el se akarom hinni, hogy valami olyféle „taktika” (?) állna emögött, hogy a már kihűlt közös otthonból egyenesen a frontvonalba induljon az ellen zászlóvivőjével megküzdeni, annak csapatait megosztani, zavart kelteni. Erre felkent szakértők majd elmondják, mekkora a realitása ennek a reménynek éppen most, amikor az egész épület recseg-ropog. Könnyű páncélos katona ide nem elég erős. Hanem maga az ötlet, hogy mai kaukázusi krétakört rajzoljanak a közös gyerekek közé. Az erkölcstelenség olyan magaslata (mélysége) lenne, ami az egyik szereplőtől nem csak hihető, hanem csodálkozásra adna okot, ha nem gondolnák komolyan. Miért pont ezt ne tartanák elfogadható árnak az egyedül elfogadható cél érdekében?

De Ő, ő tényleg kész bebújni a mai antihősnő gúnyájába és feltálalni a mai Holofernész fejét? Amit más már megpróbált, bizonyos Evelin játéka azonban felsült, a közönség még a környékről is kitapsolta.

De mindezeket félre is téve, valóban oly erős a hit abban, hogy ez a küzdelem biztos kimenetelű? Mert másképpen nincs sok teteje vállalni a következő fél év minden mocskát, hogy azután a felszínen – egyesek szerint – még fel-felcsillanó tisztességmorzsákat mind lemossa a szennyáradat. A politikai bon mot-vá nemesedett mondatot kifordítva nem csak hülyének nem szabad lenni, nem is szabad annak látszani.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?