Indul a metrófelújítás, de csak a bosszúság lesz vele, Budapest semennyit sem fejlődik általa

  • Király Dávid
  • 2017. november 2.

Liberális szemmel – Republikon

A kormány keresztbe tesz, Tarlós gyáva és félti a székét.

Többéves késlekedést követően, hosszadalmas szakmai és politikai viták kereszttüzében a hétvégén megkezdődik az M3-as metró felújítása, amely Budapest legnagyobb jelentőségű, de legalábbis a legnagyobb költségigényű beruházása; az M4-es metró építése óta a legnagyobb közlekedési projekt a fővárosban. Tekintettel arra, hogy az észak–déli metróvonal Magyarország legforgalmasabb vasútvonala, a felújítás alapvetően határozza meg Budapest közösségi közlekedését a következő legalább három évben.

Azonban már most kijelenthető, hogy Budapest közlekedésfejlesztésének szempontjából a most kezdődő felújítás nem lesz történelmi jelentőségű.

A kormány Budapest-ellenes politikája és a Tarlós-féle városvezetés erőtlensége

miatt a rekonstrukció műszaki tartalma addig-addig csökkent, mígnem a projekt gyakorlatilag elveszítette fejlesztésjellegét: innováció helyett valójában csak karbantartásról lehet beszélni. Budapest és annak vezetése ezzel a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésének egy óriási lehetőségét szalasztja el.

Először is azért, mert a most kezdődő rekonstrukció lehetőséget teremtett volna a vonal régóta ígért, ám mindeddig meg nem valósult káposztásmegyeri meghosszabbítására. Bár a BKK 2015-ben még lefolytatott egy tervpályázatot a vonal felszíni megállóinak áttervezésére és az elképzelések között még nem meglévő megállók tervei is szerepeltek, a vonalhosszabbítás azonban annak szükségessége ellenére komolyabban sosem vetődött fel.

Ugyanígy a metró ferihegyi meghosszabbítása sem, pedig nyilvánvaló, hogy a metró jobb közlekedési kapcsolatot teremtene a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és Budapest belvárosa között, mint a kormány által favorizált gyorsvasút. Annak, hogy az M3-as metró bármely irányú meghosszabbítása

még azelőtt lekerült a napirendről, hogy érdemben felvetődhetett volna,

vélhetően az az oka, hogy Budapest vezetése mindvégig tisztában volt azzal, hogy a kormány által biztosított pénzügyi mozgástér a metró rendes felújítására sem lesz elég, nemhogy a meghosszabbítására.

Óriási lehetőséget szalaszt el a város azért is, mert a felújítás nem jár olyan korszerűsítéssel, amely a metrót használó napi félmillió ember utazását tenné gyorsabbá vagy kényelmesebbé. A 80-as években beszerzett és már akkor is elavultnak számító vonatvezérlés puszta felújítása milliárdos nagyságrendű, a teljes beruházás költségeihez képest nem feltűnően nagy megtakarítást tesz csak lehetővé, miközben annak cseréjével több perccel csökkenthető lenne a több mint 17 kilométer hosszú, 20 megállós vonal menetideje. A spórolás miatt a jövőben az egyébként sok sebből vérző felújított orosz metrószerelvények kevés előnye sem használható ki.

Harmadszor: a vonal teljes akadálymentesítésének elhagyásával az M3-as metró sokak számára a következő évtizedekben is használhatatlan marad. Nemcsak olyan mélyépítésű megállókban (Ferenciek tere, Kálvin tér) marad el a liftek beépítése, ahol ez valóban drága, de felszín alatti állomásokon is (Dózsa György út, Pöttyös utca), ahol mindössze két szintet kellene felvonóval összekötni. A városvezetés még a későbbi akadálymentesítés lehetőségét sem hagyta meg, pedig egy rekonstrukció során az esélyegyenlőség megteremtése

nem elsősorban pénzügyi, hanem civilizációs kérdés.

false

A fenti projektelemek elhagyásával a kormány és a városvezetés aligha tudja majd fejlesztésként eladni a felújítást az Európai Uniónál, hiszen Brüsszel karbantartást nem vagy sokkal kisebb intenzitással támogat, mint fejlesztést. Nehéz elképzelni, hogy a kormány és a főváros nincs ezzel tisztában, így valószínűsíthető, hogy az uniós pályázat elbukását rég elkönyvelték már; valószínűleg az sem véletlen, hogy a pályázat beadását sem siették el.

A főváros vezetése tehát ahelyett, hogy mindent megtett volna a metróvonal teljes értékű felújításáért, korszerűsítéséért és lehetőség szerint meghosszabbításáért, inkább megfordult a lovon: nem a szükséges műszaki tartalomhoz rendelte hozzá a költségeket, hanem a rendelkezésre álló költségekhez faragta le a beruházás tartalmát. Ennek eredményeképpen azonban az a szomorú helyzet állt elő, hogy 3-4 évnyi munka és – a metrószerelvények felújításával együtt – mintegy 200 milliárd forint elköltése után a budapestiek az 1970-es, 80-as évek technológiáját képviselő metróvonalat kapnak majd vissza, és ami ennél rosszabb: használhatnak majd évtizedekig.

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.