Orbán maga mondta ki, hogy ő nem egy alternatíva, hanem maga az abszolútum

  • Lévai Júlia
  • 2017. szeptember 10.

Publicisztika

Nem vagyunk „egymás” – Lévai Júlia válasza Vajda Mihálynak (is).

A rendszerváltás utáni időszakról szólva a vele készített idén januári Narancs-interjúban Vajda Mihály úgy beszél a hazai politikai porondon aktív politikai csoportokról, mintha azok adekvát módon lennének leírhatók az „egymás” kifejezéssel: „Az ún. demokratikus és az ún. népnemzeti ellenzéknek félre kellett volna tenni egymás utálatát” – mondja. Amiből nála az következik, hogy Orbánt és garnitúráját nem egyenesen a „népnemzetiek” (jelentsen is ez bármit) folytatóinak, hanem a „nevető harmadik” politikai formációjának látja: „Ehelyett rögtön egymásnak rontottak, és az egymással hadakozás eredményeként a végén átadták a hatalmat egy olyan csoportnak, amelyet nem érdekelnek sem a demokratikus értékek és szabályok, sem a polgári társadalom alapértékei, sem a népnemzetiek harmadik útja, sem a régi úri Magyarország szép elképzelése.” Amiből pedig logikusan következik, hogy az ország problémáit a két csoport összedolgozásával lehetett volna megoldani.

Szerintem viszont épp a mai helyzet bizonyítja a leglátványosabban, hogy Orbán (aki ezt egyébként már Antall József utolsó időszakában is egyértelművé tette) egyértelműen a 90-es évek nacionalistáitól kijelölt útra lépett, és hogy az ideológiája minden egyes momentumával a rendszerváltás-kori jobboldal attitűdjeit viszi tovább. A nacionalizmustól a revansizmuson át az antimodernizmusig. A rendszerváltás idején pedig az volt látványos és egyértelmű, hogy a feszültséget egyedül a nacionalista jobboldal gerjesztette, ez sem a liberálisokról, sem a szocialistákról nem volt elmondható.

Kizárólag a jobboldal támadott meg úgy mindenki mást, mint aki nem ellenfelének, hanem kifejezetten az ellenségének tekinti a tőle eltérő irányzatok képviselőit,

vagyis az lépett fel agresszorként, minősített másokat nemzetellenesnek és állította be magát a nemzeti képviselet egyetlen képviselőjeként. Csak egy jellemző példa erre: A „népnemzetiek” fel voltak háborodva, amiért az SZDSZ merészelt egy népdalt („Szabad élet, szabad madár”) választani a szignáljának, mert úgy gondolták, hogy ezeknek a kizárólag zsidókként meghatározható embereknek nem lehet közük a magyar népzenéhez, hiszen az „faji” alapon jött létre és „faji” összetartozást fejez ki. Hol itt az „egymás”? Ennek megfelelő gondolatot, gesztust semmilyen más pártnál nem lehetett látni, a szemben álló felek tehát már a politikai stratégiák terén sem álltak szemben „egymásként”. De ami a legfontosabb: a politikai filozófiák terén sem feleltethetők meg egymásnak.

A jobboldalon – mint a fenti példából is látható – a legalapvetőbb társadalmi fogalmakat írták át, így pl. a „nemzet” fogalmát azonossá tették az őshonos „faji” csoportokkal, és az univerzális értékeket is igyekeztek (igyekeznek ma is) eltüntetni és csoportértékekkel felcserélni, ami tűrhetetlen és történelmietlen kategorizálás. Értelmiségi képviselőik az egyetemi katedrán is folyamatos harcot vívnak az univerzalitás fogalmának eltüntetéséért, és az oktatásügyi koncepciójuknak is fontos eleme, hogy magyarnak születni önmagában érték, ami meghatározza pl. az irodalomhoz és a művészetekhez való viszonyunkat. A Nemzeti Színház einstandolása is ugyanezt az univerzalitás-ellenességet szolgálta. De még a trafikosokat is képesek voltak nemzetiekre és nem nemzetiekre felosztani és ennek alapján belenyúlni ebbe a kereskedelmi területbe.

Általában véve az orbáni ideológia értelmiségi képviselőinek az antikarteziánus, Kant-ellenes, liberalizmustagadó és egyenlőtlenség-párti filozófia az eszménye. Barrès, Maurras és Corradini nyomán organikus és morális egységbe forrt nemzetről ábrándoznak, szociáldarwinistaként pedig (Spencer, Bagehot és Gumplowicz követőiként) a biológiai adottságokat – pl. a testi épséget, egészséget, általános állapotot és erőt, sportosságot – szeretnék társadalmi rendezőelvvé emelni. Ez azután a kormány gyakorlatában pl. egyfelől a rokkantakat és hajléktalanokat érintő, diszkriminatív törvényekben és rendeletekben, másfelől a hazafiságnak a sportkultusszal való összekötésében (foci, lövészet) jelenik meg. Orbán naponta hangoztatja, hogy nem kéri a Nyugat „kioktatását” az emberi jogokból és az egyéb, hasonló „lila” maszlagokból – vagyis elég volt a felvilágosodásból. Az etnicizáló vonatkozásokat pedig jól illusztrálja a menekültekkel való bánásmód. És amikor az egymástól mereven levágott civilizációk (szintén fasiszta hagyományú) elméletével áll elő, az is csak ugyanannak az ideológiának a folytatása.

A másokkal való ellenségeskedésnek ugyanaz a származásizmus, a „fajvédelem” és a genetikai determinizmus hirdetése az alapja ma is, mint amit a MIÉP is képviselt a kilencvenes években.

Orbán nacionalizmusa csak abban különbözik ettől, hogy az antiszemitizmusról már tudja, hogy szégyellni való, de egyébként azt a fasisztoid emberhierarchiát, amelyben cigányok, arabok, mindenféle sötét bőrűek egy erkölcsiként is értelmezett, genetikai hierarchia alján vannak (szemben velünk, akik a tetején), harsányan hirdeti. Ugyanígy azt is harsányan hirdeti, hogy a politikai ellenzéke valójában nem a politikai ellenzéke, hanem olyan ellensége, amely méltatlanul tör a megsemmisítésére, ami pedig a haza, a nemzet megsemmisítését is jelenti, hiszen egyedül ez a jobboldal testesíti meg a hazát.

Orbán pedig ezzel maga mondta ki, hogy ő nem egy alternatíva, hanem maga az abszolútum – tehát senkivel sem „egymás”. Miért kéne tehát őt az ellenzéknek bevonnia az „egymás” kategóriájába?

Ezzel a politikával nem lehetséges közös nevező, és nincs is ilyen.

Amit ez a hazai jobboldal képvisel, az egyszerűen nem szalonképes, és nem is megreformálható. Hiszen a két, nagy politikai tömb közötti, mesterséges törésvonalat maga húzta meg egy származásközpontú, egyenlőtlenségpárti, erő- és akaratkultuszt hirdető, valamint mindenben hierarchiát állító ideológiával.

Szerintem nagyon nagy baj lenne, ha a jövő politikusai azt tekintenék feladatuknak, hogy keblükre öleljék a nacionalista-fasiszta agresszorokat, és nem azt, hogy nagy ívben kikerüljék ezt az egész dimenziót, majd egy merőben más jellegűt állítsanak az ország elé.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.