Lehet Más a Kapitalizmus: az Uber-vita politikai tanulságai

  • Tóth Csaba
  • 2016. január 21.

Liberális szemmel – Republikon

Bár az Uber kontra taxisok ellentéte eredendően gazdasági és nem politikai konfliktus, mégis fontos politikai tanulságokkal szolgál. Íme néhány.

Képzeljük el, mi történne, ha egy mobilalkalmazás nem a taxisok, hanem mondjuk a trafikosok monopóliumát fenyegetné! Ha egy mobilalkalmazás valahogy módot találna rá, hogy – a közvetítők kiiktatásával – közvetlenül adjon el cigarettát a fogyasztóknak. Ráadásul olcsóbban.

A kormányzati válasz nem maradna el. Nem egyszerűen a szabályok lennének szigorúbbak: az új alkalmazást a kormányoldal azonnal betiltaná. „Megoldanák”, ahogy a taxisok most követelik. Sőt: emellé komoly kommunikációs kampányt is kapnánk. „Egyetért-e Ön azzal, hogy a magyar adófizetők forintjai magyar kisembereket, és ne kaliforniai milliárdosokat gazdagítsanak”, hangozna a vonatkozó nemzeti konzultáció első kérdése. Amerikai befolyás, sorosozás, brüsszelezés kísérné a betiltási kampányt. Valahogyan Gyurcsány és az elmúltnyolcév – talán még Angela Merkel is – megjelenne a gonosz mobilapplikáció-párti táborban. Valószínűleg kiderülne az is, hogy a mobilapplikáció kifejlesztői bevándorlók.

false

Ehhez képest a kormány – egyelőre úgy tűnik – tárgyalni és megoldást találni szeretne: ha nem is játssza a pártatlan közvetítő szerepét, közelebb került hozzá, mint az utóbbi évek sok, munkaadókat vagy munkavállalókat érintő konfliktusában. Ez az Uber-vita első politikai tanulsága: hatékonyan cáfolta azt az érvet, hogy a kormány minden esetben „multiellenes” lenne (mint ahogyan azt ellenzéki véleményformálók szokták állítani), de az sem igaz, hogy jellemzően a multik érdekeit igyekezne érvényesíteni (mint az az LMP retorikájában szerepel). A kormány gazdaságpolitikai elképzeléseit elsősorban politikai szempontok mozgatják: így lesz a kormány multipárti, ha autógyárak betelepítéséről, és multiellenes, ha magyar FMCG hálózatok támogatásáról van szó.

Mint annyi más ügy, az Uberrel kapcsolatos álláspontok is rámutatnak a baloldali-liberális ellenzék nehézségeire is. Kívülről gyakran tűnik úgy, mintha e pártok sok kérdésben nagyon hasonló dolgokat mondanának – amire e pártok képviselői rendre úgy reagálnak, hogy az őket közelről figyelők komoly politikai véleménykülönbségeket figyelhetnek meg. Az egyik ilyen elméletileg éppen a piac szerepével függ össze: e szerint az Együtt antitpopulista, centrista párt, amely akár liberális irányba is tájékozódik, míg a PM deklaráltan baloldali, zöld párt. Az MSZP e spektrumban szintén a gazdaságpolitikai baloldalon kellene hogy elhelyezkedjen, míg a konzervatív és liberális szavazókat is megszólítani igyekvő DK-t gazdaságpolitikailag centristábbnak várjuk.

false

A fentiek alapján azt várnánk, hogy az Uber legnagyobb ellenfelei a PM és az MSZP, legkarakánabb védői az Együtt és a DK soraiból érkeznek majd. Végtére is, az Uber egy nemzetközi vállalat, minden olyan elemmel, amit a baloldal kritizálni szokott a „szívtelen” kapitalistákban: deklaráltan adóoptimalizál, a munkavállalók lecserélhetőségére építve mindent a fogyasztói szempontoknak rendel alá – a munkavállalói szempontok kárára, tarifáit pedig kizárólag a piaci viszonyok határozzák meg. Más országokban a baloldal kritikusabb az Uberrel szemben. Az Egyesült Államokban jobbára a demokrata elnökjelöltek fogalmaztak meg aggályokat, míg a republikánusok inkább a szabad verseny győzelmét ünneplik az új szolgáltatóban. Nem véletlen, hogy az Uber legsikeresebben a liberálisabb, kevésbé piackorlátozó országokban működik, mint az Egyesült Államok, Nagy-Britannia vagy éppen Észtország.

A magyar politikusok megszólalásait tekintve azonban távolról sem a fenti tendencia rajzolódik ki. A taxisok melletti legmarkánsabb kiállást az Együtt képviselőjétől, Juhász Pétertől láttuk, míg a baloldali szocialisták több politikusa is inkább az Ubernek adott igazat a vitában. Maguk a taxis tiltakozók is vegyes ideológiai profilt mutattak: első közleményükben Obama, Putyin és Netanjahu közös említése nem a baloldali-liberális ellenzék szokott toposzait idézte.

Mindez jól mutatja, hogy Magyarországon amennyire világosak a frontvonalak ha demokráciáról, jogállamiságról, európai orientációról van szó, annyira összevisszák, ha gazdasági kérdések kerülnek terítékre. Erre érdemes emlékeznie minden pártnak, amikor programot készít és alternatívát vázol fel a Fidesz-rezsimmel szemben: az ellenzéki oldal – ahogyan a kormányoldal is – gazdaságileg nem bal- vagy jobboldali, hanem eklektikus.

A liberális piacgazdaság hívei számára ugyanakkor egy fontos pozitív tanulságot hordoz az Uber kontra taxisok vita. Ritkán volt példa rá az utóbbi időben, hogy azt lehetett érezni: egy meghatározó közéleti konfliktusban a szabad piac hívei mintha többségben lennének. A magyarok – különösen a magyar fiatalok – nem a kapitalizmustól ódzkodnak, hanem annak sajátos, uram-bátyám viszonyokon alapuló magyar formájától. Talán az Uber azt is megmutatja: lehet más a kapitalizmus is.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.