Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 16.

Nekrológ

A művész életének 80. évében hunyt el vasárnap.

Életének 80. évében vasárnap elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész – közölte a Liszt Ferenc Kamarazenekar hétfőn az MTI-vel. A közleményben felidézték, hogy Kelemen Pál tanulmányait 1959 és 1965 között a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában végezte zeneszerzés és gordonka szakon, tanára Szelényi István és Frank Lajos volt. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hallgatója volt 1965-től 1970-ig, művész-tanári oklevelét Banda Ede növendékeként szerezte meg.

A Magyar Állami Operaház zenekarának tagja volt 1968 és 1972 között, majd 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája, a zenekar csembalistájának, Pertis Zsuzsának férje. Felesége mellett olyan művészekkel lépett fel rendszeresen és készített számos felvételt, mint Rolla János, Czidra László, Drahos Béla, Thomas Zehetmair és Falvai Sándor.

Kelemen Pál 1989-ben megalapította Magyarország első magán koncertközvetítő irodáját, a Co-Nexus Concert (később Clemens Concerts) Kft.-t, amellyel olyan művészeknek szervezett Magyarországon hangversenyeket, mint Jean-Pierre Rampal, Fazil Say, Michael Stern, Thomas Zehetmair, Vásáry Tamás és Perényi Miklós – emelték ki a közleményben.

Mint írták, Kelemen Pál 3 éves korában a gyermekbénulás 1948-as járványának esett áldozatául és két járógéppel élte le életét egy kis somogyi faluból indulva a világ egyik vezető kamarazenekaráig. A zenekar külföldi turnéinak menedzsere is volt, személyes jó barátjának mondhatott a fenti művészek mellett olyan világsztárokat, mint Misztyiszlav Rosztropovics, Isaac Stern, Henryk Szeryng, Maurice André, Cziffra György, Fischer Annie és Fenyves Loránd.

Kelemen Pál a Liszt Ferenc Kamarazenekarral száznál több lemezfelvételen játszott, ezek közül több tucat felvétel rangos nemzetközi lemezdíjat nyert. A család zenei hagyományait Kossuth-díjas hegedűművész fia, Kelemen Barnabás viszi tovább.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.