Orbán közzétette 12 pontját Brüsszelnek címezve

  • narancs.hu
  • 2025. március 15.

Belpol

„12. Unió, de Ukrajna nélkül. Egyenlőség, szabadság, testvériség!” 

Miután a külhoni magyaroknak írt levelében elmagyarázta, hogy a márciusi ifjak „úgy győztek az elnyomás felett, hogy a felforgatás helyett a rendet, a háború helyett a békét, a halál helyett az életet tűzték zászlajukra”, a nemzeti ünnep reggelén a 12 pontot is „aktualizálta” Orbán Viktor miniszterelnök. 

„Mit kíván a magyar nemzet Brüsszeltől. Legyen béke, szabadság és egyetértés” – így kezdődik a kormányfő kiáltványa, amely a nemzetek Európáját, a tagállamok törvény előtti egyenlőségét, a törvénytelenül elvont nemzeti hatáskörök visszaadását, nemzeti szuverenitást, erős vétót, „a Soros-ágensek” kizárását, a korrupt lobbisták eltávolítását, az unió adósságának felszámolását tartja kívánatosnak. 

„Nemzeti őrseregünket ne akadályozzák határaink védelmében. A migránsokat ne hozzák be, az illegálisan érkezetteket vigyék el tőlünk. Korrupt dollárok és eurók ne érkezhessenek a tagállamokba. A gyerekeink természetellenes átnevelését tiltsák be. Kívánjuk Európa keresztény örökségének védelmét. Követeljük az európai békét” – követeli a miniszterelnök. 

A 12. pont olyan Európai Uniót kíván, amelyben nincs benne Ukrajna. Meglepő módon pont ezután az eredeti, 1848-as 12 pont zárógondolatát idézi a kormányfő: „Egyenlőség, szabadság, testvériség!”

Az orbáni 12. ponttal kapcsolatban a 24.hu emlékeztet arra, hogy egy hete még arról volt szó, a magyar kormány véleménynyilvánító népszavazást kezdeményez Ukrajna uniós tagságáról. A Telex azt írta szombaton délelőtt, hogy a budapesti állami ünnepségen ezt a tizenkét pontot osztogatják.

Az orbáni 12 pont stílusában utal az 1848-as dokumentumra, de nem szerepel benne az, ami az eredetiben benne van: a sajtó szabadsága, a törvény előtti egyenlőség polgári és vallási tekintetben, a közös teherviselés, és az, hogy a magyar katonákat ne vigyék külföldre.

A címlapkép 2025. március 14-én készült a miniszterelnökről a Kossuth Rádió óbudai stúdiójában. Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.