Orbán poloskázása: ez polgárháborús hangulatkeltés, ideológiai alapon

Publicisztika

Egy 15 éve kormányon lévő miniszterelnök szájából kifejezetten félelmetesen hangzik, ha arról beszél, hogy bizonyos vele egyet nem értő magyar állampolgárokat ki kell takarítani.

„A mai ünnepi összesereglés után jön a tavaszi nagytakarítás – átteleltek a poloskák. Felszámoljuk a pénzügyi gépezetet, amely korrupt dollárokból vásárolt meg politikusokat, bírókat, újságírókat, álcivil szervezeteket és politikai aktivistákat. Felszámoljuk az egész árnyékhadsereget. Ők a mi újkori labancaink, a brüsszeli kegyencek, akik hazájuk ellenében, pénzért a birodalom szekerét tolják. Barátaim, túl régóta vannak itt. Túl sok mindent éltek túl. Túl sok helyről kaptak pénzt. Túl sokszor váltottak már köpönyeget. 1848-ban császármadarak ültek a nyakunkba, most meg Weber-fiókák kárognak a fejünk fölött. Éppen elég volt belőlük. Tavaszi szél vizet áraszt, hadd vigye őket! Rajtuk a skarlát betű, sorsuk a szégyen és a megvetés. Ha van igazság, márpedig van, akkor a pokolban külön bugyor várja őket. Ismerünk benneteket, hiába bújtatok új európai pártgúnyába, a gazdáitok ugyanazok, a terveitek ugyanazok. És ne reménykedjetek, a sorsotok is ugyanaz lesz, legyőzünk benneteket újra és újra.”

Orbán Viktor miniszterelnök ezekkel a fenyegető szavakkal zárta idén a március 15-i beszédét a Múzeum-kertben. A zárás radikalizmusa mellett maga a beszéd a konkrétumok szintjén nem sok újdonsággal szolgált, igazából csak felmelegítette a korábbi „foglaljuk el Brüsszelt” jelszót, a szabadságharcos narratívára építve pedig ismételten a szokásos orbáni kettéosztás gyakorlatával élt, bár mindezt ideológiai dimenzióba ágyazva – ami összességében mégiscsak fordulópontot jelent a korábbiakhoz képest. 

Orbán előszeretettel játszik rá a magyar társadalomban kifejezetten erős függetlenségi-szabadságharcos narratívára, különösen a nemzeti ünnepeken, amelyek tartalmukban amúgy is főleg ezt a fajta nemzetképet erősítik. Idén kifejezetten kozmikus távlatból indított, mondván a „magyar szabadság eszméje” 1848. március 15-én öltött testet, de ebből a transzcendens megközelítésből hamar eljutott az aktualizálásig: Orbán beszédeiben már sokadik éve Brüsszel az a külső hatalmi központ, ami az elnyomó hatalmat testesíti meg, és ami ellen küzdeni kell, mert valamit rá akar erőszakolni Magyarországra.

Orbán másik kedvelt formulája saját magának és híveinek, a Fidesznek a társadalom egészével, a „magyarokkal” való azonosítása – emlékezhetünk 2002 után a „haza nem lehet ellenzékben” fideszes jelszóra, mintha a Fidesz egymaga jelentené a hazát, vagy hogy Orbán rendszeresen beszél úgy saját nézeteiről, mintha ő tudná egyedül, hogy mit is akarnak „a magyarok”. Ezzel párhuzamosan Orbán retorikájának állandó eleme a folyamatos „mi” és „ők” felosztás, melyben a „mi” mindig a jó oldalon áll, az „ők” tartalma pedig az aktuális politikai igények szerint változik, de mindenképp a rosszakat jelenti.

Orbán idei március 15-i beszéde ismét ezeket a stratégiákat kombinálta, ám miközben az elmúlt hónapok orbáni gondolatainak adta valamiféle esszenciáját, összességében egy kifejezetten félelmetes víziót vázolt fel.

Az orbáni szabadságharc és társadalomfelosztás ugyanis mostanra túllépett a nemzeti kereteken, és kifejezetten ideologikus jelleget öltött: már tavaly decemberben arról beszélt egy interjúban, hogy „patrióták” a világban mindenütt harcolnak a progresszív liberálisok ellen, a februári évértékelő beszédében pedig egy egészen konkrét elképzelt birodalom elleni harcot emlegetett. Mostani beszédében a „mi = magyarok” megfeleltetést is hamar átfordította a „mi = patrióták” állításra, a szabadságharc pedig szerinte már „a nyugati világ lelkéért” folyik – nem konkrét elnyomásról van tehát szó, és ne legyenek kétségeink, ez egy ideológiai harc.

Az orbáni felosztásban a rossz oldalt most „Brüsszel” testesíti meg a „szivárványos világbirodalom” központjaként, amely jószerivel megrontja az embereket: „össze akarja keverni, majd le akarja cserélni Európa őslakosait idegen civilizációkból érkezettek inváziós tömegeivel”, „a teremtés egészséges rendjéből a természetellenes életmódok káoszába” akarja terelni a gyerekeket és unokákat, és „a háború isteneinek szolgálatába” akar állítani mindenkit. 

Velük szemben a jók most a patrióták, akik kreacionisták, hisznek a teremtésben (és ezáltal Istenben is), illetve etnonacionalista módon állnak a nemzetek összetételéhez (lásd Orbán megjegyzését a jobboldalon régóta népszerű konteóról az európai lakosság lecseréléséről – ezzel kapcsolatban korábban is voltak hasonló állításai). Ennek az ideológiai tömbnek adná egyfajta európai szintű politikai credóját Orbán 12 pontja is, amely az 1848-as 12 pontot meglehetősen erőltetetten és torz módon kifordítva említi meg a nemzeti szuverenitás, a nemzetek Európája és a „Soros-ágensek” mellett például „Európa keresztény örökségének védelmét” is.

Orbán ezt a világszintű ideológiai szembeállítást fordította át a beszéde végén a magyar viszonyokra is: a patriótákat, vagyis lényegében a hatalmon lévő Fideszt jelentő „mi”-vel szemben most az elképzelt világszintű „birodalom” szekerét toló ellenségek szerepeltek, ebbe beleértve mindenki, aki nem ugyanazt gondolja, amit Orbán. Ebbe a kategóriába sorolt be politikusokat, bírókat, civileket és újságírókat, „Weber-fiókákként” emlegetve tiszásokat, rájuk utalt „poloskaként”. Ez már önmagában is súlyos lista, úgyhogy rögzítsük akkor még egyszer:

Orbán ideológiai alapon az ellenségének tart másként gondolkodó magyar politikusokat, bírókat, civileket, újságírókat, akikre poloskaként utal. 

2010 előtt ez a fajta rideg kettéosztás kifejezetten gyümölcsöző volt a Fidesz számára, ellenzékből sikeresen kérdőjelezte meg az akkori kormány legitimitását, akkor sokan voltak fogékonyak a hazaárulózásra és a jó-rossz magyarok felosztására. Elképzelhető, hogy Orbán most is a jövő évi választásokra készülve vette elő ismét ezt az egyszer már bevált taktikát, de valójában évek óta erről a felosztásról beszél. A különbség az, hogy nem ennyire konkrétan és fenyegetően:

egy 15 éve kormányon lévő miniszterelnök szájából kifejezetten félelmetesen hangzik, ha arról beszél, hogy bizonyos vele egyet nem értő magyar állampolgárokat ki kell takarítani (az országból?).

Nem idéznék történelmi párhuzamokat, valószínűleg mindenkinek eszébe jut legalább egy olyan népirtás a világból, amely azzal kezdődött, hogy kártevőkhöz hasonlítottak bizonyos embercsoportokat.

Már cikkünk megírásáig is sokan háborodtak fel ezen az összehasonlításon, és még fognak is a következő napokban, a Fidesz politikusai és beszélő fejei pedig valószínűleg cinikus somolygással reagálnak majd arra, ha bárki rákérdez arra, hogy Orbán Viktor tényleg poloskának tart-e bizonyos magyar embereket. Gulyás Gergely esetleg majd a következő kormányinfón megjegyzi, hogy Orbán szavai egyértelműek voltak, vagy hogy ő nem is úgy értette, ahogy mindenki más.  

Orbán szavaiból mindenesetre polgárháborús hangulat következik ideológiai alapon: a vele egyet nem értő emberek megbélyegzése és dehumanizálása.

Árkok betemetéséről, nemzetépítésről, bármiféle pozitív jövőképről, belpolitikai ajánlatról, az ország felemelkedéséről nincs szó, csak maximumra tekert ellenségképzésről.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.