Szakszervezeti lehetőségek

  • Mikecz Dániel
  • 2016. január 28.

Liberális szemmel – Republikon

Egyelőre nem lehet tudni, hogy Gaskó István távozása csak erősíti a korrupt vezetőkről kialakított képet, vagy elindul egy “öntisztítási” folyamat.

Tegnapi hír, hogy Gaskó István lemondott a Liga Szakszervezetek elnöki posztjáról. Az elnök azért kényszerült távozni, mert az utóbbi időben egyre több olyan benzin- és szállodai számla látott napvilágot, amely a felelőtlen és magáncélú pénzköltésre engedett következtetni. Gaskó István kétségtelenül az egyik legismertebb szakszervezeti vezető, amelyet elsősorban annak köszönhetett, hogy a második Gyurcsány-kormány alatt a vasutas VDSZSZ elnökeként szervezte a MÁV működését megbénító sztrájkokat. A munkabeszüntetések célja az volt, hogy a vasutas dolgozók is részesüljenek a MÁV-Cargo eladásából és tiltakozzanak egyes vasútvonalak bezárása ellen. Az akkori politikai klímában – és ahogyan az már megszokott a magyar politikában – azzal vádolták Gaskót, hogy nem csupán érdekvédelmi, hanem politikai céljai vannak a gördülő sztrájkoknak. Ezen vélemények szerint Gaskó István mint a Fidesz szövetségese kívánta ellehetetleníteni a kormányzást és a MÁV racionalizálását célzó intézkedések meghozatalát.

false

Abban önmagában nincsen semmi kivetnivaló, hogy egy szakszervezeti érdekvédő szövetségeseket keres annak érdekében, hogy elérje szervezete céljait és képviselje a tagság érdekeit. Nem is Gaskó István volt az egyetlen. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke szintén az akkori kormány reformelképzeléseivel szemben kívánta képviselni az orvosok érdekét. Az érdekvédők politikai motivációiról szóló véleményeket erősítette, hogy a második Gyurcsány-kormány már földön fekvő ellenfélnek bizonyult, hiszen ekkorra már elvesztette társadalmi támogatottságát, és állandósultak Magyarországon a kormányellenes tüntetések mind jobb-, mind baloldalról. További problémát jelent, hogy azóta sem oldódott meg sem a vasúti közlekedés, sem az egészségügy strukturális problémája, ami végső soron az abban dolgozók érdekeinek sérülésével is jár hosszú távon.

Egyelőre nem lehet tudni, hogy Gaskó István távozása csak erősíti a korrupt vezetőkről kialakított képet, vagy lehetőséget teremt arra, hogy elinduljon egy olyan “öntisztítási” folyamat, amely végül erősíti a szakszervezetekbe vetett bizalmat. A szakszervezetek a rendszerváltás óta ugyanis folyamatosan veszítenek pozíciójukból, és a tagság elvesztése a 2000-es években sem állt meg. Az összes foglalkoztatotthoz mérten az 1999-es 24,5%-ról 2012-re 10,6%-ra csökkent a szakszervezeti tagok száma. Az Orbán-kormányok időszakában a szociális párbeszéd is a háttérbe szorult. 2011-ben megszűnt az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT), a helyébe a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács (NGTT) lépett, amelyben a munkaadók és munkavállalók mellett a tudomány és az egyházak is képviselik magukat, de a kormány nem. A sztrájk lehetőségét is korlátozta ráadásul az Orbán-kormány, a még elégséges szolgáltatás mértékéről ugyanis a bíróságnak kell döntenie, ha abban nem tudnak megállapodni a felek. A bírósági eljárásnak ugyanakkor költségei vannak és időigényes, tehát könnyen el lehet veszíteni a munkavállalók motivációját, érdeklődését.

false

A szakszervezetek válságára a helyi hagyományoknak megfelelően másfajta stratégiát alkottak meg a szereplők, azonban ezek átvételének akadálya lehet az eltérő intézményrendszer is. A skandináv országokban a szolgáltató funkcióikat erősítik a szakszervezetek, amelyre itthon is törekednek az érdekvédők. Ennek keretében a szakszervezetek jogi tanácsadást, kedvezményes telefon- és banki szolgáltatást nyújtanak, törzsvásárlói kedvezményeket kínálnak. Szintén a pragmatikusabb szakszervezeti irányba mutat az angolszász országokra jellemző új szakszervezetiség (new unionism). Ennek lényege, hogy a szakszervezetet bevonják a menedzsmentbe, több beleszólást kap a termelés irányításába, partnerséget alakít ki a tulajdonosi körrel. Az új szakszervezetiség a szervezeti struktúra átgondolására is ösztönöz, amennyiben a multinacionális cégek felépítésének megfelelően a leányvállalatok szakszervezeteivel is együttműködésre kívánnak lépni. A munka világán túlmutat a francia modell, ahol a sztrájk általános érdekérvényesítési eszköz, míg a dél-európai országokban a szakszervezetek az újbaloldali mozgalmak hagyományos szövetségesei. Az előző évtized végén születtek arra is nemzetközi kísérletek, hogy erősödjön a szakszervezetek aktivista jellege és digitális jelenléte, azonban a pár ismert közösségi média elszívta az erőforrást az alternatív próbálkozásoktól, a globalizációkritikus mozgalom kifulladása és a pénzügyi válság pedig új helyzetet teremtett.

Bármelyik irányba is indulnak el a szakszervezetek Magyarországon, szükség van a bizalom megteremtésére, ami a kulcsa lehet a tagok mozgósításának és a tagtoborzásnak is. A nagypolitikában való csalódás jelenleg nem tudja táplálni a lentebb lévő intézményekben való aktivitást éppen a bizalom alacsony szintje miatt. A helyi érdekérvényesítésen túl a szakszervezetek rendelkeznek azokkal az erőforrásokkal, nemzetközi kapcsolatokkal és tudással, amelyek segíthetnek a globális problémák békés, szolidáris kezelésében, a káros hatások enyhítésében. A menekültválság után már senki sem gondolhatja azt, hogy Magyarországra nem “gyűrűznek be” ezek a konfliktusok.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.