Allonsenfants

  • 1997. július 17.

Publicisztika

Lassan harmadik vagy negyedik éve fennálló hagyomány, hogy július 14. (nagy jelentőségű francia nemz. ünn. - a szerk.) alkalmából a budapesti Francia Intézet utcabált rendez, afféle mondén, mégis plebejus örömünnepet, a Marcel Carné (XX. sz.-i fr. filmrendező - a szerk.), a francia Krúdy Gyula (magyar író a XX. sz. első feléből - a szerk.) által megénekelt párizsi kispolgár szellemét idézőt. Efféle ötletek hallatán a közép-európai ember, amúgy szocializációs virtuóz mindahány, legfeljebb a tűzijátékot méltatja némi szájtátásra, egyébként összevonja szemöldökét, a nemzeti ünnepeket övező népünnepélyek gondolata idegen a közép-európai néplélektől, gondolja (vagy csak annyit mond, hogy anyádat, azt), és lélekben kiköpve tovaoson a meghívó elől.

Lassan harmadik vagy negyedik éve fennálló hagyomány, hogy július 14. (nagy jelentőségű francia nemz. ünn. - a szerk.) alkalmából a budapesti Francia Intézet utcabált rendez, afféle mondén, mégis plebejus örömünnepet, a Marcel Carné (XX. sz.-i fr. filmrendező - a szerk.), a francia Krúdy Gyula (magyar író a XX. sz. első feléből - a szerk.) által megénekelt párizsi kispolgár szellemét idézőt. Efféle ötletek hallatán a közép-európai ember, amúgy szocializációs virtuóz mindahány, legfeljebb a tűzijátékot méltatja némi szájtátásra, egyébként összevonja szemöldökét, a nemzeti ünnepeket övező népünnepélyek gondolata idegen a közép-európai néplélektől, gondolja (vagy csak annyit mond, hogy anyádat, azt), és lélekben kiköpve tovaoson a meghívó elől.

Az utcabál ehhez képest tényleg olyan, mint egy Carné-film jelenete, hosszú órákon keresztül senkinek nem jutott eszébe se cirkuszt csinálni a szomszéd erkélyről; a tömegben, pedig jókora egy tömeg volt, nem fogalmazódtak meg és kaptak hangot követelések, bombariadó vagy bunyó se volt, a Bastille-t se akarta bevenni senki, cikáztak fel-alá, magánéltek, nyilván nem kevésbé körmönfontan és tragikus távlatokat sejtetve, mintha közéltek volna. Szabadság volt és egyenlőség (testvériség, amit amúgy is csak a ritmus kedvéért tettek hozzá, persze nem, azt a McDonald´sban adják, de az éjfélkor bezár), az az állapot, amiben persze szintén előfordul mindenféle égbekiáltó disznóság, de azt például igenis nem lehet, hogy vagy neuraszténiás szomszédok, vagy szürkegazdasági középkáderek úgy, ahogy van, kisajátítsanak maguknak mindent, ahogyan itt folyott és foly és folyni fog.

Mindez persze lehet akár túlzottan messzemenő következtetés is, egy szép nyári estén mi mást csinálna az ember, mint utcabálozik, és teljesen mindegy, hogy elhangzik-e a Marseillaise, avagy sem, és az egészhez már rég semmi közünk, de azért, ha csak ennyi maradt belőle, ez se kevés: hogy az az egész, Bastille-ostul, mindenestül, talán az egy guillotine-tól eltekintve, na, az viszont jó buli lehetett.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.