Lehet Más a Kapitalizmus: az Uber-vita politikai tanulságai

  • Tóth Csaba
  • 2016. január 21.

Liberális szemmel – Republikon

Bár az Uber kontra taxisok ellentéte eredendően gazdasági és nem politikai konfliktus, mégis fontos politikai tanulságokkal szolgál. Íme néhány.

Képzeljük el, mi történne, ha egy mobilalkalmazás nem a taxisok, hanem mondjuk a trafikosok monopóliumát fenyegetné! Ha egy mobilalkalmazás valahogy módot találna rá, hogy – a közvetítők kiiktatásával – közvetlenül adjon el cigarettát a fogyasztóknak. Ráadásul olcsóbban.

A kormányzati válasz nem maradna el. Nem egyszerűen a szabályok lennének szigorúbbak: az új alkalmazást a kormányoldal azonnal betiltaná. „Megoldanák”, ahogy a taxisok most követelik. Sőt: emellé komoly kommunikációs kampányt is kapnánk. „Egyetért-e Ön azzal, hogy a magyar adófizetők forintjai magyar kisembereket, és ne kaliforniai milliárdosokat gazdagítsanak”, hangozna a vonatkozó nemzeti konzultáció első kérdése. Amerikai befolyás, sorosozás, brüsszelezés kísérné a betiltási kampányt. Valahogyan Gyurcsány és az elmúltnyolcév – talán még Angela Merkel is – megjelenne a gonosz mobilapplikáció-párti táborban. Valószínűleg kiderülne az is, hogy a mobilapplikáció kifejlesztői bevándorlók.

false

Ehhez képest a kormány – egyelőre úgy tűnik – tárgyalni és megoldást találni szeretne: ha nem is játssza a pártatlan közvetítő szerepét, közelebb került hozzá, mint az utóbbi évek sok, munkaadókat vagy munkavállalókat érintő konfliktusában. Ez az Uber-vita első politikai tanulsága: hatékonyan cáfolta azt az érvet, hogy a kormány minden esetben „multiellenes” lenne (mint ahogyan azt ellenzéki véleményformálók szokták állítani), de az sem igaz, hogy jellemzően a multik érdekeit igyekezne érvényesíteni (mint az az LMP retorikájában szerepel). A kormány gazdaságpolitikai elképzeléseit elsősorban politikai szempontok mozgatják: így lesz a kormány multipárti, ha autógyárak betelepítéséről, és multiellenes, ha magyar FMCG hálózatok támogatásáról van szó.

Mint annyi más ügy, az Uberrel kapcsolatos álláspontok is rámutatnak a baloldali-liberális ellenzék nehézségeire is. Kívülről gyakran tűnik úgy, mintha e pártok sok kérdésben nagyon hasonló dolgokat mondanának – amire e pártok képviselői rendre úgy reagálnak, hogy az őket közelről figyelők komoly politikai véleménykülönbségeket figyelhetnek meg. Az egyik ilyen elméletileg éppen a piac szerepével függ össze: e szerint az Együtt antitpopulista, centrista párt, amely akár liberális irányba is tájékozódik, míg a PM deklaráltan baloldali, zöld párt. Az MSZP e spektrumban szintén a gazdaságpolitikai baloldalon kellene hogy elhelyezkedjen, míg a konzervatív és liberális szavazókat is megszólítani igyekvő DK-t gazdaságpolitikailag centristábbnak várjuk.

false

A fentiek alapján azt várnánk, hogy az Uber legnagyobb ellenfelei a PM és az MSZP, legkarakánabb védői az Együtt és a DK soraiból érkeznek majd. Végtére is, az Uber egy nemzetközi vállalat, minden olyan elemmel, amit a baloldal kritizálni szokott a „szívtelen” kapitalistákban: deklaráltan adóoptimalizál, a munkavállalók lecserélhetőségére építve mindent a fogyasztói szempontoknak rendel alá – a munkavállalói szempontok kárára, tarifáit pedig kizárólag a piaci viszonyok határozzák meg. Más országokban a baloldal kritikusabb az Uberrel szemben. Az Egyesült Államokban jobbára a demokrata elnökjelöltek fogalmaztak meg aggályokat, míg a republikánusok inkább a szabad verseny győzelmét ünneplik az új szolgáltatóban. Nem véletlen, hogy az Uber legsikeresebben a liberálisabb, kevésbé piackorlátozó országokban működik, mint az Egyesült Államok, Nagy-Britannia vagy éppen Észtország.

A magyar politikusok megszólalásait tekintve azonban távolról sem a fenti tendencia rajzolódik ki. A taxisok melletti legmarkánsabb kiállást az Együtt képviselőjétől, Juhász Pétertől láttuk, míg a baloldali szocialisták több politikusa is inkább az Ubernek adott igazat a vitában. Maguk a taxis tiltakozók is vegyes ideológiai profilt mutattak: első közleményükben Obama, Putyin és Netanjahu közös említése nem a baloldali-liberális ellenzék szokott toposzait idézte.

Mindez jól mutatja, hogy Magyarországon amennyire világosak a frontvonalak ha demokráciáról, jogállamiságról, európai orientációról van szó, annyira összevisszák, ha gazdasági kérdések kerülnek terítékre. Erre érdemes emlékeznie minden pártnak, amikor programot készít és alternatívát vázol fel a Fidesz-rezsimmel szemben: az ellenzéki oldal – ahogyan a kormányoldal is – gazdaságileg nem bal- vagy jobboldali, hanem eklektikus.

A liberális piacgazdaság hívei számára ugyanakkor egy fontos pozitív tanulságot hordoz az Uber kontra taxisok vita. Ritkán volt példa rá az utóbbi időben, hogy azt lehetett érezni: egy meghatározó közéleti konfliktusban a szabad piac hívei mintha többségben lennének. A magyarok – különösen a magyar fiatalok – nem a kapitalizmustól ódzkodnak, hanem annak sajátos, uram-bátyám viszonyokon alapuló magyar formájától. Talán az Uber azt is megmutatja: lehet más a kapitalizmus is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.