Lehet Más a Kapitalizmus: az Uber-vita politikai tanulságai

  • Tóth Csaba
  • 2016. január 21.

Liberális szemmel – Republikon

Bár az Uber kontra taxisok ellentéte eredendően gazdasági és nem politikai konfliktus, mégis fontos politikai tanulságokkal szolgál. Íme néhány.

Képzeljük el, mi történne, ha egy mobilalkalmazás nem a taxisok, hanem mondjuk a trafikosok monopóliumát fenyegetné! Ha egy mobilalkalmazás valahogy módot találna rá, hogy – a közvetítők kiiktatásával – közvetlenül adjon el cigarettát a fogyasztóknak. Ráadásul olcsóbban.

A kormányzati válasz nem maradna el. Nem egyszerűen a szabályok lennének szigorúbbak: az új alkalmazást a kormányoldal azonnal betiltaná. „Megoldanák”, ahogy a taxisok most követelik. Sőt: emellé komoly kommunikációs kampányt is kapnánk. „Egyetért-e Ön azzal, hogy a magyar adófizetők forintjai magyar kisembereket, és ne kaliforniai milliárdosokat gazdagítsanak”, hangozna a vonatkozó nemzeti konzultáció első kérdése. Amerikai befolyás, sorosozás, brüsszelezés kísérné a betiltási kampányt. Valahogyan Gyurcsány és az elmúltnyolcév – talán még Angela Merkel is – megjelenne a gonosz mobilapplikáció-párti táborban. Valószínűleg kiderülne az is, hogy a mobilapplikáció kifejlesztői bevándorlók.

false

Ehhez képest a kormány – egyelőre úgy tűnik – tárgyalni és megoldást találni szeretne: ha nem is játssza a pártatlan közvetítő szerepét, közelebb került hozzá, mint az utóbbi évek sok, munkaadókat vagy munkavállalókat érintő konfliktusában. Ez az Uber-vita első politikai tanulsága: hatékonyan cáfolta azt az érvet, hogy a kormány minden esetben „multiellenes” lenne (mint ahogyan azt ellenzéki véleményformálók szokták állítani), de az sem igaz, hogy jellemzően a multik érdekeit igyekezne érvényesíteni (mint az az LMP retorikájában szerepel). A kormány gazdaságpolitikai elképzeléseit elsősorban politikai szempontok mozgatják: így lesz a kormány multipárti, ha autógyárak betelepítéséről, és multiellenes, ha magyar FMCG hálózatok támogatásáról van szó.

Mint annyi más ügy, az Uberrel kapcsolatos álláspontok is rámutatnak a baloldali-liberális ellenzék nehézségeire is. Kívülről gyakran tűnik úgy, mintha e pártok sok kérdésben nagyon hasonló dolgokat mondanának – amire e pártok képviselői rendre úgy reagálnak, hogy az őket közelről figyelők komoly politikai véleménykülönbségeket figyelhetnek meg. Az egyik ilyen elméletileg éppen a piac szerepével függ össze: e szerint az Együtt antitpopulista, centrista párt, amely akár liberális irányba is tájékozódik, míg a PM deklaráltan baloldali, zöld párt. Az MSZP e spektrumban szintén a gazdaságpolitikai baloldalon kellene hogy elhelyezkedjen, míg a konzervatív és liberális szavazókat is megszólítani igyekvő DK-t gazdaságpolitikailag centristábbnak várjuk.

false

A fentiek alapján azt várnánk, hogy az Uber legnagyobb ellenfelei a PM és az MSZP, legkarakánabb védői az Együtt és a DK soraiból érkeznek majd. Végtére is, az Uber egy nemzetközi vállalat, minden olyan elemmel, amit a baloldal kritizálni szokott a „szívtelen” kapitalistákban: deklaráltan adóoptimalizál, a munkavállalók lecserélhetőségére építve mindent a fogyasztói szempontoknak rendel alá – a munkavállalói szempontok kárára, tarifáit pedig kizárólag a piaci viszonyok határozzák meg. Más országokban a baloldal kritikusabb az Uberrel szemben. Az Egyesült Államokban jobbára a demokrata elnökjelöltek fogalmaztak meg aggályokat, míg a republikánusok inkább a szabad verseny győzelmét ünneplik az új szolgáltatóban. Nem véletlen, hogy az Uber legsikeresebben a liberálisabb, kevésbé piackorlátozó országokban működik, mint az Egyesült Államok, Nagy-Britannia vagy éppen Észtország.

A magyar politikusok megszólalásait tekintve azonban távolról sem a fenti tendencia rajzolódik ki. A taxisok melletti legmarkánsabb kiállást az Együtt képviselőjétől, Juhász Pétertől láttuk, míg a baloldali szocialisták több politikusa is inkább az Ubernek adott igazat a vitában. Maguk a taxis tiltakozók is vegyes ideológiai profilt mutattak: első közleményükben Obama, Putyin és Netanjahu közös említése nem a baloldali-liberális ellenzék szokott toposzait idézte.

Mindez jól mutatja, hogy Magyarországon amennyire világosak a frontvonalak ha demokráciáról, jogállamiságról, európai orientációról van szó, annyira összevisszák, ha gazdasági kérdések kerülnek terítékre. Erre érdemes emlékeznie minden pártnak, amikor programot készít és alternatívát vázol fel a Fidesz-rezsimmel szemben: az ellenzéki oldal – ahogyan a kormányoldal is – gazdaságileg nem bal- vagy jobboldali, hanem eklektikus.

A liberális piacgazdaság hívei számára ugyanakkor egy fontos pozitív tanulságot hordoz az Uber kontra taxisok vita. Ritkán volt példa rá az utóbbi időben, hogy azt lehetett érezni: egy meghatározó közéleti konfliktusban a szabad piac hívei mintha többségben lennének. A magyarok – különösen a magyar fiatalok – nem a kapitalizmustól ódzkodnak, hanem annak sajátos, uram-bátyám viszonyokon alapuló magyar formájától. Talán az Uber azt is megmutatja: lehet más a kapitalizmus is.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.